Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Uzyskaj wpis do rejestru instytucji szkoleniowych

Prowadzisz szkołę ponadpodstawową albo centrum kształcenia zawodowego? Chcesz dostać zlecenie z wojewódzkiego urzędu pracy na prowadzenie szkoleń dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy? Musisz najpierw uzyskać wpis do rejestru instytucji szkoleniowych. Dowiesz się jak to zrobić.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie
Załatw online

Wypełnij i wyślij wniosek w systemie STOR. Aby skorzystać z systemu, załóż konto i zaloguj się.

Wniosek podpiszesz profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Co to jest rejestr instytucji szkoleniowych

Działalność w zakresie prowadzenia szkoleń dla bezrobotnych i poszukujących pracy, które są finansowane ze środków publicznych jest działalnością regulowaną. To oznacza, że jeśli chcesz otrzymać zlecenie na świadczenie takich usług z wojewódzkiego urzędu pracy, musisz najpierw uzyskać wpis do rejestru instytucji szkoleniowych.

Rejestr instytucji szkoleniowych (RIS) prowadzą wojewódzkie urzędy pracy.

Jest to ogólnodostępny rejestr, który możesz przeglądać na stronie praca.gov.pl. Wyszukiwarka pozwala odnaleźć instytucję szkoleniową między innymi po numerze wpisu, nazwie czy miejscu prowadzenia działalności. Rejestr jest na bieżąco uaktualniany.

Przejdź do rejestru instytucji szkoleniowych.

Kto może uzyskać wpis do rejestru

Wpis do rejestru mogą uzyskać publiczne i niepubliczne podmioty, które prowadzą edukację pozaszkolną. Instytucja szkoleniowa powinna oferować zajęcia pozaszkolne, których celem jest uzyskanie kwalifikacji i podniesienie umiejętności zawodowych niezbędnych do poszukiwania lub podjęcia pracy.

O wpis do rejestru mogą wnioskować:

  • osoby fizyczne
  • szkoły ponadgimnazjalne
  • szkoły wyższe lub kolegia
  • placówki kształcenia ustawicznego lub placówki kształcenia praktycznego
  • ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego
  • placówki naukowe, naukowo-badawcze, ośrodki badawczo-rozwojowe
  • zakłady pracy
  • stowarzyszenia, fundacje, osoby prawne (w tym Zakład Doskonalenia Zawodowego)
  • inne formy organizacyjne, na przykład spółki cywilne.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • wojewódzkie urzędy pracy

Sprawę możesz załatwić na portalu praca.gov.pl.

Wniosek papierowy złóż do wojewódzkiego urzędu pracy, właściwego ze względu na twoje miejsce zamieszkania albo siedzibę twojej firmy.

Jeśli twoja instytucja szkoleniowa nie ma siedziby w Polsce to wniosek złóż do wojewódzkiego urzędu pracy znajdującego się na obszarze województwa, gdzie głównie działasz.

Sprawdź adresy wojewódzkich urzędów pracy.

Aby dowiedzieć się gdzie zrealizować usługę, podaj siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o wpis do rejestru instytucji szkoleniowych

Wniosek możesz złożyć na piśmie albo w formie elektronicznej – przez portal praca.gov.pl. Wniosek złożony przez internet musi być podpisany podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym.

Dokumenty

Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

We wniosku musisz podać informacje o:

  • tematyce prowadzonych szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych
  • kadrze dydaktycznej
  • bazie lokalowej, jej wyposażeniu i środkach dydaktycznych
  • metodach oceny jakości szkoleń
  • liczbie bezrobotnych i poszukujących pracy objętych szkoleniami i przygotowaniem zawodowym w okresie ostatniego roku
  • pomocy udzielonej nieodpłatnie uczestnikom i absolwentom szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych, polegającej na informowaniu o sytuacji na rynku pracy i zapotrzebowaniu na kwalifikacje.
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny

Do wniosku o wpis dołącz kopie (skany) aktualnych dokumentów określających formę organizacyjno-prawną i podstawy działalności twojej instytucji.

