Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Wpis do rejestru BDO (podmioty wprowadzające produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujące odpadami)

Jesteś przedsiębiorcą i wprowadzasz na rynek produkty lub produkty w opakowaniach? A może wytwarzasz odpady lub nimi gospodarujesz? Sprawdź, czy nie musisz mieć wpisu w Rejestrze BDO i dowiedz się jak go uzyskać.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • elektronicznie
Załatw online

Usługa jest realizowana w systemie BDO

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Co to jest Rejestr BDO

Rejestr BDO to inaczej Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, tzw. BDO. BDO pozwala na gromadzenie informacji o odpadach i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.

Przedsiębiorcy wpisani do Rejestru BDO od 1 stycznia 2020 r. prowadzą elektroniczną ewidencję i sprawozdawczość odpadów.

Obowiązek wpisu do  Rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy:

  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
  • wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm uniinych). 

Ważne! Jeśli prowadzisz sklep lub hurtownię i udostępniasz klientom torebki foliowe podlegające opłacie recyklingowej, zobacz Wpis do rejestru BDO (sklepy i hurtownie, które podlegają opłacie recyklingowej za torebki foliowe).

Rejestr prowadzą marszałkowie województw. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, wpisują do niego przedsiębiorców na ich wniosek lub z urzędu, czyli bez potrzeby składania przez przedsiębiorcę wniosku.

Kto musi złożyć wniosek o wpis do Rejestru BDO

Możesz sprawdzić czy jesteś objęty obowiązkiem rejestracji wypełniając interaktywny formularz udostępniony przez BDO

Wniosek o wpis do Rejestru BDO składają podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Zgodnie z tym artykułem, o tym czy firma powinna złożyć wniosek do Rejestru decyduje obszar, w którym prowadzi działalności i – jednocześnie – zakres tej działalności. Obszary i zakresy, w przypadku których złożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO jest obowiązkowe, to:

Oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne

  • Wprowadzanie produktów na terytorium kraju (oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne);
  • Recykling odpadów powstałych z produktów (oleje, preparaty smarowe opony pneumatyczne);
  • Odzysk odpadów powstałych z produktów (oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne);
  • Eksport oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi;
  • Organizacje odzysku.

Pojazdy (z wyłączeniem pojazdów historycznych)

  • Wprowadzanie pojazdów po raz pierwszy na terytorium kraju;
  • Punkt zbierania pojazdów;
  • Stacja demontażu;
  • Strzępiarka.

Sprzęt elektryczny lub elektroniczny

  • Wprowadzanie sprzętu po raz pierwszy na terytorium kraju lub autoryzowani przedstawiciele;
  • Zbiórka zużytego sprzętu;
  • Zakład przetwarzania;
  • Działalność w zakresie recyklingu;
  • Działalność w zakresie procesów odzysku innych niż recykling;
  • Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Baterie lub akumulatory

  • Wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju baterii lub akumulatorów;
  • Zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;
  • Podmiot pośredniczący.

Opakowania, odpady opakowaniowe lub produkty w opakowaniach

  • Organizacje odzysku opakowań;
  • Eksport odpadów opakowaniowych lub/oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa odpadów opakowaniowych;
  • Wytwarzanie, eksport, import opakowań lub ich wewnątrzwspólnotowe nabycie lub dostawa;
  • Recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych;
  • Wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju produktów w opakowaniach;
  • Eksport produktów w opakowaniach lub/oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa produktów w opakowaniach;
  • Organizacja samorządu gospodarczego.

Transport odpadów

  • Transport odpadów;
  • Działalność w zakresie obrotu odpadami.

Utrzymanie porządku i czystości w gminach

  • punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzone samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą lub gminami;
  • podmioty, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Wytwarzanie odpadów bez pozwolenia na wytwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowanego

Pamiętaj. W przypadku BDO nie ma znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które mają obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane.

Którzy przedsiębiorcy zostaną wpisani do BDO z urzędu 

Marszałek województwa wpisze do rejestru z urzędu przedsiębiorcę, który:

Kto nie musi mieć wpisu w BDO

Wpisowi do Rejestru BDO nie podlega:

  • osoba fizyczna oraz jednostka organizacyjna niebędąca przedsiębiorcą, która wykorzystuje odpady na potrzeby własne,
  • podmiot mający ziemię, na której są stosowane komunalne osady ściekowe do:
    • uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu,
    • uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz,
  • podmiot, który prowadzi nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów opakowaniowych i odpadów  w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, takich jak np. leki i opakowania po nich,
  • transportujący wytworzone przez siebie odpady,
  • rolnik, będący wytwórcą odpadów, gospodarujący na obszarze poniżej 75 ha.

