Lokalizacja
W celu znalezienia właściwego urzędu wykonującego wybraną procedurę, podaj lokalizację przedsięwzięcia.
Brak wybranej lokalizacji.
Przejdź do
Drukuj
Nazwa procedury
Pozwolenie na rozbiórkę
Opis w trakcie aktualizacji - niektóre treści mogą być nieaktualne lub niepełne.
Data publikacji: 2012-07-30 00:00 Ostatnia aktualizacja: 2015-05-04 13:57
Opis w trakcie aktualizacji przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Wykonanie procedury
Procedura jest realizowana przez następujące instytucje:
Wskaż lokalizację by system mógł wybrać instytucje właściwe dla Twojej lokalizacji.
Poniższy opis procedury prezentowany jest dla wybranej instytucji:
Starostwo Powiatowe Szamotuły
ul. Wojska Polskiego 4, 64-500 Szamotuły
Dla podanej lokalizacji nie znaleziono usług elektronicznych.
Aby dowiedzieć się gdzie dana procedura jest wykonywana elektronicznie kliknij: tutaj.
Dane ogólne
Cel procedury

Uzyskanie decyzji administracyjnej, która umożliwi legalne przeprowadzenie robót rozbiórkowych.

Rodzaj
Zezwolenia i pozostałe formy reglamentacji
Ustawowy czas realizacji
Wg KPA: bez zbędnej zwłoki, gdy wymagane postępowanie wyjaśniające – miesiąc, sprawy szczególnie skomplikowane – 2 miesiące. UWAGA Jeżeli organ nie wyda decyzji w ciągu 65 dni od dnia złożenia wniosku, to organ wyższego stopnia wymierzy karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Zasady tej nie stosuje się w przypadku pozwolenia na rozbiórkę wydawanego dla przedsięwzięcia podlegającego ocenie oddziaływania na środowisko lub obszar Natura 2000. Ponadto do terminu 65 dni nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu.
Opłaty
Procedura może wymagać wniesienia opłat. Szczegóły w opisach poszczególnych kroków procedury.
Uczestnicy procedury
  • Wnioskodawca
  • Wojewoda - Urzędy Wojewódzkie
  • Starosta - Starostwa Powiatowe
Warunki
Warunki wejściowe

1. Inwestor chcąc dokonać rozbiórki obiektu budowlanego zobowiązany jest uzyskać decyzję o pozwoleniu na rozbiórkę lub też dokonać zgłoszenia zamiaru wykonania rozbiórki. Wybór procedury administracyjnej zależy od rodzaju i lokalizacji obiektu, który ma być rozebrany.

 

Decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę nie wymaga rozbiórka:

  • budynków i budowli niewpisanych do rejestru zabytków oraz nieobjętych ochroną konserwatorską, o wysokości poniżej 8 metrów, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości,
  • obiektów i urządzeń budowlanych, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę – jeżeli nie podlegają ochronie jako zabytki.

 

Do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę należy załączyć:

  • zgodę właściciela obiektu,
  • szkic usytuowania obiektu budowlanego,
  • opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych,
  • opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia,
  • pozwolenia, opinie, uzgodnienia innych organów, a także inne dokumenty wymagane przepisami szczególnymi (nie dotyczy to uzgodnienia i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo obszar Natura 2000) projektu rozbiórki obiektu (w zależności od potrzeb),
  • w przypadku robót budowlanych prowadzonych przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków to należy przedłożyć zgodę na prowadzenie robót, wydaną przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
  • w przypadku rozbiórki obiektu wpisanego do rejestru zabytków wymagane jest załączenie decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków (działającego w imieniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), o skreśleniu z rejestru zabytków,
  • w przypadku rozbiórki obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, niezbędne jest uzgodnienie z wojewódzkim konserwatorem zabytków,
  • dokumentacja strzałowa (w przypadku wykonywania rozbiórki metodą wybuchową).

 

2. Właściwy organ może nałożyć obowiązek uzyskania decyzji pozwolenia na rozbiórkę dla obiektów, których rozbiórka może wpłynąć na pogorszenie stosunków wodnych, warunków sanitarnych oraz stanu środowiska, a także jeżeli rozbiórka wymaga zachowania warunków, od których spełnienia może być uzależnione prowadzenie robót związanych z rozbiórką.

