Rozłożenie na raty należności podatkowych
Nie jesteś w stanie zapłacić jednorazowo całego podatku, zaległości podatkowych lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek? Złóż wniosek o rozłożenie tych należności na raty i sprawdź czy urząd przyzna ci taką pomoc. Zobacz, jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Na czym polega rozłożenie należności podatkowych na raty
Rozłożenie należności podatkowych na raty to ulga polegająca na podziale kwoty podatku lub innych zobowiązań podatkowych na co najmniej dwie części i ustalenia dla nich nowych terminów płatności.
Decyzja o rozłożeniu należności podatkowej na raty jest uznaniowa - to urząd decyduje, czy przyzna ci prawo do zapłaty należności w częściach. Nawet jeśli złożysz wniosek i spełnisz wszystkie wymagania, które uprawniają cię do rozłożenia należności podatkowej na raty, nie ma gwarancji, że taka ulga zostanie ci przyznana. Urząd rozpatruje każdą sprawę indywidualnie. Może - między innymi - sprawdzić twoją sytuację majątkową i zweryfikować jak nie rozłożenie podatku na raty wpłynie na sytuację życiową twoją oraz twojej rodziny.
Jakie należności podatkowe mogą być rozłożone na raty
Organ podatkowy uwzględniając ważny interes podatnika lub interes publiczny może rozłożyć na raty:
- zapłatę podatku
- zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę
- odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.
Co oznaczają pojęcia: ważny interes podatnika oraz interes publiczny
Przepisy podatkowe nie zawierają jednoznacznych definicji tych pojęć. Przydatną interpretację wydał Naczelny Sąd Administracyjny, w wyroku z 22 kwietnia 1999 r. (sygn. SA/850/98), który stwierdził że:
- ważny interes podatnika to sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie zaległości podatkowych uregulować. Będzie to utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku,
- interes publiczny to sytuacja, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspakajać swoich potrzeb materialnych.
Ważny interes podatnika lub interes publiczny, które uzasadniają umorzenie, to dosyć pojemne pojęcia, dlatego zadbaj o wyczerpujące wyjaśnienie twojej sytuacji i spróbuj ją potwierdzić dokumentami, które możesz załączyć do wniosku.
Pamiętaj, że urząd zajmie się twoją sprawą tylko na twój wniosek.
Kto może złożyć wniosek o rozłożenie należności podatkowych na raty
- podatnik
- płatnik (na przykład pracodawca)
- inkasent (na przykład osoba wyznaczona przez radę gminy do poboru podatku i wpłacenia go we właściwym terminie w gminie)
- spadkobierca podatnika lub płatnika
- osoba trzecia.
Jaką formę może mieć rozłożenie płatności na raty
Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, urząd może rozłożyć na raty twoje należności podatkowe, czyli udzielić ci ulgi, która:
- nie stanowi pomocy publicznej - gdy pomoc udzielona przez państwo nie zakłóca lub nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi UE. Taki charakter może mieć ulga dla przedsiębiorcy, który działa wyłącznie na rynku lokalnym.
- stanowi pomoc publiczną - gdy pomoc udzielona przez państwo wpływa na zakłócenie wymiany handlowej, ale udzielona została:
- w celu naprawienia szkód po klęskach żywiołowych lub innych poważnych zdarzeniach
- w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym
- w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego, podejmowanego w interesie europejskim
- w celu promowania i wspierania kultury, dziedzictwa narodowego, nauki i oświaty
- jako rekompensata za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym
- na szkolenia
- na zatrudnienie
- na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
- na restrukturyzację
- na ochronę środowiska
- na prace badawczo-rozwojowe
- jako pomoc regionalną oraz inną pomoc publiczną (dopuszczalną w ramach przepisów unijnych.
- jest pomocą de minimis - gdy ulga nie stanowi pomocy publicznej ponieważ jej wysokość mieści się w limicie, który wynosi 300 000 w ciągu 3 lat - dla jednego przedsiębiorcy.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Wniosek o rozłożenie podatku na raty, złóż przed upływem terminu jego płatności. Jeśli złożysz wniosek po tym terminie, to powstanie zaległość podatkowa. W takim przypadku – oprócz zaległości – zapłacisz też odsetki za zwłokę. Nie pozbawi cię to jednak możliwości złożenia wniosku o rozłożenie na raty całej należności.
