Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Wpis do rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania

Jesteś przedsiębiorcą zainteresowanym świadczeniem kwalifikowanych usług zaufania? Musisz najpierw uzyskać wpis do rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie
Załatw online

Wyślij pismo online wykorzystując bezpłatny podpis elektroniczny

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Kwalifikowane usługi zaufania to m.in.

  • wydawanie kwalifikowanych certyfikatów podpisów elektronicznych;
  • wydawanie kwalifikowanych certyfikatów pieczęci elektronicznej;
  • kwalifikowane usług walidacji;
  • tworzenie kwalifikowanych elektronicznych znaczników czasu;
  • tworzenie kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
  • tworzenie kwalifikowanych usług uwierzytelniania witryn internetowych.

Osoba fizyczna lub przedsiębiorca, który chce zająć się świadczeniem takich usług, musi najpierw złożyć wniosek do Ministerstwa Cyfryzacji o wpis do rejestru dostawców usług zaufania.

Gdzie załatwisz sprawę

Ministerstwo Cyfryzacji
Królewska 27, 00-060 Warszawa

Co zrobić krok po kroku

1. Zwróć się do jednostki oceny zgodności o przeprowadzenie audytu i zakontraktowanie oceny zgodności z eIDAS

Listę jednostek oceny zgodności znajdziesz na stronach Komisji Europejskiej.

Możesz zaprosić do uczestnictwa w audycie przedstawiciela resortu (na prawach obserwatora). Przyspieszy to dalszy przebieg procedury i ograniczy ryzyko późniejszych uwag.

Termin

Przed złożeniem wniosku do Ministerstwa Cyfryzacji.

Uwaga

Audyt oceny zgodności z rozporządzeniem eIDAS trwa zwykle ok. dwóch miesięcy.

2. Otrzymasz raport z oceny zgodności

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał

Termin

Na koniec audytu.

3. Złóż wniosek o wpis do rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania

Dokumenty

Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny

4. Urząd sprawdzi twój wniosek

Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne (np. pomyliłeś się we wniosku, albo nie dołączyłeś potrzebnych dokumentów), to urząd wezwie cię do poprawienia błędów.

Jeżeli audytor wykazał niezgodności to urząd może zdecydować, które z nich są akceptowalne, a które do poprawy. Jeżeli audytor nie sprawdził jakiegoś ważnego zagadnienia, to urząd może nie uznać oceny zgodności z rozporządzeniem eIDAS.

5. Dostaniesz decyzję o wpisie do rejestru kwalifikowanych dostawców usług zaufania

Dokumenty

Ile zapłacisz

10 zł

Opłata skarbowa za czynność administracyjną polegającą na wydaniu decyzji administracyjnej. Należy brać jednak pod uwagę, że ocena zgodności z rozporządzeniem eIDAS realizowana przez jednostkę oceny zgodności to koszt ok. 15-25 tys. euro.

Ile będziesz czekać

Co do zasady 3 miesiące. Zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia eIDAS, jeżeli weryfikacja nie została zakończona w terminie 3 miesięcy od zgłoszenia, Minister Cyfryzacji informuje dostawcę usług zaufania o przyczynach opóźnienia oraz podaje termin, w którym załatwi sprawę.

Jak możesz się odwołać

Jeśli jesteś niezadowolony z decyzji, którą dostałeś, możesz złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Masz na to 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Wniosek złóż do Ministra Cyfryzacji.

Warto wiedzieć

Wpis na zaufaną listę

Po otrzymaniu decyzji o wpisie do rejestru kwalifikowanych dostawców usług zaufania, musisz jeszcze zgłosić się do Narodowego Centrum Certyfikacji, aby uzyskać certyfikat CA oraz wpis na Polską listę zaufania (TSL).

Obowiązek ubezpieczenia

Jeśli otrzymasz decyzję o wpisie do rejestru, masz 30 dni, aby podpisać umowę ubezpieczenia OC. W ciągu kolejnych 30 dni musisz przesłać jej kopię do Ministerstwa Cyfryzacji.

Czy ta strona była przydatna?