Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Na czym polega działalność firmy zarządzającej nieruchomościami

Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości. Czyli ustalaniu oraz rozliczaniu czynszów jego mieszkańców a także kosztów  eksploatacji całej nieruchomości.

Zadania zarządcy

Do zadań zarządcy należy też zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości. Wiąże się to z opracowaniem planów inwestycyjnych w obszarze koniecznych wydatków i utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym (zlecanie bieżących remontów, usuwanie awarii).

Zarządca odpowiada też za:

  • właściwą gospodarkę energetyczną (wybór i podpisanie umów na dostawę energii elektrycznej i cieplnej)
  • bieżące administrowanie nieruchomością w tym zapewnienie czystości, wywóz śmieci, prawidłowe zaopatrzenie w wodę, odprowadzanie ścieków
  • utrzymanie terenów zielonych

W tym celu zarządca organizuje i prowadzi zebrania mieszkańców oraz nadzoruje podejmowanie koniecznych uchwał.

Swoje obowiązki zarządca wykonuje osobiście lub przy pomocy innych osób wykonujących czynności pomocnicze.

Zakres obowiązków i uprawnień zarządcy powinien wynikać z umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości.

Umowa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności.

Wstępne wymagania

Do końca 2013 r. wykonywanie zawodu zarządcy wymagało uzyskania licencji i wpisania do centralnego rejestru zarządców nieruchomości. Obecnie zawód ten, w wyniku deregulacji  zawodów, został uwolniony od ww. wymogów. Nie ma też potrzeby posiadania specjalistycznego wykształcenia. Zarządzanie nieruchomościami  może być prowadzone przez każdą osobę, która posiada stosowną wiedzę lub doświadczenie w powyższym zakresie.

Zarządca musi mieć zgłoszoną działalność gospodarczą z zakresu zarządzania nieruchomościami. Dodatkowym warunkiem jest ubezpieczenie się zarządcy z tytułu odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody mogące powstać na skutek nieprawidłowego wykonywania powierzonych mu obowiązków. Ubezpieczenie to powinno objąć także czynności wykonywane przez inne osoby (w tym pracowników), działających pod  nadzorem zarządcy.

Dopuszczalne formy prowadzenia działalności

Firmę zarządzającą nieruchomościami możesz prowadzić w dowolnej formie, poza spółką partnerską.
Twoja firma może być zarejestrowana jako:

Podstawowy nr PKD działalności gospodarczej

  • 68.32.Z  Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie.

Podklasa ta nie obejmuje: działalności usługowej związanej z utrzymaniem porządku w budynkach, włączając sprzątanie wnętrz, konserwacji i drobnych napraw, usuwania śmieci, usług ochrony, sklasyfikowanej w 81.10.Z.


Podstawa prawna:

Czy ta strona była przydatna?