Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Co powinieneś wiedzieć, zanim zatrudnisz pracownika

Rodzaje umów z pracownikiem, dofinansowanie zatrudnienia bezrobotnych, inne sprawy związane z nowymi pracownikami w firmie

Chcesz rozwijać swoją firmę i myślisz o zatrudnieniu pracowników? Zanim podpiszesz umowę z pracownikiem, mamy kilka porad.

Zanim zatrudnisz pracownika

Sprawdź, jaki będzie koszt zatrudnienia pracownika

Oblicz, czy firma osiąga odpowiednie dochody, aby zgodnie z przepisami zatrudnić pracownika. Pamiętaj, że całkowity koszt, jaki będziesz ponosił z tytułu zatrudniania pracowników, będzie większy niż jego wynagrodzenie brutto.

Zobacz:

Poszukaj oferty w Centralnej Bazy Ofert Pracy

Jeśli szukasz pracownika, skorzystaj z Centralnej Bazy Ofert Pracy.

Przejdź do:

Skorzystaj z usług agencji pracy

Jeśli potrzebujesz pilnie zatrudnić pracownika albo planujesz zatrudnić go na krótki czas i nie chcesz mieć kłopotu z formalnościami, możesz skorzystać z pośrednictwa agencji pracy.

Zobacz:

Skontaktuj się z Urzędem Pracy

Sprawdź w Urzędzie Pracy, czy nie ma bezrobotnych, którzy mają oczekiwane przez ciebie kwalifikacje. Jeśli chcesz zamieścić swoją ofertę pracy lub staż to skorzystaj z usługi na biznes.gov.pl zgłoszenie krajowej oferty pracy oraz zgłoszenie oferty organizacji stażu. 

Skorzystaj z dofinansowania

W Polsce działają programy aktywizacji bezrobotnych, z których możesz otrzymać dofinansowanie do zatrudnianych pracowników. Najlepiej skontaktuj się z urzędem pracy i dowiedz się, jakie programy są dostępne.

Zobacz:

Wybierz rodzaj umowy

Zastanów się, jaki rodzaj umowy chcesz podpisać z pracownikiem. Przy każdym rodzaju umowy będziesz miał inne, określone obowiązki. Możesz również zatrudnić pracownika w ramach tzw. telepracy (pracy na odległość). Pamiętaj, że zawiązanie stosunku pracy oraz (prawie zawsze) zawarcie umowy zlecenia powodują, że musisz zarejestrować pracownika/zleceniobiorcę jako ubezpieczonego w ZUS.

Zobacz:

Dowiedz się, jakich danych możesz żądać od pracownika

Zanim zatrudnisz pracownika, powinieneś znać jego dane, przebieg kariery zawodowej, kwalifikacje.

Zobacz:

Telepraca

Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

Dowiedz się, na czym polega i jakie są obowiązki pracodawcy:

Ochrona danych osobowych

Jeśli interesuje cię kwestia danych osobowych pracowników, zajrzyj do poranika UODO:

Dodatkowe infornacje

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zatrudnianiu pracowników, zajrzyj do poradników:

Czy ta strona była przydatna?