Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Sporządzenie wykazu składników majątku (opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego)

Podatnicy, którzy uzyskują przychody opodatkowane zryczałtowanym podatkiem zewidencjonowanym w przypadku likwidacji działalności lub na dzień przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową muszą sporządzić wykaz składników majątku wykorzystywanych w prowadzonej działalności.

Sporządź wykaz składników majątku,  zgodnie z art. 20 ust. 6 i 7  ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zrób to na dzień:

  • likwidacji działalności
  • wystąpienia wspólnika z takiej spółki.
  • przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową

Co powinien zawierać wykaz

Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane (zgodnie z art. 24 ust. 3a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych):

  • liczbę porządkową
  • określenie (nazwę) składnika majątku
  • datę nabycia składnika majątku
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku
  • wartość początkową
  • wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji

W praktyce wykaz ten powinien obejmować wszystkie rzeczy i wartości niematerialne (np. licencje) rozliczone w ramach działalności, a także środki trwałe, składniki wyposażenia, towary handlowe, materiały itp.

Wykazu nie przekazujesz organom skarbowym. Musisz go jednak przechowywać i udostępnić w przypadku ewentualnej kontroli.


Podstawa prawna:

Czy ta strona była przydatna?