 

3. Pozwolenie na rozbiórkę obiektu wpisanego do rejestru zabytków może być wydane po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków (działającego w imieniu ministra właściwego do sprawa kultury i ochrony dziedzictwa narodowego) o skreśleniu z rejestru zabytków. Natomiast w przypadku obiektów lub obszarów wpisanych do gminnej ewidencji zabytków pozwolenie na rozbiórkę może być wydane po wcześniejszym uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Jest on zobowiązany zająć stanowisko w terminie 30 dni od dnia doręczenia wniosku o pozwolenie na rozbiórkę. Niezajęcie stanowiska w tym terminie uznaje się jako brak zastrzeżeń do wniosku. Ponadto prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru wymaga uzyskania pozwolenia na prowadzenie robót, wydanego przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

 

4. Decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę może zostać wydana po:

  • Przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo obszar Natura 2000 (jeżeli jest ona wymagana przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko);
  • Uzyskaniu przez inwestora, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów, które wymagane są przepisami szczegółowymi (uzgodnienie, wyrażenie zgody lub opinii powinny nastąpić w terminie 14 dni od dnia przedstawienia proponowanych rozwiązań. Niezajęcie przez organ stanowiska w tym terminie uznaje się jako brak zastrzeżeń do przedstawionych rozwiązań. Nie dotyczy to przypadków, w których stanowisko powinno być wyrażone w drodze decyzji, oraz uzgodnienia i opiniowania przeprowadzanego w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000).
  • Wyrażeniu zgody przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w przypadku realizacji rozbiórki gazociągu o zasięgu krajowym.

 

5. Ze względów bezpieczeństwa ludzi lub mienia organ może żądać przedstawienia danych o obiekcie budowlanym lub dotyczących prowadzenia robót rozbiórkowych.

 

6. Nie zostanie wydana decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę w przypadku rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych bez posiadania rzeczonej decyzji (samowola budowlana).

 

7. Inwestor może ustanowić inspektora nadzoru inwestorskiego, a także zobowiązać projektanta do sprawowania nadzoru autorskiego nad realizowaną inwestycją.

 

8. Roboty rozbiórkowe i zabezpieczające można rozpocząć przed wydaniem decyzji pozwolenia na rozbiórkę, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia życia lub mienia. Nie zwalnia to jednak inwestora od konieczności bezzwłocznego uzyskania stosownej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.

kliknij by wyświetlić całość
zwiń sekcję
Rezultat procedury

1. Inwestor otrzymuję decyzję o pozwoleniu na rozbiórkę, która umożliwia rozpoczęcie prac rozbiórkowych. Przed rozpoczęciem prac budowlanych należy uzyskać dziennik budowy/rozbiórki, a także w odpowiednim organie nadzoru budowlanego złożyć zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych i oświadczenie o podjęciu obowiązków przez kierownika budowy/rozbiórki.

 

2. W przypadku wykonywania prac rozbiórkowych metodą strzałową, na siedem dni przed ich planowanym rozpoczęciem, powinno zawiadomić się powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, komendanta Policji właściwego dla miejsca rozbiórki, właścicieli lub zarządców sąsiednich nieruchomości, a także (wedle potrzeby) właściwego komendanta Państwowej Straży Pożarnej czy straży gminnej albo miejskiej.

 

3. Decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę staje się ostateczna po 14 dniach od doręczenia jej wszystkim stronom postępowania administracyjnego, w przypadku, gdy nie wniesiono od niej odwołania.

 

4. Decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę jest ważna 3 lata od dnia, w którym stała się ostateczna. Jednocześnie roboty budowlane nie mogą zostać przerwane na dłużej niż 3 lata (co potwierdzają odpowiednie wpisy w dzienniku budowy/rozbiórki). W przypadku niespełnienia wyżej wymienionych wymagań rzeczona decyzja wygasa.

 

5. W wydanej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę organ może określić: szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych, czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych, termin rozbiórki obiektów tymczasowych. W przypadkach prac o wysokim stopniu skomplikowania na inwestora może zostać nałożony obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego.

kliknij by wyświetlić całość
zwiń sekcję
Przebieg procedury
Krok 1. Przygotowanie i złożenie wniosku

Wniosek wraz z załącznikami składany jest w biurze podawczym (kancelarii) organu, który ma wydać decyzję o pozwoleniu na rozbiórkę.

