Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Sporządzenie wykazu składników majątku przy wnoszeniu przedsiębiorstwa aportem

Na dzień przekształcenia ciebie – jako przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną – w jednoosobową spółkę z o.o. musisz sporządzić wykaz składników majątku. Musisz przygotować taki wykaz, jeśli prowadzisz księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencję przychodów (czyli jeśli jesteś opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym) lub jesteś opodatkowany w formie karty podatkowej.

Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane:

  • liczbę porządkową
  • określenie (nazwę) składnika majątku
  • datę nabycia składnika majątku
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów
  • wartość początkową
  • metodę amortyzacji
  • sumę odpisów amortyzacyjnych
  • wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień przekształcenia

W praktyce wykaz ten musi obejmować wszystkie rzeczy i wartości niematerialne (np. licencje) rozliczone w ramach działalności, a także środki trwałe, składniki wyposażenia, towary handlowe, materiały itp. Wykazu nie przekazujesz urzędowi skarbowemu. Musisz go jednak przechowywać i udostępnić w przypadku ewentualnej kontroli.

Uwaga

Jeśli wnosisz wszystkie składniki majątku przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z o.o. jeszcze przed likwidacją dotychczasowej działalności, w wykazie tym wpisz wartość "zero".


Podstawa prawna:

Czy ta strona była przydatna?