Masz statek przeznaczony do przewozu ładunków? A może chcesz prowadzić rejsy statkiem pasażerskim? Jeśli tak, to najpierw uzyskaj zaświadczenie z pomiaru twojego statku. Poniżej dowiesz się jak to załatwić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Z wnioskiem o pomiar statku występuje armator statku żeglugi śródlądowej.
Dotyczy to:
- statku przeznaczonego do przewozu ładunków,
- statku pasażerskiego,
- holownika,
- pchacza,
- lodołamacza,
- innego statku nieprzeznaczonego do przewozu ładunków o długości większej niż 20 m.
Co podlega pomiarom
Pomiar statku przeznaczonego do przewozu ładunków polega na ustaleniu jego nośności oraz wymiarów, natomiast pomiar innych statków polega na ustaleniu ich wyporności i wymiarów.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie
Gdzie załatwisz sprawę
Armator składa wniosek do wybranego przez siebie Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, Szczecinie albo we Wrocławiu.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o pomiar statku
Armator składa wniosek o pomiar statku wraz z załącznikami i dowodem wniesienia opłaty do właściwego urzędu żeglugi śródlądowej, przy którym działa Techniczna Komisja Inspekcyjna.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa
W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej w załączniku nr 1 określony jest wzór wniosku o przeprowadzenie pomiaru statku.
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Przeprowadzenie pomiaru statku
Urząd żeglugi śródlądowej przekazuje sprawę do Technicznej Komisji Inspekcyjnej (TKI). Armator wskazuje, czy chce pomiar wykonać w TKI czy w podmiocie upoważnionym.
Zadania organu inspekcyjnego (wykonanie pomiaru statku) realizuje komisja techniczna urzędu żeglugi śródlądowej lub wyznaczony do tego upoważniony podmiot zewnętrzny posiadający odpowiednie uprawnienia.
Wyniki pomiaru statku zapisuje się w protokole pomiarowym, który stanowi podstawę do wydania przez organ inspekcyjny zaświadczenia z pomiaru statku.
Jeśli podmiot zewnętrzny wykonuje inspekcję, to protokół przekazuje do TKI w celu wydania zaświadczenia.
Organ inspekcyjny (w przypadku nowobudowanych statków) zatwierdza przedłożoną przez armatora dokumentację techniczną statku, w tym rysunek naniesionych w wyniku przeprowadzenia czynności pomiaru statku podziałek zanurzenia oraz znaków i symboli pomiarowych, po udostępnieniu przez armatora, na żądanie organu inspekcyjnego, wszystkich pomieszczeń statku oraz udzieleniu informacji niezbędnych do wykonywania pomiaru statku.
Jeśli wykonywane jest kolejne świadectwo to podziałki zanurzenia i znaki pomiarowe są weryfikowane. Podczas pomiaru należy sprawdzić poprawność naniesienia nowych symboli pomiarowych.
Wydanie zaświadczenia z pomiaru statku
Po wykonaniu pomiaru statku, na podstawie otrzymanego protokołu Przewodniczący Technicznej Komisji Inspekcyjnej (upoważniony przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej) wydaje zaświadczenie z pomiaru statku.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa
Wzór zaświadczenia został określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej.
Ile zapłacisz
WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA POSZCZEGÓLNE CZYNNOŚCI POMIARU STATKU
Pkt
|
Rodzaj statku
|
Opłata
(zł)
|
|
Statki towarowe bez napędu
|
|
1.
|
do 500 t
|
300
|
2.
|
od 500 t do 1500 t
|
450
|
3.
|
od 1500 t
|
700
|
4.
|
barki motorowe
|
jak za barki bez napędu + 150
|
5.
|
zbiornikowce
|
odpowiednio jak za statki towarowe bez napędu lub barki motorowe + 100
|
|
Holowniki, pchacze i lodołamacze
|
|
6.
|
do 500 kW
|
400
|
7.
|
od 500 do 1500 kW
|
750
|
8.
|
powyżej 1500 kW
|
950
|
|
Małe statki o napędzie mechanicznym i żaglowe, także łodzie bez silników w zależności od wyporności
|
|
9.
|
do 60 m3
|
400
|
10.
|
powyżej 60 m3
|
750
|
|
Urządzenia pływające (LxBxT)
|
|
11.
|
bez maszyn
|
300 + 0,50 za każdy 1 m3
|
12.
|
z maszynami
|
jak urządzenia pływające bez maszyn + 150
|
13.
|
statki do połowu ryb z napędem (LxBxT)
|
450 + 0,50 za każdy 1 m3
|
|
Promy motorowe
|
|
14.
|
do 75 osób
|
400 + 5 za każdą tonę nośności
|
15.
|
od 75 do 400 osób
|
600 + 5 za każdą tonę nośności
|
|
Statki pasażerskie
|
|
16.
|
do 75 osób
|
400
|
17.
|
od 75 do 400 osób
|
600
|
18.
|
powyżej 400 osób
|
750
|
|
Statki kabinowe (hotelowce)
|
|
19.
|
do 75 osób
|
750
|
20.
|
powyżej 75 osób
|
950
|
Pkt
|
Czynność pomiaru statku
|
Opłata (zł)
|
I.
|
Dokonywanie pomiarów statków i określanie ich nośności lub wyporności - obliczenia
|
1/5 - 2/5 opłat z pkt 1-20
|
II.
|
Sprawdzenie środków ratunkowych i wyposażenia dla dopuszczalnej liczby pasażerów
|
1/5 - 2/5 opłat z pkt 16-20
|
III.
|
Sprawdzenie prawidłowego umieszczenia znaków wolnej burty
|
35 za każdą burtę
|
IV.
|
Sprawdzenie rozmieszczenia znaków i symboli pomiarowych, w tym naniesienie cech lub tabliczki komisji inspekcyjnej
|
25 za każdy znak lub cyfrę
|
V.
|
Sprawdzenie podziałek zanurzenia oraz sposobów ich rozmieszczenia
|
25 za każdą parę
|
Pkt
|
Czas trwania czynności pomiaru statku
|
Opłata za każdą rozpoczętą godzinę i za każdego eksperta komisji inspekcyjnej (zł)
|
I.
|
Przegląd, inspekcja, kontrola, próby, pomiary, obliczenia, sporządzanie raportów
|
80
|
Opłaty uiszcza się przelewem na rachunek bankowy organu inspekcyjnego.
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Czy ta strona była przydatna?