Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Ocena ryzyka zawodowego

Właściwa ocena i dokumentacja ryzyka zawodowego to podstawa zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy, stosowania profilaktyki, zapobiegania zagrożeniom, budowania odpowiednich programów szkoleniowych, odpowiedniej polityki informacyjnej i bezpiecznej organizacji pracy.

Ogólne zasady zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą

Pracodawca jest zobowiązany ocenić i udokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające to ryzyko. Do jego obowiązków należy także informowanie pracowników o ryzyku zawodowym, z którym wiąże się wykonywana praca, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

Pracodawca realizuje obowiązek zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności przez zapobieganie zagrożeniom związanym z wykonywaną pracą, właściwą organizację pracy, stosowanie koniecznych środków profilaktycznych oraz informowanie i szkolenie pracowników.

Najważniejsze zadania pracodawcy w zakresie zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą, które muszą być obowiązkowo realizowane, to:

  • zapobieganie zagrożeniom
  • ocena ryzyka zagrożeń, których nie da się wykluczyć
  • likwidowanie zagrożeń u źródeł
  • dostosowanie warunków i procesów pracy do możliwości pracownika, w szczególności przez:
    • odpowiednie projektowanie i organizowanie stanowisk pracy
    • dobór maszyn i urządzeń technicznych oraz narzędzi pracy
    • dobór metod produkcji i pracy – z uwzględnieniem zmniejszenia uciążliwości pracy
    • ograniczenie pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie
    • ograniczenie negatywnego wpływu pracy monotonnej na zdrowie pracowników
  • stosowanie nowych rozwiązań technicznych
  • zastępowanie niebezpiecznych procesów technologicznych, urządzeń, substancji i innych materiałów bezpiecznymi lub mniej niebezpiecznymi
  • nadawanie priorytetu środkom ochrony zbiorowej przed środkami ochrony indywidualnej
  • instruowanie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Elementy oceny ryzyka zawodowego i cele profilaktyki

Pracodawca ocenia ryzyko zawodowe występujące przy pracy, w szczególności przy doborze:

  • wyposażenia stanowisk i miejsc pracy
  • stosowanych substancji i preparatów chemicznych
  • stosowanych substancji biologicznych, rakotwórczych, mutagennych
  • sposobu organizacji i wykonywania pracy
  • innych czynników środowiska pracy.

Środki profilaktyczne, metody i organizacja pracy stosowane w następstwie oceny ryzyka zawodowego powinny:

  • zapewnić zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników
  • być zintegrowane z działalnością prowadzoną przez pracodawcę na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej zakładu pracy.

Dokumentacja oceny ryzyka i profilaktyki

Pracodawca prowadzi dokumentację oceny ryzyka zawodowego oraz zastosowanych środków profilaktycznych. Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:

  • opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie:
    • stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów
    • wykonywanych zadań
    • niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników środowiska pracy występujących na stanowisku
    • stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej
    • osób pracujących na tym stanowisku
  • wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko
  • datę przeprowadzonej oceny oraz dane osób dokonujących oceny.

Ważne! Potwierdzenie poinformowania pracownika o ryzyku zawodowym powinno zostać włożone do części B akt osobowych.

Czy ta strona była przydatna?