Mogą to być na przykład:

  • kopia aktu założycielskiego publicznej szkoły, placówki lub ośrodka albo kopia wpisu do ewidencji niepublicznych szkół lub placówek, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub
  • kopia decyzji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego o uprawnieniu do prowadzenia studiów wyższych na określonym kierunku albo poziomie kształcenia, lub
  • kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, albo kopia innego właściwego dokumentu określającego rodzaj, zakres działalności i organy lub osoby upoważnione do wystąpienia w imieniu wnioskodawcy – zawierające wpis o prowadzeniu edukacji pozaszkolnej.

Jeśli masz akredytację lub certyfikaty jakości w zakresie świadczenia usług szkoleniowych na przykład ISO, PASE, akredytacja kuratora oświaty, możesz dołączyć ich kopie do wniosku.

Jeżeli wniosek o wpis do rejestru i wymagane dokumenty są sporządzone w języku innym niż polski, dołącz do wniosku ich tłumaczenie na język polski, poświadczone przez tłumacza przysięgłego.

  1. Urząd sprawdzi twój wniosek

Wojewódzki urząd pracy sprawdzi, czy we wniosku zawarłeś wymagane informacje i złożyłeś dokumenty niezbędne do uzyskania wpisu.

Urząd wezwie cię do uzupełnienia wniosku w przypadku:

  • niekompletnego lub nieprawidłowego wypełnienia wniosku
  • braku informacji w publicznie dostępnym rejestrze elektronicznym o prowadzeniu edukacji pozaszkolnej i braku kopii aktualnego dokumentu, na którego podstawie twoja instytucja prowadzi edukację pozaszkolną
  • niepodpisania wniosku w postaci papierowej czytelnym podpisem przez osobę uprawnioną do reprezentowania twojej instytucji szkoleniowej
  • nieopatrzenia wniosku w postaci elektronicznej podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym.

Jeśli nie uzupełnisz braków w ciągu miesiąca od otrzymania wezwania to wniosek pozostanie bez rozpoznania – czyli nie uzyskasz wpisu.

  1. Urząd wpiszę cię do rejestru instytucji szkoleniowych

Jeżeli wniosek spełnia wszystkie wymagania wynikające z przepisów prawa, wojewódzki urząd pracy wpisze twoją instytucję do rejestru instytucji szkoleniowych i nada jej numer ewidencyjny.

  1. Otrzymasz zawiadomienie o wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych

Wojewódzki urząd pracy poinformuje cię o wpisie w formie papierowej lub elektronicznej – jeśli wybrałeś taką formę komunikacji z urzędem.

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Zawiadomienie o wpisie do instytucji szkoleniowych zawiera:

  • nazwę i adres siedziby instytucji szkoleniowej,
  • datę wpisania do rejestru,
  • numer nadany instytucji szkoleniowej w tym rejestrze (składający się z trzycyfrowego kodu województwa określonego w przepisach o nomenklaturze jednostek terytorialnych dla celów statystycznych oraz kolejnego numeru porządkowego w rejestrze).

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna.

  • 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie)  

Jeśli do urzędu składasz pełnomocnictwo to musisz je opłacić. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo. Numer konta sprawdzisz na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy. Na przykład, jeśli pełnomocnictwo składasz do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu to opłatę zapłać również na konto Urzędu Miasta Poznania.

Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.

Ile będziesz czekać

Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).

Jak możesz się odwołać

Przepisy nie przewidują możliwości odwołania. Jeśli zauważysz nieprawidłowości w trakcie postępowania, zgłoś uwagi właściwemu wojewodzie.

Warto wiedzieć

Jeśli twoja instytucja została już wpisana do rejestru, pamiętaj o obowiązkach informacyjnych wobec wojewódzkiego urzędu pracy.

Instytucja szkoleniowa musi informować wojewódzki urząd pracy o:

  • zmianie siedziby, otwarciu i likwidacji oddziałów lub filii – w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmian
  • zakończeniu działalności
  • kontynuowaniu działalności szkoleniowej w kolejnym roku kalendarzowym, aktualizując do 31 stycznia dane we wniosku o wpis do rejestru.

Ważne! Jeżeli nie powiadomisz wojewódzkiego urzędu pracy o tym, że twoja instytucja chce kontynuować działalność szkoleniową w kolejnym roku, urząd wykreśli ją z rejestru instytucji szkoleniowych.

Przeczytaj, jak:

Czy ta strona była przydatna?