Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Głos przedsiębiorcy

Wyróżnione pomysły ty też możesz zgłosić swój pomysł

Masz pomysł, jak ułatwić prowadzenie firmy?

Wiesz, jak poprawić warunki dla rozwoju biznesu? Chcesz wskazać, jak praktycznie uprościć założenie działalności gospodarczej? Masz sugestię, co zrobić, aby poszerzyć dostęp do finansowania przedsięwzięć lub ulepszyć obowiązujące prawo? Możesz nam również pomóc dostosować do Twoich potrzeb portal biznes.gov.pl.

Zgłoś nam swoje sugestie. Najlepsze i najpopularniejsze pomysły postaramy się zrealizować. Czekamy na Twoje propozycje i głosy!

Prosimy o konsultacje

zobacz więcej
Wyszukiwarka stawek VAT

Proponuję utworzenie wyszukiwarki stawek VAT dla produktów i usług przed wejściem w życie nowej...

Pomysły wdrożone

Składanie sprawozdania - Możliwość podpisania przez ePUAP

Obecnie potrzebny jest podpis kwalifikowany, który kosztuje z aktywacją ok 300-400 zł.

Pomysły

  • 20
    Głosów za: 20 Głosów przeciw: 0
    Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami

    Przedsiębiorca, który chce otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu od urzędu skarbowego musi posiadać dokładnie zerowy stan zaległości. Nawet 1 grosz zaległości uniemożliwia otrzymanie takiego zaświadczenia. Ze względów praktycznych proponuję wprowadzić margines kwoty zaległości na poziomie np. do 5 czy 10 zł. Proponuję też umożliwić wydawanie zaświadczenia o niezaleganiu w przypadku nadpłaconego podatku (teraz to niemożliwe).

    opublikowany
  • 15
    Głosów za: 15 Głosów przeciw: 0
    Likwidacja formularza ZUS Z-3b

    Formularz zawiera dane, które ZUS i tak powinien mieć z innych źródeł - z formularza ZUS RSA, ze zwolnień lekarskich (w przyszłości elektronicznych). Wyjątkiem jest numer rachunku bankowego ubezpieczonego, ale nie widzę uzasadnienia dla tworzenia 3 stronicowego dokumentu, tylko dla tej jednej informacji.Tego rodzaju dane można zbierać na ZUA lub ZZA.

    opublikowany
  • 12
    Głosów za: 12 Głosów przeciw: 0
    Płatność podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) na koniec miesiąca - jak VAT

    Obecnie PCC należy zapłacić w ciągu 14 dni od daty czynności prawnej, która podlega opodatkowaniu. Przedsiębiorca, który zawrze w ciągu miesiąca kilka umów podlegających PCC, musi pilnować kilku terminów. Proponuję wprowadzić przepis, że PCC należy rozliczyć do 25 dnia kolejnego miesiąca.

    opublikowany
  • 8
    Głosów za: 8 Głosów przeciw: 0
    Obowiązek stosowania art. 274 par.1 punkt 1 Ordynacji Podatkowej przez Organy Podatkowe

    Mimo zapisów umożliwiających wprowadzanie poprawek do składanych deklaracji podatkowych, w przypadku gdy zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł, organy podatkowe - z mojej praktyki - z nich nie korzystają. Masowo wysyłają drogą pocztową wezwania mimo, iż sprawy w tym zakresie można by było załatwić zgodnie z procedurą opisaną w tym...

    opublikowany
  • 6
    Głosów za: 12 Głosów przeciw: 6
    Ułatwienie zatrudniania przez start-upy - zatrudnienie okazjonalne

    Firmy typy start-up (np. takie które osiągają obrót roczny do 300 tys. zł) powinny mieć możliwość zatrudniania pracowników do wykonania krótkotrwałych zadań, robót bez konieczności odprowadzania składek od wypłacanych wynagrodzeń, niezależnie od formy zatrudnienia. Taka formuła zmniejszyłaby ryzyka zawiązane z testowaniem nowych modeli biznesowych przez firmy oraz zatrudnianie niewykwalifikowanego personelu. Z czasem gdy pracownik nabędzie kwalifikacji stanie się na tyle cenny dla...

    opublikowany
  • 6
    Głosów za: 6 Głosów przeciw: 0
    Płacenie podatku od wystawionej faktury, dopiero po otrzymaniu zapłaty.

