Lokalizacja
Na terenie całego kraju procedura realizowana jest przez jeden organ administracji publicznej.
Przejdź do
Drukuj
Nazwa procedury
Wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych
Data publikacji: 2012-10-23 00:00 Ostatnia aktualizacja: 2015-06-03 10:12
Opis przygotowany przez Punkt Kontaktowy i zweryfikowany przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Wykonanie procedury
Na terenie całego kraju procedura realizowana jest przez jeden organ administracji publicznej.
Poniższy opis procedury prezentowany jest dla wybranej instytucji:
Komisja Nadzoru Finansowego
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Dane ogólne
Cel procedury

Wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych.

Rodzaj
Zezwolenia i pozostałe formy reglamentacji
Ustawowy czas realizacji
Załatwienie sprawy powinno nastąpić niezwłocznie. W przypadku, gdy wymagane jest wszczęcie postępowania wyjaśniającego załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Opłaty
Procedura może wymagać wniesienia opłat. Szczegóły w opisach poszczególnych kroków procedury.
PKD
  • 6622Z Działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych (?)
Uczestnicy procedury
  • Zakład ubezpieczeń
  • Przewodniczący - Komisja Nadzoru Finansowego
Warunki
Warunki wejściowe

Wniosek o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych składa zakład ubezpieczeń.

Zakład ubezpieczeń składa, wraz z niezbędnymi dokumentami, wniosek o wpisanie do rejestru agentów ubezpieczeniowych podmiotu, z którym zawarł umowę agencyjną, niezwłocznie po zawarciu tej umowy, lecz nie później niż w terminie 14 dni.

Wniosek składa się poprzez system elektroniczny odrębnie dla każdego agenta ubezpieczeniowego.

 

Czynności agencyjne mogą być wykonywane wyłącznie przez osobę fizyczną, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

2) nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo:

a) przeciwko życiu i zdrowiu,

b) przeciwko wymiarowi sprawiedliwości,

c) przeciwko ochronie informacji,

d) przeciwko wiarygodności dokumentów,

e) przeciwko mieniu,

f) przeciwko obrotowi gospodarczemu,

g) przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,

h) skarbowe;

3) daje rękojmię należytego wykonywania czynności agencyjnych;

4) posiada co najmniej średnie wykształcenie;

5) zdała egzamin przeprowadzony przez zakład ubezpieczeń.

 

Powyższe warunki powinni spełniać również:

1) agenci ubezpieczeniowi będący osobami fizycznymi;

2) w przypadku agentów ubezpieczeniowych będących spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej:

a) wspólnicy tych spółek, o ile są osobami fizycznymi,

b) w przypadku gdy wspólnikami tych spółek są osoby prawne - co najmniej połowa ich członków zarządu;

3) w przypadku agentów ubezpieczeniowych będących osobami prawnymi - co najmniej połowa ich członków zarządu.

Do osób mających wykonywać czynności agencyjne w bankach, spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub u innych podmiotów jedynie w odniesieniu do umów ubezpieczenia zawieranych przez te podmioty lub za ich pośrednictwem oraz do osób, o których mowa w wyżej stosuje się szczególne zasady w zakresie spełniania przez te osoby warunku, zdania egzaminu. Zastosowanie szczególnych zasad może polegać na ograniczeniu zakresu obowiązujących tematów egzaminu.

kliknij by wyświetlić całość
zwiń sekcję
Rezultat procedury

1. Wpis do rejestru pośredników ubezpieczeniowych (agentów ubezpieczeniowych)

lub

2. Decyzja o odmowie dokonania wpisu.

Przebieg procedury
Krok 1. Złożenie wniosku o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych

Wnioski o wpis oraz wnioski o zmianę wpisu składa się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w postaci dokumentu elektronicznego generowanego przez system teleinformatyczny organu nadzoru. Wnioski składa się na formularzu udostępnionym nieodpłatnie przez organ nadzoru w systemie teleinformatycznym organu nadzoru za pośrednictwem strony internetowej lub elektronicznej skrzynki podawczej.

Adres strony internetowej, pod którym udostępniony jest system teleinformatyczny, organ nadzoru publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej.

Organ nadzoru udostępnia system teleinformatyczny zakładom ubezpieczeń nieodpłatnie.

Na podstawie pisemnego wniosku zakładu ubezpieczeń KNF przyznaje identyfikator i hasło umożliwiające zakładowi ubezpieczeń dostęp do systemu teleinformatycznego.

