Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Odbierz banderole podatkowe

Aby legalnie wprowadzać do obrotu wódkę, wino, papierosy, tytoń do palenia lub susz tytoniowy musisz uzyskać banderole.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie
Załatw online

Usługa na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Aby złożyć wniosek załóż konto na PUESC.

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Napoje alkoholowe (wyroby spirytusowe, wino), wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń), susz tytoniowy*, płyn do papierosów elektronicznych** oraz wyroby nowatorskie** podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy (tzw. obowiązek banderolowania).

*Susz tytoniowy to tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym, przy czym nie ma znaczenia jego wilgotność.

**Obowiązek banderolowania płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich został przesunięty na 1 lipca 2020 r.

Dotyczy to wszystkich płynów i wyrobów nowatorskich wyprodukowanych w kraju, zaimportowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo, jeśli zostaną one przeznaczone do sprzedaży.  
Te płyny lub wyroby, które do 30 czerwca 2020 r. będą znajdować się w sprzedaży detalicznej muszą zostać oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy, tak aby po 1 lipca 2020 r. miały już naniesione banderole legalizacyjne.

Kto musi stosować banderole

Banderole obowiązkowo muszą stosować następujące podmioty:

  • składy podatkowe
  • importerzy
  • podmioty, które sprowadzają towary z UE
  • przedstawiciele podatkowi
  • podmioty, które produkują wyroby akcyzowe poza składem podatkowym, od których zapłacono już akcyzę, podmioty produkujące do 1000 hl rocznie win z upraw własnych, mniej niż 10 hl w ciągu roku alkoholu etylowego (produkcja w gorzelni rolniczej), podmioty produkujące wyroby, od których została zapłacona akcyza w formie przedpłaty
  • właściciele wyrobów akcyzowych, którzy zlecili ich produkcję w cudzym składzie podatkowym
  • podmioty, które kupują wyroby akcyzowe wyprodukowane w składzie podatkowym

Ponadto banderole powinien stosować podmiot, który nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego i sprzedaje, sprowadza z UE lub importuje spoza UE susz tytoniowy.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

Złóż wniosek oraz załączniki do urzędu skarbowego, który jest właściwy dla siedziby twojej firmy (miejsca zamieszkania, w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej).

Sprawdź, gdzie załatwisz sprawę.

Co zrobić krok po kroku

1. Złóż wniosek o wydanie banderol

Złóż wniosek wraz z załącznikami do urzędu skarbowego na terenie którego znajduje się siedziba twojej firmy. Wniosek możesz również złożyć elektronicznie na platformie PUESC - wystarczy, że założysz tam konto i uzyskasz certyfikat celny.

Dokumenty

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

W zaświadczeniu znajdują się m.in.:

  • dane identyfikacyjne wnioskodawcy
  • adres jego siedziby lub zamieszkania
  • informacje o braku lub wystąpieniu zaległości podatkowych (wraz z ich tytułem, okresem i  kwotą)
  • informacje o odsetkach za zwłokę lub ich braku wraz z kwotą
  • o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązania podatkowego

Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:

1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:

a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości

b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy

c) postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe

2) dotyczące:

a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów

b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty

Jak uzyskać dokument?
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Potwierdzenie zawiera dane podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w szczególności:

  • imię i nazwisko lub nazwę podmiotu,
  • adres siedziby lub zamieszkania,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  • określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których podmiot prowadzi działalność gospodarczą,
  • informacje dotyczące poboru lub zwolnienia z opłaty skarbowej.

Jak uzyskać dokument?
Zarejestruj się w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R)
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Zaświadczenie, w którego treści zostają wskazane następujące dane: firma i siedziba przedsiębiorcy, jego adres oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) określenie rodzaju i zakresu działalności gospodarczej objętej wpisem, określenie miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej, data dokonania wpisu.