    Płacenie podatku od faktury dopiero po jej rozliczeniu, ułatwiłoby życie przedsiębiorcom. Poza tym myślę że poprawiłaby się ściągalność płatności, ponieważ również Urząd Skarbowy byłby stratny na nierozliczonej fakturze i z pewnością by się o taką zapłatę upomniał do dłużnika, co prawdopodobnie byłoby świetną motywacją do płacenia faktur. W chwili obecnej podwójnie stratny jest przedsiębiorca. Raz nie dostaje zapłaty za wykonaną pracę. Dwa musi zapłacić VAT i podatek dochodowy od faktur...

    opublikowany
  • 4
    Głosów za: 4 Głosów przeciw: 0
    Likwidacja wydawania dokumentów dostawy przy sprzedaży węgla kamiennego odbiorcom indywidualnym (bez akcyzy)

    Szanowni Państwo, prowadzę między innymi skład opału i przy sprzedaży każdej ilości węgla opałowego nawet np. 50 kg. muszę wystawiać oprócz paragonu dokument dostawy w dwóch egzemplarzach jeden dla klienta drugi dla firmy. Oprócz tego co miesiąc muszę do Urzędu Celnego wystawiać zestawienie wszystkich wystawionych dokumentów. Na dokumencie dostawy kupujący potwierdza swoim podpisem, że potwierdza odbiór węgla i przeznaczenie dla celów gospodarstwa domowego. Powyższe jest poważnym...

    opublikowany
  • 2
    Głosów za: 2 Głosów przeciw: 0
    Zlikwidowanie deklaracji VAT-7 skoro jest JPK

    Obecnie mamy duplikujące się mechanizmy zgłoszeń tj. e-deklaracje VAT-7 oraz JPK. Składanie deklaracji VAT-7 powinno być zastąpione przez JPK. W tym momencie przedsiębiorca wykonuje podwójną pracę.

    opublikowany
  • 2
    Głosów za: 2 Głosów przeciw: 0
    Pakiet "zero papierów, żadnych kontaktów z Urzędem Skarbowym"

    Nadrzędnym założeniem pakietu jest całkowite uwolnienie od biurokracji oraz fiskalizacji: 1. Firmy się nie zakłada. Firmę każdy dostaje wraz z urodzeniem (powiedzmy, że USC załatwia NIP). Pierwsza operacja finansowa aktywuje działanie. Nieważne kiedy, może być w przedszkolu. Brak operacji, deaktywuje firmę. 2. Wszystkie operacje finansowe przechodzą przez specjalne bankowe konto księgujące (jego posiadanie jest warunkiem koniecznym). Informujemy w ten sposób (my, przesiębiorcy) Państwo, co...

    opublikowany
  • 2
    Głosów za: 2 Głosów przeciw: 0
    Jedno BRUTTO = całkowity koszt umowy

    Szanowni Państwo, Obecnie składki ZUS dziali się na tzw. pracownika i płatnika. Ale my jako przedsiębiorcy grupujemy je w kwocie brutto i podwójnym brutto (całkowitym koszcie umowy). W moim pomyśle chodzi o to, żeby proste Jedno BRUTTO. Jedno brutto = kwota netto dla pracownika + podatki + wszystkie składki ZUS Przedsiębiorcy i tak liczą całość jako koszt i dla nas jest to jedyna właściwa kwota. Niestety liczenie tego całkowitego kosztu jest uciążliwe i doprowadza czasem do nieporozumień...

    opublikowany