Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Korzystanie z usług biura rachunkowego

W obowiązkach związanych z podatkami i składkami ubezpieczeniowymi może cię wspierać lub zastępować reprezentant/pełnomocnik. Najczęściej jest to osoba pracująca w biurze rachunkowym.

Aby upoważnić taką osobę, musisz:

  • podpisać umowę określającą zakres jej działania
  • udzielić odpowiedniego pełnomocnictwa

Pełnomocnictwo w urzędzie skarbowym

Twój reprezentant może podpisywać deklaracje podatkowe tylko, gdy posiada pełnomocnictwo:

  • UPL-1 – dla deklaracji składanych elektronicznie
  • UPL-1P – dla deklaracji składanych papierowo

Pełnomocnictwo musisz złożyć w formie papierowej lub elektronicznej, w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na twoje miejsce zamieszkania albo siedzibę firmy.

Odpowiedz na kilka pytań i pobierz poradnik o tym, jak załatwiać sprawy urzędowe przez pełnomocnika.

Pełnomocnictwo w ZUS

Możesz też wyznaczyć osobę do reprezentowania cię przed ZUS. Może to być np. osoba pozostająca z tobą w stałym stosunku zlecenia (pracownik biura rachunkowego).

Aby ustanowić pełnomocnictwo, trzeba:

  • złożyć formularz ZUS-PEL
  • wnieść opłatę skarbową (17 zł)

Pełnomocnictwo możesz złożyć w dowolnym oddziale ZUS (nie obowiązuje rejonizacja) lub za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych.

Sprawdź, jak załatwiać sprawy w ZUS przez pełnomocnika.


Podstawa prawna:

Czy ta strona była przydatna?