Jesteś przedsiębiorcą zainteresowanym świadczeniem kwalifikowanych usług zaufania? Musisz najpierw uzyskać wpis do rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Kwalifikowane usługi zaufania to m.in.
- wydawanie kwalifikowanych certyfikatów podpisów elektronicznych;
- wydawanie kwalifikowanych certyfikatów pieczęci elektronicznej;
- kwalifikowane usług walidacji;
- tworzenie kwalifikowanych elektronicznych znaczników czasu;
- tworzenie kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
- tworzenie kwalifikowanych usług uwierzytelniania witryn internetowych.
Osoba fizyczna lub przedsiębiorca, który chce zająć się świadczeniem takich usług, musi najpierw złożyć wniosek do Ministerstwa Cyfryzacji o wpis do rejestru dostawców usług zaufania.
Gdzie załatwisz sprawę
Ministerstwo Cyfryzacji
Królewska
27,
00-060
Warszawa
Co zrobić krok po kroku
Zwróć się do jednostki oceny zgodności o przeprowadzenie oceny zgodności z eIDAS i umów się o ustanowienie audytora
Listę jednostek oceny zgodności znajdziesz na stronach Komisji Europejskiej (eIDAS Dashboard)
Możesz zaprosić do uczestnictwa w audycie przedstawiciela resortu (na prawach obserwatora). Przyspieszy to dalszy przebieg procedury i ograniczy ryzyko późniejszych uwag.
Pamiętaj! Przeprowadzenie oceny zgodności z rozporządzeniem eIDAS, realizowane przez jednostkę oceny zgodności, jest płatne. Jego koszt to ok. 15-25 tys. euro.
Termin
Przed złożeniem wniosku do Ministerstwa Cyfryzacji
Uwaga! Audyt oceny zgodności z rozporządzeniem eIDAS trwa zwykle ok. dwóch miesięcy.
Otrzymasz raport z oceny zgodności
Po zakończeniu zamówionego przez ciebie audytu, jednostka oceny zgodności przekaże ci raport z oceny zgodności.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Termin
Na koniec audytu.
Złóż, wraz z załącznikami, wniosek o wpis do rejestru kwalifikowanych dostawców usług zaufania
Jeśli chcesz złożyć wniosek przez Internet kliknij przycisk "Załatw online", na górze strony. Po podpisaniu elektronicznym wniosek trafi na skrzynkę podawczą ePUAP Ministerstwa Cyfryzacji. Możesz podpisać wniosek lub załączniki zaawansowanym podpisem elektronicznym z państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Pamiętaj jednak, że taki podpis powinien spełniać wymogi rozporządzenia eIDAS oraz aktów wykonawczych do rozporządzenia.
Pamiętaj! Tłumaczenie dokumentów w językach obcych, stanowiących załącznik do wniosku, realizuje na swój koszt wnioskodawca, zgodnie z zasadami wykonywania tłumaczeń w postępowaniu administracyjnym.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Dokument elektroniczny
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny
Urząd sprawdzi twój wniosek
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne (np. nie dołączyłeś potrzebnych dokumentów), to urząd wezwie cię do poprawienia błędów.
Jeżeli audytor wykazał niezgodności to urząd może zdecydować, które z nich są akceptowalne, a które do poprawy. Jeżeli audytor nie sprawdził jakiegoś ważnego zagadnienia, to urząd może nie uznać oceny zgodności z rozporządzeniem eIDAS.
Dostaniesz decyzję o wpisie do rejestru kwalifikowanych dostawców usług zaufania
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Ile zapłacisz
Usługę zrealizujesz nieodpłatnie. Należy brać jednak pod uwagę, że ocena zgodności z rozporządzeniem eIDAS realizowana przez jednostkę oceny zgodności to koszt ok. 15-25 tys. euro.
Ile będziesz czekać
Co do zasady 3 miesiące. Jeżeli weryfikacja nie została zakończona w terminie 3 miesięcy od zgłoszenia, Ministerstwo Cyfryzacji informuje dostawcę usług zaufania o przyczynach opóźnienia oraz podaje termin, w którym załatwi sprawę.
Jak możesz się odwołać
Jeśli jesteś niezadowolony z decyzji, którą dostałeś, możesz złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Masz na to 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Wniosek złóż do Ministerstwa Cyfryzacji.
Warto wiedzieć
Wpis na zaufaną listę
Po otrzymaniu decyzji o wpisie do rejestru kwalifikowanych dostawców usług zaufania, musisz jeszcze zgłosić się do Narodowego Centrum Certyfikacji, aby uzyskać certyfikat CA oraz wpis na Polską listę zaufania (TSL).
Obowiązek ubezpieczenia
Jeśli otrzymasz decyzję o wpisie do rejestru, masz 30 dni, aby podpisać umowę ubezpieczenia OC. W ciągu kolejnych 30 dni musisz przesłać jej kopię do Ministerstwa Cyfryzacji.
Czy ta strona była przydatna?