Jak uzyskać dokument?
Wpis do rejestru producentów wyrobów tytoniowych
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Zaświadczenie, w którego treści zostają wskazane następujące dane:

  • firma i siedziba przedsiębiorcy oraz jego adres oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  • numer w rejestrze przedsiębiorców,
  • określenie rodzaju i zakresu działalności gospodarczej objętej wpisem,
  • określenie miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej,
  • data dokonania wpisu.
Jak uzyskać dokument?
Wpis do rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Zaświadczenie zawiera następujące dane: imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo firmę, siedzibę i adres przedsiębiorcy; numer: a) w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo ewidencji działalności gospodarczej, o ile przedsiębiorca taki numer posiada; b) identyfikacji podatkowej (NIP); c) identyfikacyjny krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), o ile przedsiębiorca taki numer posiada; określenie rodzaju działalności gospodarczej, która będzie wykonywana; wskazanie miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej; data dokonania wpisu.

Jak uzyskać dokument?
Wpis do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Wzór potwierdzenia określa załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra  Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. rozporządzenia w sprawie zabezpieczeń akcyzowych

Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:

1) numer akcyzowy składu podatkowego;

2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;

3) rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;

4) rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;

5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia – przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego podlegającego zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, który wydaje zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, wskazuje w nim numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Zezwolenie określa w szczególności:

1) numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych;

2) adres siedziby lub miejsca zamieszkania zarejestrowanego odbiorcy;

3) adres miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;

4) rodzaj nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych;

5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego.

Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca określa w szczególności:

1) numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych;

2) adres siedziby lub miejsca zamieszkania zarejestrowanego odbiorcy;

3) dane podmiotu, od którego są nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe;

4) adres miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;

5) rodzaj oraz ilość nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych;

6) wysokość zabezpieczenia akcyzowego.

Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Zezwolenie określa w szczególności:

1) adres siedziby lub zamieszkania przedstawiciela podatkowego;

2) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania sprzedawcy;

3) rodzaj wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo.

Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

Zezwolenie określa w szczególności:

1) adres siedziby lub zamieszkania podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym;

2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy, z którego będzie następowało wyprowadzanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz numer akcyzowy tego składu podatkowego;

3) rodzaj wyrobów akcyzowych wyprowadzanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie wyprowadzenia

Spośród wymienionych załączników złóż tylko te, które odpowiadają profilowi twojej działalności.

Urząd skarbowy może zażądać przedstawienia oryginałów tych dokumentów. Wszystkie załączniki powinny być aktualne w dniu składania wniosku (gdy jesteś vatowcem, to zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami musisz przedstawić za ostatni miesiąc lub jeśli rozliczasz się kwartalnie – za ostatni kwartał).

Wymienionych załączników nie musisz dołączać:

  • jeśli urząd skarbowy dysponuje tymi dokumentami i dane w nich zawarte są aktualne, lub
  • gdy urząd skarbowy jest w stanie sam sprawdzić te dane.

2. Oblicz ile musisz zapłacić za banderole i wpłać pieniądze

Wpłacasz dwie kwoty: jedną za wartość banderol oraz drugą na pokrycie kosztów wytworzenia banderol.

Przykładowo, jeśli jesteś producentem wina i zamierzasz wyprodukować 100 tys. butelek wina, to opłata za banderole wyniesie:

8000 zł (czyli 0,08 zł wartość banderol za wyroby winiarskie rozlewane do butelek powyżej 0,5 l x 100 000 butelek) oraz 2098 zł (czyli 20,98 zł za 1000 sztuk pociętych banderol x 100 – bo potrzebujesz 100 tys. sztuk). Czyli w sumie zapłacisz 10 098 zł.

Dokumenty

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał

3. Dostaniesz decyzję w sprawie wydania banderol

Po tym jak zapłacisz za wydanie banderol, urząd skarbowy ci je wyda. Natomiast jeśli nie wpłacisz pieniędzy za banderole lub, gdy nie złożysz wymaganych dokumentów wymienionych w kroku 1, to urząd skarbowy odmówi ci wydania banderol. Banderole można odebrać również w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.

