Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Jak dwie osoby mogą podpisać wniosek składany na Biznes.gov.pl

Po wypełnieniu wniosku online na stronie Biznes.gov.pl, system da ci do wyboru trzy możliwości podpisania dokumentu.

Wybierz przycisk „Podpis kwalifikowany”, jeśli twój dokument musi być podpisany elektronicznie przez więcej niż jedną osobę.

Ważne! Tę opcję wybierasz także wtedy, gdy chcesz podpisać wniosek przy pomocy Profilu Zaufanego.

Pamiętaj, że podpisanie i wysłanie dokumentu musi się odbyć w tej samej sesji. To znaczy, że nie możesz zakończyć realizacji usługi (np. zamknąć okno w przeglądarce) i wrócić do niej po jakimś czasie. Musisz pozostać zalogowany na swoim koncie.

Żeby uniknąć automatycznego wylogowania, np. kiedy czekasz na podpis drugiej osoby, warto co kilka minut:

  • cofnąć się na poprzedni ekran: „Sposób odbioru decyzji / postanowienia” – użyj niebieskiej strzałki przy słowach „Dokument gotowy do podpisu”,
  • wrócić do ekranu „Dokument gotowy do podpisu” – użyj niebieskiego przycisku „Dalej”.

Jak podpisać wniosek: Grafika pokazująca krok 1:Wybierz przycisk „Podpis kwalifikowany” jeśli twój dokument musi być podpisany elektronicznie przez więcej niż jedną osobę

W kolejnym oknie wybierz przycisk „Pobierz dokument”.
Ważne! Nie zamykaj tego okna w swojej przeglądarce. Będzie ci potrzebne później.


Jak podpisać wniosek: Grafika pokazująca krok 2 Naciśnij przycisk „Pobierz dokument”, aby pobrać na swój komputer dokument, który ma zostać podpisany:

Dokument zostanie zapisany na twoim komputerze w folderze, w którym zapisywane są pobierane pliki. Jeśli nie wiesz który to folder, możesz użyć skrótu klawiszowego „CTRL+J”, który automatycznie wskaże ci ostatnio pobrane pliki.

Skopiuj plik w wybrane przez ciebie miejsce.
Możesz go teraz podpisać:

  • Podpisem kwalifikowanym – jeśli go posiadasz;
  • Profilem Zaufanym.

Jeśli używasz Profilu Zaufanego, wejdź na stronę usługi podpisywania dokumentu podpisem zaufanym.

Dodaj dokument, który chcesz podpisać: wybierz przycisk „Wybierz dokument z dysku”. Możesz go też przeciągnąć z miejsca, w którym go zapisałeś.

Grafika: Jak podpisać wniosek - krok 3: Naciśnij przycisk „wybierz dokument z dysku”, aby dodać dokument, który ma zostać podpisany elektronicznie

Zobaczysz ekran z potwierdzeniem, że dokument został prawidłowo dodany. Wybierz przycisk „Podpisz”.

Grafika: jak podpisać wniosek - krok 4: System potwierdza prawidłowe dodanie dokumentu oraz umożliwia jego elektroniczne podpisanie

Zaloguj się do Profili Zaufanego i wybierz przycisk „Podpisz podpisem zaufanym”. SMS-em dostaniesz kod, którym potwierdzisz podpisanie pisma, a system automatycznie wygeneruje plik .xml, w którym zawarty będzie twój podpis. Kliknij „Pobierz” i  zapisz dokument w swoim komputerze.

Ważne! Nie zapisuj podpisanego dokumentu, w miejscu, w którym wcześniej zapisywałeś dokument bez podpisu. Jeżeli zapiszesz oba dokumenty w tym samym miejscu, będzie ci trudniej wybrać właściwy do przesłania drugiej osobie, która ma go podpisać.  

Prześlij, np. za pomocą poczty elektronicznej, podpisany dokument drugiej osobie, która do podpisu może użyć:

  • Profilu Zaufanego - procedura wygląda tak samo, jak przy pierwszym podpisie;
  • podpisu kwalifikowanego, jeśli taki posiada.

Po podpisaniu druga osoba odsyła podpisany przez siebie dokument do ciebie lub do kolejnej osoby, jeśli potrzebujesz więcej niż dwóch podpisów. W takim przypadku trzecia lub kolejne osoby podpisują dokument i odsyłają go do ciebie mejlem.

Podpisany przez wszystkich dokument wczytujesz na stronie Biznes.gov.pl – wracasz do okna w przeglądarce, z którego pobrałeś niepodpisany dokument i naciskasz przycisk „Dodaj dokument”.  

Grafika: jak podpisać wniosek - krok 5: Naciśnij przycisk „Dodaj dokument” aby dodać do systemu dokument już podpisany elektronicznie

System poinformuje cię o dodaniu dokumentu podpisanego przez dwie lub więcej osób, a także umożliwi wysłanie go do wybranego przez ciebie urzędu.

Grafika: jak podpisać wniosek - krok 6: Naciskając przycisk „Wyślij dokument” możesz go wysłać do właściwego urzedu

Po wysłaniu do wybranego  urzędu, otrzymasz e-mail zwrotny potwierdzający nadanie dokumentu.

Zobacz, jak załatwiać sprawy urzędowe na Biznes.gov.pl

 

Czy ta strona była przydatna?