Dokumenty
Wykaz dokumentów
  1. Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę
    Wzór wniosku (wzór papierowy)
  2. Zgoda właściciela obiektu
  3. Szkic usytuowania obiektu budowlanego
  4. Opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych
  5. Opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia
  6. Pozwolenie na wykonywanie robót budowlanych przy zabytku (kliknij by zobaczyć opis dokumentuzobacz opis)

    Zgodnie z § 15 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. :

    Pozwolenie na wykonywanie robót budowlanych przy zabytku zawiera:

    1. imię, nazwisko i adres lub nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
    2. wskazanie zabytku, z uwzględnieniem miejsca jego położenia;
    3. zakres i sposób prowadzenia wskazanych w pozwoleniu robót budowlanych;
    4. informację, że postępowanie w sprawie wydanego pozwolenia może zostać wznowione, a następnie pozwolenie może zostać cofnięte lub zmienione na podstawie art. 47 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
    5. wskazanie terminu ważności pozwolenia.

    W pozwoleniu, określa się warunek polegający na obowiązku kierowania robotami budowlanymi i wykonywania nadzoru inwestorskiego przez osoby posiadające kwalifikacje, o których mowa w § 24, oraz zobowiązaniu wnioskodawcy do przekazania wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków imion, nazwisk i adresów tych osób nie później niż w terminie 7 dni przed dniem rozpoczęcia robót.

     

    Pozwolenie może określać warunki polegające na obowiązku:

    1) zawiadomienia wojewódzkiego konserwatora zabytków o terminie rozpoczęcia i zakończenia robót budowlanych;

    2) zawiadomienia wojewódzkiego konserwatora zabytków o terminie podjęcia określonych czynności związanych z wydanym pozwoleniem, przynajmniej 3 dni przed rozpoczęciem tych czynności;

    3) niezwłocznego zawiadomienia wojewódzkiego konserwatora zabytków o zagrożeniach lub nowych okolicznościach ujawnionych w trakcie prowadzenia robót budowlanych;

    4) dokonywania odbioru częściowego i końcowego wykonanych robót budowlanych z udziałem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

    5) podjęcia innych działań, które zapobiegną uszkodzeniu lub zniszczeniu zabytku.

     

    zwiń sekcję
  7. Decyzja Generalnego Konserwatora Zabytków o skreśleniu z rejestru zabytków
  8. Dokumentacja strzałowa
  9. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (kliknij by zobaczyć opis dokumentu oraz informację jak go uzyskaćzobacz opis i jak uzyskać)

    Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa:

    - rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia,

    - warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich,

    - wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, w szczególności w projekcie budowlanym, w przypadku decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10, 14 i 18 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,

    - wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,

    - wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

    Dokument ten można uzyskać korzystając z poniższej procedury administracyjnej:

    zwiń sekcję
  10. Projekt rozbiórki obiektu
  11. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej
  12. Pełnomocnictwo
Informacje dodatkowe

1. Uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę może wymagać przedłożenia pozwoleń, opinii, uzgodnień innych organów, a także innych dokumentów wymaganych przepisami szczególnymi (nie dotyczy to uzgodnienia i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo obszar Natura 2000). W szczególności mogą to być:

  • w przypadku robót budowlanych prowadzonych przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków to należy przedłożyć pozwolenie na prowadzenie robót, wydane przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
  • w przypadku rozbiórki obiektu wpisanego do rejestru zabytków wymagane jest załączenie decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków (działającego w imieniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), o skreśleniu z rejestru zabytków,
  • w przypadku rozbiórki obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, niezbędne jest uzgodnienie z wojewódzkim konserwatorem zabytków,
  • dokumentacja strzałowa (w przypadku wykonywania rozbiórki metodą wybuchową),
  • decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych

2. Projekt rozbiórki obiektu dołącza się w zależności od potrzeb.

3. Organ administracji architektoniczno – budowlanej może żądać przedstawienia danych o obiekcie budowlanym lub dotyczących prowadzenia robót rozbiórkowych (ze względu na bezpieczeństwo ludzi i mienia).

4. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej dołącza się jeżeli zachodzi konieczność uiszczenia opłaty skarbowej (w przypadku zwrotu wnioskodawcy rzeczonego dowodu zapłaty, adnotacji o jej uregulowaniu dokonuje się na złożonym wniosku).

Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie decyzji oraz za ewentualne pełnomocnictwo.

  • 36,00 zł – za wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę (opłaty nie uiszcza się w przypadku budownictwa mieszkaniowego).
  • 17,00 zł – ewentualne pełnomocnictwo.


Nie pobiera się opłaty skarbowej od jednostek budżetowych i samorządowych.

Uczestnicy
  • Wnioskodawca
Krok 2. Rejestracja i weryfikacja formalna złożonego wniosku

1. Wniosek zostaje zarejestrowany, następnie zadekretowany na pracownika, który będzie prowadził postępowanie administracyjne zgodnie z wymogami Prawa budowlanego i Kodeksu postępowania administracyjnego (a także innych szczegółowych przepisów prawnych). Ponadto zakłada się teczkę sprawy i nadawany jest znak sprawy (zgodnie z Instrukcją kancelaryjną).

2. Dokonuje się weryfikacji formalnej wniosku polegającej m. in. na sprawdzeniu jego kompletności.

3. Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, organ właściwy wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.).

4. Jeżeli strona nie wpłaciła należności tytułem opłat i kosztów postępowania, które zgodnie z przepisami powinny być uiszczone z góry, organ administracji publicznej prowadzący postępowanie wyznaczy jej termin do wniesienia tych należności. Termin ten nie może być krótszy niż siedem dni, a dłuższy niż czternaście dni. Jeżeli w wyznaczonym terminie należności nie zostaną uiszczone, wniosek podlega zwrotowi (art. 261 § 1 i 2 k.p.a.).

Uczestnicy
  • Wojewoda - Urzędy Wojewódzkie
  • Starosta - Starostwa Powiatowe
Krok 3. Ustalenie stron postępowania administracyjnego

1. W przypadku, gdy złożony wniosek o wydanie decyzji pozwolenia na rozbiórkę nie posiadał braków formalnych, lub też zostały one uzupełnione, organ prowadzący postępowanie ustala strony postępowania administracyjnego. Stronami, oprócz inwestora są: właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu objętego wnioskiem o wydanie decyzji pozwolenia na budowę. Ponadto stroną, w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, mogą być organizacje ekologiczne, które wyrażą chęć uczestniczenia w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa (zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko).

2. Do stron wysyłane jest zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 10 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego strony mają prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania i do wypowiedzenia się, co do zebranych materiałów i dowodów przed wydaniem decyzji pozwolenia na rozbiórkę. W przypadku postępowania dotyczącego rozbiórki obiektu liniowego, którego przebieg został ustalony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a także wykonywania innych robót rozbiórkowych dotyczących obiektu liniowego, gdy liczba stron przekracza 20, to strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organu przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania. W tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia. Jednak inwestor, współwłaściciele, właściciele, użytkownicy wieczyści i zarządcy nieruchomości, na których mają być wykonane roboty budowlane, informowani są o wszczęciu postępowania indywidualnie.

3. Na każdym etapie postępowania organ je prowadzący ma prawo wezwać osoby (wnioskodawcę, strony, pełnomocnika) do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie (zgodnie z art. 50-56 k.p.a.).

Uczestnicy
  • Starosta - Starostwa Powiatowe
  • Wojewoda - Urzędy Wojewódzkie
Krok 4. Analiza i sprawdzenie wniosku pod względem merytorycznym

1. Organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza:

  • Zgodność złożonego projektu z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania, lub w przypadku jego braku z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
  • Zgodność złożonego projektu z wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności zawartymi w decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych;
  • Zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno – budowlanymi;
  • Kompletność projektu budowlanego (jeżeli jest wymagany) i posiadanie wszelkich wymaganych opinii, uzgodnień i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ze względu na specyfikę rozbieranego obiektu budowlanego, sporządzoną przez projektanta;
  • Uprawnienia budowlane autora/autorów projektów. Analizowane jest zaświadczenie, wydane przez właściwą izbę samorządu zawodowego (aktualne w czasie sporządzania projektu), o wpisaniu na listę członków.
  • Wykonanie (jeżeli jest wymagane) obowiązku sprawdzenia projektu przez osobę o odpowiednich uprawnieniach budowlanych. Weryfikuje się zaświadczenie, wydane przez właściwą izbę samorządu zawodowego ( aktualne w czasie sprawdzania projektu), o wpisaniu na listę członków.
  • W przypadku rozbiórki wykonywanej metodą wybuchową sprawdza się dokumentację strzałową; w tym uprawnienia jej autorów.

