Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Uzyskaj wpis do rejestru działalności detektywistycznej

Chcesz świadczyć usługi detektywistyczne? Taka działalność wymaga wpisu do rejestru prowadzonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych. Sprawdź, jak uzyskać wpis.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Kto ma obowiązek wpisu do rejestru działalności detektywistycznej

Działalność gospodarcza w zakresie usług detektywistycznych jest działalnością regulowaną. To oznacza, że jeśli chcesz rozpocząć świadczenie takich usług, musisz najpierw uzyskać wpis do rejestru działalności detektywistycznej.

Rejestr prowadzi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jest to ogólnodostępny rejestr, który możesz przeglądać na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA). Wyszukiwarka pozwala odnaleźć przedsiębiorcę między inymi po numerze wpisu, nazwie czy adresie firmy. Rejestr jest na bieżąco uaktualniany.

Przejdź do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie usług detektywistycznych.

Co to są usługi detektywistyczne

Detektyw – na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą uzyskuje, przetwarza i przekazuje zleceniodawcy informacje o osobach, przedmiotach i zdarzeniach. Czynności te mogą być realizowane w formach i w zakresach niezastrzeżonych dla organów i instytucji państwowych na mocy odrębnych przepisów.

Usługi detektywistyczne są świadczone w szczególności:

  • w sprawach wynikających ze stosunków prawnych dotyczących osób fizycznych
  • w sprawach wynikających ze stosunków gospodarczych dotyczących:
    • wykonania zobowiązań majątkowych, zdolności płatniczych lub wiarygodności w tych stosunkach
    • bezprawnego wykorzystywania nazw handlowych lub znaków towarowych, nieuczciwej konkurencji lub ujawnienia wiadomości stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub tajemnicę handlową
  • przez sprawdzanie wiarygodności informacji dotyczących szkód zgłaszanych zakładom ubezpieczeniowym
  • przez poszukiwanie osób zaginionych lub ukrywających się
  • przez poszukiwanie mienia
  • przez zbieranie informacji w sprawie, w której toczy się postępowanie karne, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe albo inne, jeżeli w toku postępowania można zastosować przepisy prawa karnego.

Kto może świadczyć usługi detektywistyczne

Aby wykonywać działalność detektywistyczną konieczne jest posiadanie licencji detektywa.

Licencję detektywa:

  • w przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą – musi mieć osobiście przedsiębiorca albo jego pełnomocnik
  • w przypadku przedsiębiorców z KRS – musi mieć co najmniej jedna osoba uprawniona do reprezentowania przedsiębiorcy lub pełnomocnik ustanowiony przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością detektywistyczną.

Przeczytaj, jak uzyskać licencję detektywa.

Dodatkowo, aby wykonywać działalność detektywistyczną, przedsiębiorca:

  • nie może być wpisany do rejestru dłużników niewypłacalnych Krajowego Rejestru Sądowego
  • nie może być karany za przestępstwa umyślne lub umyślne przestępstwa skarbowe; jeśli przedsiębiorca nie jest osobą fizyczną wymóg ten dotyczy członków zarządu albo wspólników spółki osobowej oraz prokurentów
  • musi mieć zawartą umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności detektywa.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

Przed rozpoczęciem działalności detektywistycznej.

Gdzie załatwisz sprawę

MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie usług detektywistycznych

Złóż wniosek do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Możesz to zrobić tylko pisemnie.

Dokumenty

Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Wniosek powinien zawierać następujące dane:

  • firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania
  • numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP)
  • imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania oraz w przypadku posiadania licencji - numer licencji:
    • przedsiębiorcy oraz pełnomocnika, jeżeli został ustanowiony – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną
    • członków organu zarządzającego, prokurentów i pełnomocników ustanowionych do kierowania wnioskowaną działalnością przedsiębiorcy – w przypadku przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną
  • adres stałego miejsca wykonywania działalności.
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Oświadczenie powinno zawierać następującą treść:

Oświadczam, że:

  • dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności detektywistycznej są kompletne i zgodne z prawdą
  • znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie usług detektywistycznych, określone w ustawie z dnia 6 lipca 2001 roku o usługach detektywistycznych.

Oświadczenie powinno również zawierać:

  • firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania, NIP
  • oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia
  • podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał

Pamiętaj, aby we wniosku podać daty urodzenia wszystkich wskazanych osób. W oświadczeniu podaj swój numer NIP.

Termin

Przed rozpoczęciem działalności detektywistycznej.

  1. Urząd sprawdzi wniosek formalnie i merytorycznie

Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne (na przykład pomylisz się we wniosku, nie podasz wymaganych danych albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów), urząd wezwie cię do poprawienia błędów lub uzupełnienia dokumentów. Będziesz mieć na to co najmniej 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów lub nie uzupełnisz braków w wyznaczonym terminie, twoja sprawa nie będzie dalej rozpatrywana.

  1. Minister wpisze twoją firmę do rejestru działalności regulowanej w zakresie usług detektywistycznych

Jeżeli wniosek spełnia wszystkie wymagania wynikające z przepisów prawa, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wpisze twoją firmę do rejestru działalności w zakresie usług detektywistycznych.

W takim wypadku otrzymasz zaświadczenie o dokonaniu wpisu, podpisane przez Dyrektora lub Wicedyrektora Departamentu Zezwoleń i Koncesji działającego z upoważnienia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

W rejestrze znajdą się następujące dane twojej firmy:

  • nazwa, siedziba i adres stałego miejsca wykonywania działalności
  • dane osób uprawnionych do reprezentacji, ze wskazaniem osób posiadających licencje detektywa oraz numer licencji
  • NIP
  • numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Minister wyda decyzję odmawiającą wpisu do rejestru, jeśli:

  • przedsiębiorca ma zakaz wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem
  • w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku przedsiębiorcę wykreślono z rejestru działalności regulowanej w zakresie usług detektywistycznych z uwagi na złożenie wraz z wnioskiem oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym.

Dokumenty

Ile zapłacisz

  • 616 zł – opłata skarbowa za wniosek o wpis do rejestru działalności w zakresie usług detektywistycznych

Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za wpis wpłać na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika. W tytule przelewu napisz, że to opłata za wpis do rejestru działalności w zakresie usług detektywistycznych.

  • 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie)  

Jeśli do urzędu składasz pełnomocnictwo to musisz je opłacić. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika.

Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.

Ile będziesz czekać

Minister powinien wpisać twoją firmę do rejestru w terminie 7 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku o wpis.

Ważne! Jeżeli minister nie wpisze twojej firmy do rejestru w ciągu 7 dni, ani nie wezwie cię w tym czasie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, możesz rozpocząć działalność po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Jak możesz się odwołać

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją wydaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, możesz:

  • zwrócić się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy
  • złożyć skargę na decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie.

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złóż w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji.

Skargę do WSA złóż w terminie 30 dni od otrzymania decyzji o odmowie wpisu albo decyzji utrzymującej w mocy poprzednią decyzję.

Warto wiedzieć

Jeśli zmienią się dane twojej firmy wpisane do rejestru, musisz zgłosić ten fakt do organu rejestrowego, w terminie 14 dni od zaistnienia zmiany.

Przeczytaj, jak złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze.

Jeśli chcesz zamknąć swoją firmę detektywistyczną pamiętaj o wykreśleniu jej z rejestru działalności w zakresie usług detektywistycznych. 

Przeczytaj, jak złożyć wniosek o wykreślenie firmy z rejestru.

Czy ta strona była przydatna?