Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Powiadom o rozpoczęciu działalności jako Pośredniczący Podmiot Węglowy (PPW)

Chcesz być pośrednikiem w handlu węglem? Zamierzasz nabywać go bez akcyzy i sprzedawać innym? Musisz powiadomić o tym właściwy urząd skarbowy i stać się Pośredniczącym Podmiotem Węglowym. Szczegółów dowiesz się poniżej.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Firmy, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie podatku akcyzowego muszą zarejestrować się jako podatnicy podatku akcyzowego.

Inaczej jest w przypadku Pośredniczącego Podmiotu Węglowego, czyli firmy która handluje węglem. Prowadząc działalność jako PPW nie musisz się rejestrować. Wystarczy, że przed rozpoczęciem działalności powiadomisz pisemnie właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

By stać się Pośredniczącym Podmiotem Węglowym twoja firma musi:

  • mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce;
  • działać jako sprzedawca, dostawca lub nabywca wewnątrzwspólnotowy, importer lub eksporter wyrobów węglowych lub jako podmiot używający wyroby węglowe do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy lub podmiot używający wyroby węglowe do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

Przed podjęciem działalności jako PPW.

Gdzie załatwisz sprawę

  1. Jeśli chcesz prowadzić obrót węglem jako PPW to powiadom przed rozpoczęciem działalności urząd skarbowy, który jest właściwy ze względu na miejsce, w którym dokonujesz obrotu tym węglem. 
  2. Jeśli prowadzisz działalność na terenie właściwości różnych urzędów skarbowych, to powiadom urząd odpowiedni ze względu na adres:
  • siedziby twojej firmy – w przypadku  osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej
  • zamieszkania – w przypadku osób fizycznych

Wskazówka: jeśli prowadzisz działalność gospodarczą w różnych miejscach, to możesz również samodzielnie wybrać urząd skarbowy. W tym celu złóż oświadczenie o wyborze wybranego przez siebie urzędu.

Sprawdź, gdzie załatwisz sprawęDOCX

Co zrobić krok po kroku

1. Złóż powiadomienie we właściwym urzędzie skarbowym

Dokumenty

Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Powiadomienie zawiera:

- imię i nazwisko lub nazwę twojej firmy;

- adres siedziby lub zamieszkania;

- NIP albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie w którym mieszkasz lub w którym twoja firma ma siedzibę;

- rodzaj prowadzonej przez ciebie działalności gospodarczej.

Termin

Przed podjęciem działalności jako PPW.

2. Urząd przyjmie twoje powiadomienie i wyda ci potwierdzenie, że działasz jako PPW

Twoje dane zostaną umieszczone na liście Pośredniczących Podmiotów Węglowych publikowanej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Potwierdzenie zawiera:

- imię i nazwisko lub nazwę twojej firmy;

- adres jego siedziby lub zamieszkania;

- NIP lub REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie w którym mieszkasz lub w którym twoja firma ma siedzibę;

- rodzaj prowadzonej przez ciebie działalności gospodarczej.

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).

Ile będziesz czekać

Urząd przyjmie twoje powiadomienie i od razu wyda ci potwierdzenie.

Warto wiedzieć

Pamiętaj:

  • jeśli dane, które podałeś w powiadomieniu zmieniły się, masz 7 dni, by zgłosić to w urzędzie;
  • sprzedając węgiel musisz ustalić, czy sprzedajesz go pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu;
  • jako sprzedawca możesz żądać od nabywcy potwierdzenia, że jest on pośredniczącym podmiotem węglowym. Jeśli tego nie zrobi – możesz odmówić sprzedaży węgla po cenie bez akcyzy.

Czy ta strona była przydatna?