2. W przypadku naruszenia wymagań wymienionych w punkcie 1 właściwy organ nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości w określonym terminie.

3. Jeżeli w określonym terminie nieprawidłowości nie zostaną usunięte to organ administracji architektoniczno – budowlanej wydaje decyzję o odmowie udzielenia decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.

4. W przypadku, gdy projekt rozbiórki wykonano w odstępstwie od obowiązujących przepisów techniczno – budowlanych, informuje się o tym inwestora w postanowieniu nakładającym obowiązek usunięcia nieprawidłowości. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa a art. 7 ustawy Prawo budowlane. Jednakże odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia oraz ograniczenia dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz nie powinno powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska, po spełnieniu określonych warunków zamiennych. Przed wydaniem pozwolenia na rozbiórkę organ administracji architektoniczno – budowlanej składa wniosek do ministra, który ustanowił przepisy techniczno-budowlane, o udzielenie upoważnienia do wyrażenia zgody na odstępstwo. Właściwy organ, po uzyskaniu upoważnienia przez rzeczonego ministra, udziela bądź odmawia w drodze postanowienia zgody na odstępstwo.

Uczestnicy
  • Starosta - Starostwa Powiatowe
  • Wojewoda - Urzędy Wojewódzkie
Krok 5. Wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę

Po zebraniu i weryfikacji wszystkich niezbędnych dokumentów zostaje przygotowana decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę. Po jej podpisaniu i przystawieniu pieczęci urzędowej zostaje ona zarejestrowana w rejestrze decyzji pozwoleń na budowę/rozbiórkę i wydana inwestorowi. W zależności od rodzaju rozbieranych obiektów lub rodzaju metody rozbiórki organ wydający decyzje może w jej treści decyzji określić: szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych, czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych, termin rozbiórki obiektów tymczasowych. W przypadkach prac o wysokim stopniu skomplikowania na inwestora może zostać nałożony obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego. W treści decyzji określona jest konieczność dokonania po zakończeniu budowy zgłoszenia zakończenia robót budowlanych. W przypadku braku odwołania decyzja staje się ostateczna po 14 dniach od daty doręczenia jej wszystkim stronom postępowania administracyjnego. Decyzja pozwolenia na rozbiórkę wygasa, jeżeli roboty budowlane nie zostały rozpoczęte w okresie 3 lat od dnia, w którym stała się ostateczna, lub też prace rozbiórkowe zostały przerwane na okres dłuższy niż 3 lata.

Dokumenty
Wykaz dokumentów
  1. Pozwolenie na rozbiórkę
Termin

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego miesiąc, w przypadkach spraw szczególnie skomplikowanych dwa miesiące.

 

UWAGA

Jeżeli organ nie wyda decyzji w ciągu 65 dni od dnia złożenia wniosku, to organ wyższego stopnia wymierzy karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Zasady tej nie stosuje się w przypadku pozwolenia na rozbiórkę wydawanego dla przedsięwzięcia podlegającego ocenie oddziaływania na środowisko lub obszar Natura 2000. Ponadto do terminu 65 dni nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu.

Uczestnicy
  • Starosta - Starostwa Powiatowe
  • Wojewoda - Urzędy Wojewódzkie
Pozostałe informacje
Środki odwoławcze

Odwołać można się od wydanych w postępowaniu decyzji pozwolenia na rozbiórkę lub decyzji o odmowie udzielenia pozwolenia na rozbiórkę. Odwołanie rozpatrywane jest zgodnie z trybem wynikającym z rozdziału 10, działu II Kodeksu postępowania administracyjnego. Należy je złożyć za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie czternastu dni od daty otrzymania decyzji. Postępowanie odwoławcze prowadzi organ architektoniczno-budowlany wyższej instancji. Odwołanie od wyżej wymienionych decyzji może złożyć inwestor/wnioskodawca, a także strony postępowania niezadowolone z decyzji organu pierwszej instancji.

Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie rozbiórek obiektów budowlanych wykonywanych metodą wybuchową
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest wojewoda
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
Czy ta strona była przydatna?

Twoja opinia przyczyni się do polepszenia tej strony.