Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Zakończenie działalności – o czym powinieneś wiedzieć

Rozwiązanie umów z pracownikami, wyrejestrowanie z ZUS, rozliczenie podatków, zamknięcie księgowości, przechowywanie dokumentów po zamknięciu, inne obowiązki po zakończeniu działalności

Do zakończenia działalności nie wystarczy wykreślenie firmy z rejestru przedsiębiorców (CEIDG albo KRS). Będziesz miał kilka obowiązków dotyczących m.in. swoich pracowników (jeśli ich zatrudniasz), wyrejestrowania z ZUS czy rozliczeniem podatków. W przypadku spółek rejestrowanych w KRS procedura zamknięcia będzie bardziej skomplikowana, wymaga dodatkowych czynnością związanych m.in. z podjęciem odpowiednich uchwał, zgłoszeniem likwidacji, podziałem majątku pomiędzy wspólników.

O czym powinieneś pamiętać, jeśli planujesz zamknąć działalność?

Zamknięcie, a może tylko zawieszenie?

Nawet jeśli twoja firma przynosi straty i chciałbyś ją jak najszybciej zamknąć, przemyśl, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby zawieszenie firmy i przeczekanie trudnego okresu. Zawieszenie i wznowienie firmy, w przeciwieństwie do jej likwidacji, wiąże się z niewieloma formalnościami.

Pamiętaj o terminach i zobowiązaniach

Przemyśl termin likwidacji firmy, pamiętaj, że w trakcie funkcjonowania firmy zawierasz wiele, czasem długoterminowych umów np. z kontrahentami czy pracownikami. Dodatkowo mogą cię wiązać porozumienia dotyczące dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz firmy. Umowy z kontrahentami zazwyczaj zawierają odpowiednie regulacje dotyczące okresu ich wypowiedzenia. Z kolei okres wypowiedzenia umowy pracownikowi jest uzależniony od stażu jego pracy u danego pracodawcy. Przedsiębiorca powinien na tyle wcześnie złożyć odpowiednie wypowiedzenia, aby w dniu likwidacji działalności umowy już nie obowiązywały.

Wyrejestrowanie z ZUS

Likwidacja działalności oznacza, że ty, osoby współpracujące oraz pracownicy tracą tytuł do ubezpieczenia w ZUS. Powinieneś wyrejestrować siebie i pracowników z ubezpieczeń w ZUS.

Zobacz:

Wyrejestrowanie firmy

Zakończenie działalności powinieneś zgłosić do odpowiedniego urzędu/rejestru (wyrejestrować firmę). Jednoosobową działalność w CEIDG, spółkę cywilną w GUS, pozostałe spółki w KRS. Pamiętaj, że niektóre formalności (np. wyrejestrowanie z ZUS) musisz wykonać przez złożeniem wniosku o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców.

Rozliczenie podatków, zamknięcie księgowości

Jeśli zamykasz firmę, będziesz miał kilka obowiązków dotyczących rozliczenia podatków i zamknięcia księgowości m.in. sporządzenie spisu z natury, wyrejestrowanie z VAT, rozliczenie podatków.

Zobacz:

Inne obowiązki przy zakończeniu działalności

Zakończenie firmy oznacza także obowiązek wyrejestrowania kasy fiskalnej, zgłoszenia (w niektórych przypadkach) do urzędów, które wydały ci np. zezwolenie, wyrejestrowania odbiorników RTV (złóż formularz online), likwidacja konta firmowego.

Zobacz:

Przechowywanie dokumentów po zamknięciu

Po zakończeniu firmy masz obowiązek przechowywania dokumentacji formowej (ZUS, sprawy podatkowe).

Zobacz:

 

Szczegółowe informacje o zakończeniu działalności znajdziesz w poradniku:

Czy ta strona była przydatna?