Ponadto urząd skarbowy może odmówić wydania banderol, jeśli masz zaległości podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa lub gdy jest wobec ciebie prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe lub likwidacyjne, z wyjątkiem likwidacji przedsiębiorstwa państwowego w celu jego prywatyzacji.

Gdy urząd odmówi wydania banderol, zwróci ci pieniądze w ciągu 7 dni od dnia wydania decyzji o odmowie.

Dokumenty

4. Nanieś banderole na opakowania

Banderole nanieś na opakowania jednostkowe, w których są sprzedawane papierosy, tytoń, susz tytoniowy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, wino i alkohol wysokoprocentowy (np. wódka). Opakowaniem jednostkowym może być np.: paczka papierosów, butelka wina, karton suszu, buteleczka z płynem do e-papierosów, karton z wyrobem nowatorskim.

Banderol nie możesz przekazywać innym podmiotom! Jedynie importerzy, podmioty sprowadzające wyroby akcyzowe z Unii Europejskiej oraz przedstawiciele podatkowi mogą przekazać banderole podmiotowi mającemu siedzibę poza Polską, aby mógł je nanieść na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, które będą później importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo do naszego kraju. Przy wjeździe do Polski, wyroby te muszą już mieć naklejone banderole. Wyjątkiem jest przywóz tych wyrobów do składu podatkowego, w którym można nałożyć banderole.

Ile zapłacisz

Pieniądze wpłać na rachunek bankowy Urzędu Skarbowego w Nowym Targu, który jako jedyny w Polsce obsługuje te należności.

Uwaga! Są dwa odrębne rachunki bankowe – jeden dla wpłaty kwoty za wartość banderol, drugi dla wpłaty kwoty za wytworzenie banderol. Sprawdź numery kont bankowych.

Ile będziesz czekać

Banderole otrzymasz od razu lub w ciągu kilku dni. Jeśli urząd skarbowy nie będzie miał banderol na stanie lub nie złożyłeś wcześniej wstępnego zapotrzebowania na banderole, to możesz czekać kilkanaście dni na ich wydanie.

Możesz również odebrać banderole w siedzibie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie.

Warto wiedzieć

Ważność banderol

Banderole dla wyrobów spirytusowych, winiarskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich są ważne 24 miesiące od momentu ich odbioru – umieść je na opakowaniach w tym okresie. Jeśli nie naniesiesz banderol na wyroby w ciągu 24 miesięcy, to zwróć je do urzędu skarbowego lub do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie.

Banderole na wyroby tytoniowe można nanosić na opakowania do końca roku kalendarzowego, który odpowiada rokowi nadrukowanemu na banderolach. Banderole naniesione na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego, jeżeli znajdują się w obrocie handlowym. Po tym okresie (czyli po 28 lub 29 lutego) wyroby tytoniowe z takimi banderolami muszą zostać wycofane ze sprzedaży. Jeżeli chcesz po tym terminie sprzedać wyroby tytoniowe, których banderole utraciły ważność, musisz oznaczyć je banderolami legalizacyjnymi. Banderole na wyroby tytoniowe, których nie wykorzystasz do 31 grudnia danego roku kalendarzowego zwróć do urzędu skarbowego, który ci je wydał lub do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie – do końca lutego następnego roku kalendarzowego.

Jak sprawdzić czy banderola jest oryginalna

W Systemie Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA) sprawdzisz jak powinna wyglądać oryginalna banderola.

Prowadzenie ewidencji wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych banderol

Konieczne jest prowadzenie takiej ewidencji na bieżąco. Wzór ewidencji określa zał. nr 10 i 11 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy. Ewidencja prowadzona w formie papierowej wymaga aby każda jej strona była numerowana i parafowana przez ciebie oraz aby została ona opatrzona pieczęcią właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Czy ta strona była przydatna?