W obowiązkach związanych z podatkami i składkami ubezpieczeniowymi może cię wspierać lub zastępować reprezentant/pełnomocnik. Najczęściej jest to osoba pracująca w biurze rachunkowym.
Aby upoważnić taką osobę, musisz:
- podpisać umowę określającą zakres jej działania
- udzielić odpowiedniego pełnomocnictwa
Pełnomocnictwo w urzędzie skarbowym
Twój reprezentant może podpisywać deklaracje podatkowe tylko, gdy posiada pełnomocnictwo:
- UPL-1 – dla deklaracji składanych elektronicznie
- UPL-1P – dla deklaracji składanych papierowo
Pełnomocnictwo musisz złożyć w formie papierowej lub elektronicznej, w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na twoje miejsce zamieszkania albo siedzibę firmy.
Odpowiedz na kilka pytań i pobierz poradnik o tym, jak załatwiać sprawy urzędowe przez pełnomocnika.
Pełnomocnictwo w ZUS
Możesz też wyznaczyć osobę do reprezentowania cię przed ZUS. Może to być np. osoba pozostająca z tobą w stałym stosunku zlecenia (pracownik biura rachunkowego).
Aby ustanowić pełnomocnictwo, trzeba:
- złożyć formularz ZUS-PEL
- wnieść opłatę skarbową (17 zł)
Pełnomocnictwo możesz złożyć w dowolnym oddziale ZUS (nie obowiązuje rejonizacja) lub za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych.
Sprawdź, jak załatwiać sprawy w ZUS przez pełnomocnika.
Podstawa prawna:
Czy ta strona była przydatna?