Dodatkowo, z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO są zwolnione: 

  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i objęci są systemem odbioru odpadów komunalnych (np. drobne usługi, działalność administracyjno-biurowa, kancelarie prawne i biura rachunkowe),

Pamiętaj, że odpady powstające w części socjalnej dla pracowników są traktowane jak odpady komunalne gospodarstw domowych i nie podlegają ewidencji. Ich wytwórcy zwolnieni są z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO, w zakresie tych odpadów.

Rozporządzenie wymienia 46 grup odpadów, które są zwolnione z ewidencjonowania. Przepisy określają także ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. Zwolnienie dotyczy m.in.:

  • odpadów takich jak: odchody zwierzęce, odpady kory i korka, odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów, gruz ceglany, odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia, drewno, szkło i tworzywa sztuczne;
  • części wytwórców odpadów opakowaniowych. Odpady z  tej grupy (15) powstają często w wyniku rozpakowywania opakowań zbiorczych. W przypadku małych przedsiębiorstw takie odpady powstają w niewielkich ilościach. Dotyczy to w szczególności właścicieli sklepów, biur i innych punktów handlowych, do których produkty dostarczane są w opakowaniach zbiorczych (np. w kartonach, opakowaniach z tworzyw sztucznych itp.);
  • części grup odpadów niebezpiecznych. Wśród nich znajdują się m. in. zużyte urządzenia zawierające elementy niebezpieczne, baterie zawierające rtęć, czy opakowania z metali zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone. Te ostatnie są szczególnie istotne z punktu widzenia zakładów kosmetycznych czy fryzjerskich. 
  • odpadów powstałych w wyniku eksploatacji drukarek i świetlówek, o ile, nie przekroczą ilości, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. 

Firmy, które wytwarzają odpady wskazane w Rozporządzeniu, w ilościach nie wymagających prowadzenia ewidencji, nie musza rejestrować się w BDO.

Uwaga! Jeżeli w związku z prowadzoną działalnością pojawiają się odpady medyczne (które są odpadami niebezpiecznymi) – firma musi znaleźć się w BDO.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

Jeśli twoja działalność podlega wpisowi do Rejestru BDO, musisz uzyskać ten wpis przed jej rozpoczęciem.

Pamiętaj: Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie cię do Rejestru BDO.

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • urzędy marszałkowskie

Usługa jest realizowana w systemie BDO

Aby dowiedzieć się gdzie zrealizować usługę, podaj miejsce wykonywania działalności lub siedzibę firmy.

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o wpis do Rejestru BDO

Jeśli chcesz złożyć wniosek skorzystaj z przycisku "Załatw online" na górze strony lub kliknij w link. Przejdziesz do Rejstru BDO, w którym musisz wybrać jeden ze sposobów logowania. Możesz to zrobić m.in. przez Profil Zaufanym czy usługę e-dowód. Po wprowadzeniu loginu i hasła, zostaniesz przeniesiony na swoje konto w Rejestrze. W menu po lewej wybierz zakładkę Wnioski, następnie guzik Nowy wniosek i Nowy wniosek rejestrowy.

W kolejnych krokach wypełnij wniosek zgodnie z prowadzoną przez ciebie działalnością. Możesz skorzystać z Instrukcji użytkownika systemu bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami - BDO. Elementem wniosku jest oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru oraz potwierdzające, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących wykreśleniem z rejestru. Oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Musisz w nim potwierdzić, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym.

Wniosek wyślesz tylko po wypełnieniu wszystkich pól oznaczonych czerwoną gwiazdką. Jeśli któreś z tych pól nie zostanie wypełnione lub zostanie wypełnione błędnie, to nie będziesz mógł przejść do kolejnego kroku.

We wniosku wypełniasz tylko ten dział, który dotyczy prowadzonej przez ciebie działalności.

Dokumenty

Do wniosku dołącz kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej – jeśli musisz ją zapłacić. Niektórzy przedsiębiorcy muszą do wniosku dołączyć również:

  • kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz kopie dokumentu potwierdzającego wniesienie zabezpieczenia finansowego – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym sprzęt lub autoryzowanym przedstawicielem
  • kopię umowy z producentami sprzętu elektrycznego i elektronicznego – jeśli jesteś autoryzowanym przedstawicielem
  • kopię zaświadczenia wydanego przez bank prowadzący rachunek (lub lokatę terminową) o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty – jeśli jesteś organizacją odzysku
  • informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym baterie lub akumulatory
  • umowę zawartą z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym pojazdy
  • kopię zaświadczenia wydanego przez bank prowadzący rachunek (lub lokatę terminową) o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty – jeśli jesteś organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Termin

Jeśli twoja działalność podlega wpisowi do Rejestru BDO, musisz uzyskać ten wpis przed jej rozpoczęciem.

Pamiętaj: Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie cię do Rejestru BDO.

  1. Urząd wpisze cię do rejestru

Po dokonaniu wpisu, marszałek poinformuję cię o tym drogą elektroniczną oraz zawiadomi cię o nadaniu indywidualnego numeru rejestrowego. Firmy, które podlegają opłacie rejestrowej, muszą umieszczać numer rejestrowy na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Ten obowiązek dotyczy w szczególności: faktur VAT, paragonów fiskalnych, umów kupna-sprzedaży, sprawozdań, kart przekazania i ewidencji odpadów.

