Sprawy podatkowe możesz załatwiać przez ustanowionego przez siebie pełnomocnika. Pełnomocnictwo ustanowione w CEIDG nie upoważnia do działania w sprawach podatkowych.
Są trzy rodzaje pełnomocnictw podatkowych:
- ogólne
- szczególne
- do doręczeń
Możesz także upoważnić osobę tylko do podpisywania deklaracji podatkowych:
- wypełniasz elektronicznie upoważnienie UPL-1
- w postaci papierowej upoważnienie UPL-1P
- odwołanie pełnomocnictwa OPL-1
Wszystkie formularze do wydruku znajdują się na stronie Ministerstwa Finansów
Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych
Upoważnia do działania we wszystkich sprawach:
- podatkowych
- we wszystkich Urzędach Skarbowych
- nie upoważnia do podpisywania deklaracji podatkowych
Po udzieleniu pełnomocnictwa ogólnego nie trzeba już składać nowego pełnomocnictwa do akt każdej sprawy podatkowej albo kontroli podatkowej z osobna.
Składasz dokument elektroniczny na formularzu PPO-1 do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO) prowadzonego przez Ministra Finansów, za pośrednictwem Portalu Podatkowego.
Pełnomocnikiem może być tylko
- osoba fizyczna z pełną zdolnością do czynności prawnych - nie musi to być adwokat, radca prawny, czy też doradca podatkowy.
W przypadku wystąpienia problemów technicznych, które uniemożliwiają udzielenie pełnomocnictwa elektronicznie, możesz skorzystać z formy pisemnej. A osoby, które nie mogą się podpisać składają pełnomocnictwo ustnie do protokołu. Wykorzystasz formularze PPO-1 (ustanowienie pełnomocnictwa) albo OPO-1 (odwołanie, zmiana wypowiedzenie).
Nie płacisz opłaty skarbowej.
Pełnomocnictwo szczególne w sprawach podatkowych
Upoważnia do działania w konkretnej sprawie podatkowej i dlatego zakres pełnomocnictwa musi być dokładnie wskazany (do jakiej sprawy, przed jakim organem). Może być ustanowione:
- pisemnie
- elektronicznie
- ustnie do protokołu
Płacisz opłatę skarbową 17 zł od jego udzielenia.
Wykorzystujesz formularz PPS-1
Pełnomocnictwo do doręczeń w sprawach podatkowych
Jest przeznaczone dla osób, które mają miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w państwie, niebędącym członkiem UE. Trzeba wskazać pełnomocnika do doręczeń. Nie ustanawiasz pełnomocnika do doręczeń, jeżeli podałeś adres mailowy do dostarczania pism procesowych, ustanowiłeś pełnomocnictwo ogólne lub szczególne.
Może być ustanowione:
- pisemnie
- elektronicznie
- ustnie do protokołu
Wykorzystujesz formularz PPD-1
Płacisz opłatę skarbową 17 zł od jego udzielenia.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowej składanej elektronicznie
Jeżeli chcesz udzielić pełnomocnictwa tylko do podpisywania deklaracji podatkowych składanych w formie elektronicznej wystarczy wypełnić i złożyć formularz UPL-1 w Urzędzie Skarbowym, w którym się rozliczasz, w wersji papierowej albo elektronicznej przez ePUAP (do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej).
Formularz UPL-1 musi być podpisany przez przedsiębiorcę, a jeśli dotyczy spółki, to podpisują go osoby zgodnie z reprezentacją wynikającą z KRS lub umowy spółki.
Na jednym formularzu można upoważnić maksymalnie 3 osoby. Jeśli chcesz upoważnić więcej osób musisz zrobić to na kolejnym formularzu UPL-1.
Jeżeli złożysz formularz UPL-1, to będzie on obowiązywał we wszystkich urzędach skarbowych. Dodatkowo takie upoważnienie uprawnia do podpisywania:
- każdego rodzaju deklaracji podatkowych
- zeznań i informacji podatkowych
Obowiązuje zgodnie z terminem wskazanym w upoważnieniu. Możesz udzielić pełnomocnictwa także bezterminowo, aż do czasu jego odwołania. Możesz zmienić lub odwołać pełnomocnika w każdym czasie, poprzez złożenie w urzędzie skarbowym druku OPL-1.
Przedłożenie UPL-1P podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Uwaga! Jeżeli pełnomocnik nie będzie miał możliwości elektronicznego podpisania deklaracji, mimo złożenia UPL-1, to obowiązek złożenia deklaracji we właściwym czasie nadal istnieje, nie zwalnia podatnika brak dostępu do elektronicznej platformy podatkowej.
Złożenie dokumentu UPL-1 w urzędzie skarbowym nie oznacza, od razu automatycznej możliwości podpisywania deklaracji bezpiecznym podpisem elektronicznym. Trzeba poczekać, aż srząd skarbowy wprowadzi dane pełnomocnika do systemu e-Deklaracje.
Pełnomocnik podpisuje deklarację podpisem elektronicznym użytkownika portalu podatkowego (tzw. dane autoryzujące) albo przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego. Nie jest możliwe posłużenie się Profilem Zaufanym.
Dodatkowe informacje:
- nie trzeba składać pełnomocnictwa do wszystkich urzędów skarbowych, do których składa się deklaracje podatkowe
- pełnomocnictwa nie tracą ważności przy zmianie miejsca prowadzenia działalności i zmianie właściwości urzędu skarbowego
- pełnomocnictwo jest wykorzystywane przy oddziałach oraz sprzedaży poza miejscem stałego prowadzenia działalności
- możesz ustanowić tylko osobę fizyczną z pełną zdolnością do czynności prawnych
- pełnomocnikiem nie musi być adwokat, radca prawny czy doradca podatkowy, możesz ustanowić np. pracownika biura rachunkowego
Czy ta strona była przydatna?