Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Załatwianie spraw w urzędzie (zgodnie z Ordynacją podatkową) – poradnik


Średnio, na wykonanie potrzeba:
1 minuta
Z tego poradnika dowiesz się, jak urzędy podatkowe prowadzą:
  • postępowania podatkowe,
  • korekty zeznań i deklaracji,
  • sprawy zaświadczeń.

Poradnik nie omawia kontroli skarbowych.

Czego dotyczą postępowania podatkowe

Postępowania podatkowe to osobna kategoria spraw, które prowadzą urzędy podatkowe, np.:
  • izba administracji skarbowej,
  • urząd skarbowy,
  • urząd celno-skarbowy,
  • urząd miasta,
  • urząd gminy,
  • starostwo powiatowe.

Sprawę kończy zazwyczaj decyzja podatkowa.

Postępowanie podatkowe nie dotyczy składania zeznań i deklaracji oraz ich korekt - z wyjątkiem podatków :
  • od nieruchomości,
  • od spadków i darowizn,
  • leśnego,
  • rolnego.

W ich przypadku składasz deklarację lub informację, a urząd wydaje decyzję, która ustala podatek.

Postępowania podatkowe nie dotyczą też spraw zaświadczeń.

Niemniej wszystkie te sprawy reguluje Ordynacja podatkowa.

Zasady ogólne

Urzędy powinny działać zgodnie z ogólnymi zasadami postępowania podatkowego.

Kto uczestniczy w postępowaniu

  • ty jako strona - podatnik (osobiście lub przez pełnonomocnika),
  • urząd (właściwy dla rodzaju i miejsca sprawy, np. położenia nieruchomości)

Ile trwa załatwienie sprawy

Zaświadczenia - do 7 dni.

Sprawy w postępowaniu podatkowym urzędy powinny załatwiać niezwłocznie.

Wyjątkiem są sprawy:
  • które wymagają wyjaśnień (urząd ma miesiąc od rozpoczęcia postępowania, np. złożenia wniosku),
  • szczególnie trudne (dwa miesiące),
  • odwołania (dwa miesiące).

Do tych terminów nie wlicza się czasu na dokonanie przez stronę lub inny urząd wymaganych czynności, a także okresów zawieszenia oraz opóźnień wynikających z twojej winy.

W przypadku naruszenia wspomnianych terminów lub przewlekłego działania możesz złożyć ponaglenie do organu wyższego stopnia (np. dyrektora izby administracji skarbowej).