Marszałek województwa odmówi ci wpisu do Rejestru BDO, gdy:

  • nie wniesiesz opłaty rejestrowej w wymaganej wysokości
  • nie wniesiesz zabezpieczenia finansowego w wymaganej wysokości – jeśli jesteś przedsiębiorcą wprowadzającym sprzęt
  • nie wpłacisz kapitału zakładowego w wymaganej wysokości – jeśli działasz jako organizacja odzysku lub organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego

Ile zapłacisz

Opłatę rejestrową zapłać na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego, w kwocie:

100 zł – jeśli jesteś mikroprzedsiębiorcą

300 zł – jeśli nie jesteś mikroprzedsiębiorcą

Opłata rejestrowa obowiązuje wyłącznie przedsiębiorców:

  • wprowadzających sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli
  • wprowadzających baterie lub akumulatory
  • wprowadzających pojazdy
  • producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań
  • wprowadzających na terytorium kraju produkty w opakowaniach
  • wprowadzających na terytorium kraju opony
  • wprowadzających na terytorium kraju oleje smarowe

Jeżeli prowadzisz działalność podlegającą wpisowi do Rejestru BDO w więcej niż jednym zakresie. jesteś zobowiązany do wpłaty jednej opłaty rejestrowej.

Ile będziesz czekać

Wpis uzyskasz w ciągu 30 dni, od dnia złożenia kompletnego i poprawnego wniosku.

Jak możesz się odwołać

Od decyzji możesz odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołanie złóż za pośrednictwem marszałka województwa, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji odmownej.

Pamiętaj również o tym, że możesz zrezygnować ze składania odwołania od decyzji. Jeśli zrobią to wszystkie strony uczestniczące w postępowaniu to decyzja szybciej się uprawomocni.

Warto wiedzieć

Ewidencja odpadów

Od 1 stycznia 2020 r. firmy, które wytworzą odpady i nie będą zarejestrowane w Rejestrze BDO, nie będą mogły przekazać tych odpadów np. odbierającemu. Nie będą miały również możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów, a papierowa karta, która funkcjonuje obecnie nie będzie już dostępna.

Mikroprzedsiębiorca

Mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

  • zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
  • osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

Odnawianie opłaty

Po wniesieniu opłaty rejestrowej musisz ją co roku odnawiać. Opłatę roczną za prowadzenie rejestru zapłać do końca lutego każdego roku, za dany rok, na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. Nie musisz jej wpłacać w roku, w którym była wpłacona opłata rejestracyjna. Wysokość opłaty rejestrowej i rocznej jest identyczna i wynosi:

  • 100 zł dla mikroprzedsiębiorców
  • 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców

Pamiętaj o aktualizacji wpisu, np. w przypadku zmiany adresu prowadzonej działalności. Masz na to 30 dni, od dnia w którym nastąpiła zmiana.

Zmiana danych w Rejestrze BDO

W przypadku: 

  • zmiany informacji zawartych w Rejestrze lub 
  • zakresu prowadzonej działalności, wymagającej wpisu do Rejestru 

musisz o tym poinformować właściwego marszałka województwa. Zrobisz to za pomocą elektronicznego formularza aktualizacyjnego, za pośrednictwem indywidualnego konta w Rejestrze BDO. Na zgłoszenie zmiany danych masz 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana

Kary

Sankcje za niestosowanie przepisów dotyczących rejestracji, ewidencji i sprawozdawczości w BDO dzielą się na dwie kategorie:

  • grzywna (od 100 zł do ponad 1 mln zł) lub areszt wymierzane przez sądy,
  • administracyjne kara pieniężna (od 5000 zł do 1 mln zł) nakładana przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Administracyjna kara pieniężna jest nakładana za:

  • prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do Rejestru BDO,
  • nieumieszczanie na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością numeru rejestrowego, który jest nadawany przez Marszałka podczas rejestracji w BDO (dotyczy firm, które podlegają opłacie rejestrowej).

Karą aresztu lub grzywny można zostać ukaranym za:

  • nie złożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO, 
  • nie złożenie wniosku o zmianę wpisu,
  • nie złożenie wniosku o wykreślenie z rejestru,
  • złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym, 
  • naruszenie obowiązków sprawozdawczych i ewidencyjnych. 

Od 1 stycznia 2020 r. karze grzywny lub aresztu będzie też podlegał każdy, kto nie będzie: 

  • przechowywał przez określony czas, udostępniał lub przedkładał dokumentów i wszelkich danych, do których zobowiązuje go ustawa,
  • posiadał w trakcie transportu odpadów potwierdzenia wygenerowanego z BDO.

Czy ta strona była przydatna?