Wniosek zawiera:

1) imię i nazwisko, datę urodzenia oraz miejsce zamieszkania osoby, która będzie odpowiedzialna w zakładzie ubezpieczeń za składanie wniosków o wpis oraz wniosków o zmianę wpisu;

2) adres lub adres elektroniczny pod który organ nadzoru ma przesłać identyfikator oraz hasło umożliwiające dostęp do systemu teleinformatycznego.

Do w/w wniosku dołącza się:

1) dokument potwierdzający uprawnienie osoby składającej wniosek do reprezentowania zakładu ubezpieczeń;

2) upoważnienie osoby do składania wniosków o wpis i wniosków o zmianę wpisu oraz oświadczeń dołączanych do tych wniosków.

Dokumenty
Wykaz dokumentów
  1. Wniosek o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych (kliknij by zobaczyć opis dokumentuzobacz opis)

    Wniosek o wpis sporządza się na podstawie dokumentów będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:

    1) w odniesieniu do agenta ubezpieczeniowego:

    a) odpisu z rejestru przedsiębiorców, wydanego nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, jeżeli agent ubezpieczeniowy nie jest osobą fizyczną,

    b) oryginału albo kopii polisy poświadczonej przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności agencyjnej, w przypadku, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy,

    c) pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;

    2) w odniesieniu do osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 9 ust. 1a ustawy:

    a) informacji o osobie, wydanej z Krajowego Rejestru Karnego, lub zaświadczenia o niekaralności, wydanego przez organ innego państwa właściwy do wydawania zaświadczeń o niekaralności nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczących o niekaralności za przestępstwa określone w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy; zakład ubezpieczeń może posiadać poświadczoną przez siebie kopię tej informacji lub tego zaświadczenia,

    b) oświadczenia o pełnej zdolności do czynności prawnych,

    c) kopii dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganego wykształcenia,

    d) oryginału lub kopii zaświadczenia o zdaniu egzaminu.

     

    zwiń sekcję
  2. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej
  3. Oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że wniosek dotyczący agenta ubezpieczeniowego został sporządzony na podstawie dokumentów, o których mowa w § 7 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 września 2014 r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych
  4. Oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że osoby fizyczne mające wykonywać czynności agencyjne oraz osoby wymienione w art. 9 ust. 1a ustawy wskazane we wniosku spełniają warunki określone w art. 9 ust. 1 ustawy i że wniosek o wpis został sporządzony na podstawie dokumentów, o których mowa w § 7 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 września 2014 r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych
Opłaty
Kwota:
110,00 PLN
Termin

Nie później niż 14 dni od zawarcia umowy agencyjnej z podmiotem.

Uczestnicy
  • Zakład ubezpieczeń
Krok 2. Analiza formalna i merytoryczna wniosku

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, zakład ubezpieczeń ma obowiązek zapewnienia zgodności danych dotyczących agentów ubezpieczeniowych wpisanych na jego wniosek do rejestru agentów ubezpieczeniowych ze stanem faktycznym.

KNF dokonuje weryfikacji sporządzonego przez zakład ubezpieczeń wniosku pod kątem poprawności danych.

W przypadku stwierdzenia braków lub błędów wnioskodawca otrzymuje informację poprzez system. Wnioskodawca ponownie składa skorygowany wniosek.

Uczestnicy
  • Przewodniczący - Komisja Nadzoru Finansowego
Krok 3. Wpis do rejestru pośredników ubezpieczeniowych (agentów ubezpieczeniowych)

KNF po dokonaniu wpisu, lecz nie później niż w terminie 14 dni, informuje zakład ubezpieczeń o dokonaniu wpisu. Informacja jest przekazywana w formie elektronicznej.

KNF może odmówić wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych, jeżeli osoby fizyczne, przy pomocy których mają być wykonywane czynności agencyjne, nie spełniają wymogów określonych w art. 9 ust. 1 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym lub agent ubezpieczeniowy nie spełnia warunku, o którym mowa w art. 9 ust. 1a. Odmowa wpisu następuje w drodze decyzji.

Termin
Załatwienie sprawy powinno nastąpić niezwłocznie. W przypadku, gdy wymagane jest wszczęcie postępowania wyjaśniającego załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Uczestnicy
  • Przewodniczący - Komisja Nadzoru Finansowego
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 września 2014 r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych
Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2015 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności agencyjnych
Zobacz także
Powiązane poradniki
Czy ta strona była przydatna?

Twoja opinia przyczyni się do polepszenia tej strony.