Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Obowiązki sprzedawcy oraz serwisanta sprzętu elektrycznego i elektronicznego

Obowiązki sprzedawcy i serwisanta

Jeśli jesteś dystrybutorem, czyli sprzedawcą lub serwisantem sprzętu elektrycznego i elektronicznego, to w rozumieniu ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym uznaje się ciebie za zbierającego zużyty sprzęt. W związku z tym masz kilka obowiązków.

Dystrybutor musi nieodpłatnie odebrać zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży, o ile ten sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje, co sprzęt sprzedawany.

Jeśli dostarczasz nabywcy sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, to musisz nieodpłatnie odebrać zużyty sprzęt w miejscu dostawy, o ile jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje, co sprzęt dostarczony.

Jeśli natomiast prowadzisz sklep o powierzchni sprzedaży wynoszącej co najmniej 400 m2 ze sprzętem przeznaczonym dla gospodarstw domowych, to musisz nieodpłatnie przyjąć w tej jednostce lub w jej bezpośredniej bliskości (np. w pomieszczeniu gospodarczym czy magazynie) zużyty sprzęt z gospodarstw domowych. Dotyczy to sprzętu, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm. Nie możesz uzależniać przyjęcia tej rzeczy od tego, czy klient kupi nowy sprzęt do gospodarstwa domowego.

Informacja o zbieraniu zużytego sprzętu

Każdy dystrybutor (sprzedawca i serwisant) musi umieszczać w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informację o przyjmowaniu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Dystrybutor musi:

  • udostępniać na rynku wyłącznie sprzęt:
    • wprowadzony do obrotu przez firmę wpisaną do rejestru lub pochodzący od producenta, który wyznaczył autoryzowanego przedstawiciela wpisanego do rejestru,
    • oznakowany symbolem selektywnego zbierania;
  • umieszczać w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informację o punktach zbierania zużytego sprzętu, a jeśli sprzedaje sprzęt za pomocą internetu – przekazać informację w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią, w szczególności na stronie internetowej lub w formie komunikatu;
  • udostępniać na rynku sprzęt wraz z dołączoną do niego ulotką informacyjną, w przypadku sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych.

Także przedsiębiorca prowadzący punkt serwisowy musi nieodpłatnie przyjąć zużyty sprzęt, jeżeli nie nadaje się on do naprawy lub gdy właściciel sprzętu uzna, że naprawa jest dla niego nieopłacalna. Jeśli prowadzisz taki punkt, to pamiętaj, by umieścić w nim w widocznym miejscu informację o punktach zbierania zużytego sprzętu.

Dystrybutor oraz prowadzący punkt serwisowy mogą odmówić przyjęcia zużytego sprzętu, który z powodu zanieczyszczenia stwarza zagrożenie dla zdrowia lub życia osób go przyjmujących. Jeśli jednak przyjęli taki sprzęt, to muszą go magazynować w odpowiednio przystosowanych do tego miejscach (utwardzone, zadaszone, odgrodzone). Następnie sprzęt ten muszą przekazać prowadzącemu zakład przetwarzania posiadającemu decyzję w zakresie gospodarki odpadami. Zebrany zużyty sprzęt można też przekazać prowadzącemu zakład przetwarzania za pośrednictwem innego zbierającego.

Rejestracja w BDO

Jeśli zbierasz zużyty sprzęt elektryczny lub elektroniczny, to musisz uzyskać wpis do rejestru. Wpisu do rejestru dokonuje marszałek województwa właściwy ze względu na twoje miejsce zamieszkania lub siedzibę. Pamiętaj, że musisz uzyskać wpis zanim rozpoczniesz działalność. Wraz z wpisem otrzymasz numer rejestrowy. Służy on do identyfikacji ciebie jako przedsiębiorcy. Numer ten będziesz musiał umieszczać na dokumentach związanych z przekazaniem zużytego sprzętu do jego przetwórcy. Po uzyskaniu wpisu do rejestru właściwy marszałek województwa prześlę ci login i hasło do twojego konta on-line w BDO. Będziesz go potrzebował m.in. do składania corocznych sprawozdań.

Rejestr ten jest częścią bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Aby uzyskać wpis do tego rejestru, złóż wniosek. Jego formularz możesz pobrać też ze strony BDO. Pamiętaj, by wypełnić dział I i IV - tabela 2. 

Obowiązek informacyjny

Przedsiębiorca zbierający zużyty sprzęt musi przekazać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta, właściwemu ze względu na miejsce wykonywania swojej działalności gospodarczej, informację zawierającą:

  • imię i nazwisko lub nazwę oraz adres swojej siedziby,
  • adresy punktów zbierania zużytego sprzętu, z wyłączeniem punktów sprzedaży sprzętu oraz punktów serwisowych.

Musi to zrobić w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności.

Sprawozdawczość

Sprawozdanie za rok 2018 i lata wcześniejsze musiałeś złożyć do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Jednak zgodnie z obecnymi przepisami sprawozdanie za 2019 r. będziesz składał on-line za pośrednictwem swojego indywidualnego konta w BDO do właściwego marszałka województwa. Będzie ono musiało zawierać informację o:

  • masie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zebranego i przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania,
  • adresach punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Sprawozdanie musisz złożyć do 15 marca (za 2019 r. do 15 marca 2020 r.). 

Podstawa prawna:

Czy ta strona była przydatna?