Wniosek o rozłożenie na raty podatku złóż jak najszybciej po stwierdzeniu, że nie jesteś w stanie zapłacić zobowiązania podatkowego w całości. Wniosek złóż najszybciej jak to jest możliwe także wtedy, kiedy powstanie zaległość podatkowa.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- urzędy skarbowe
- urzędy skarbowe dla największych podmiotów
Jeśli:
- prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą – wniosek złóż do urzędu skarbowego (właściwego dla twojego miejsca zamieszkania)
- prowadzisz firmę jako osoba prawna (np. spółka z o.o.) lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (np. stowarzyszenie) – wniosek złóż do urzędu skarbowego (właściwego dla siedziby podmiotu)
- nie posiadasz siedziby w Polsce, ale na stałe prowadzisz tutaj działalność gospodarczą – wniosek złóż do urzędu skarbowego (właściwego dla stałego miejsca prowadzenia działalności)
- nie posiadasz siedziby, ani na stałe nie prowadzisz działalności gospodarczej w Polsce – wniosek złóż do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
Urzędy skarbowe dla największych podmiotów
Jeśli ze względu na formą prowadzonej działalności oraz osiągane przychody rozliczasz się w urzędzie skarbowym dla największych podmiotów pamiętaj, aby wniosek złożyć w:
- jednym z wyspecjalizowanych urzędów skarbowych o zasięgu wojewódzkim - jeśli osiągasz przychód netto w wysokości minimum 3 mln euro;
- I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie - jeśli osiągasz przychód netto powyżej 50 mln euro.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o rozłożenie na raty podatku, zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek
Pamiętaj, że organ podatkowy jest związany treścią twojego wniosku. Oznacza to, że organ nie zastosuje innej ulgi, niż ta, o którą prosisz we wniosku. Jeśli więc prosisz o rozłożenie należności podatkowej na raty, organ podatkowy nie może zastosować innej ulgi (odroczenie terminu płatności, umorzenie zaległości podatkowej).
Do wniosku dołącz wszelkie dokumenty, które uzasadniają twoją prośbę - wykaż ważny interes swój lub interes publiczny. Może to być:
- oświadczenie o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej
- informacje o twojej bieżącej sytuacji finansowej (dane z okresowego bilansu, rachunku zysków i strat)
- wszelkie dokumenty, które potwierdzają, że istnieje realna możliwość spłaty zobowiązania we wnioskowanych terminach
- druk ORD – HZ (oświadczenie o nieruchomościach i prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego) lub oświadczenie o odmowie jego złożenia.
Jeżeli nie dołączysz dokumentów potwierdzających okoliczności, które wskazujesz w uzasadnieniu, organ podatkowy rozpatrzy sprawę na podstawie materiału dowodowego zebranego we własnym zakresie.
- Twój wniosek powinien być podpisany.
- Jeśli składasz wniosek elektronicznie:
- podpisz go podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym
- podaj w nim swój adres elektroniczny - jeśli tego nie zrobisz, urząd będzie kontaktował się z tobą elektronicznie na adres, z którego wysłałeś wniosek
- urząd wyśle poświadczenie jego odbioru na wskazany przez ciebie adres skrzynki ePUAP.
- Możesz zażądać potwierdzenia, jeżeli złożyłeś wniosek w formie tradycyjnej (osobiście lub listownie).
- Jeśli złożysz wniosek do niewłaściwego urzędu, to urząd przekaże go w odpowiednie miejsce. Dostaniesz informację o przekazaniu wniosku do właściwego urzędu.
Jeśli działasz przez pełnomocnika, dołącz do wniosku pełnomocnictwo. Nie musisz dołączać kopii pełnomocnictwa ogólnego – urząd skarbowy sam sprawdzi jego zakres w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).
Pamiętaj! Możesz ustanowić pełnomocnika ogólnego do wszystkich spraw podatkowych (osobę fizyczną z pełną zdolnością do czynności prawnych - nie musi to być adwokat, radca prawny, czy też doradca podatkowy). Załatw to online na Portalu Podatkowym. Zobacz instrukcję jak zgłosić pełnomocnictwo ogólne PPO-1.
Jeśli ustanowisz pełnomocnika ogólnego, nie musisz dodatkowo ustanawiać pełnomocnika szczególnego (PPS-1). Jednak jeśli masz więcej niż jednego pełnomocnika o tym samym zakresie działania, czyli pełnomocnika ogólnego i szczególnego w tej samej sprawie, to wskaż jednego z nich, jako pełnomocnika do doręczeń.
Przeczytaj praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.
Ile zapłacisz
Złożenie wniosku jest bezpłatne. Dodatkowe koszty możesz ponieść jeśli korzystasz z pełnomocnika:
- 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo szczególne PPS-1 (opcjonalne)
Jeśli działasz przez pełnomocnika, musisz zapłacić za pełnomocnictwo. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu. Opłatę wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo (numer konta sprawdzisz na stronie urzędu miasta lub gminy). Na przykład jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Skarbowego w Poznaniu, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania.
Ważne! Nie zapłacisz opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, jeśli twój pełnomocnik działa na podstawie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaPobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Kopia, OryginałInformacja dodatkowa
Pamiętaj, że organ prowadzący postępowanie nie może uzależnić wydania ci decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego od twojego zobowiązania do spełnienia dodatkowych warunków i świadczeń – chyba że organ uzasadni je konkretnymi przepisami.
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaWe wniosku:
- podaj swój numer NIP
- zaznacz, o co wnioskujesz (w ilu ratach zamierzasz spłacić zobowiązania podatkowe)
- jeśli masz spółkę osobową podaj pełną nazwę firmy i REGON
- jeśli prowadzisz działalność na podstawie wpisu do CEIDG podaj imię i nazwisko oraz PESEL
- podaj adres siedziby firmy albo adres zamieszkania - jeśli prowadzisz działalność jako osoba fizyczna
- określ zakres żądania – jakie należności (z terminem zapłaty), w jakiej wysokości i za jaki okres chcesz rozłożyć na raty. Podaj kwotę spłaty oraz numer i datę decyzji, jeśli płacisz zaległość na podstawie decyzji. Zaproponuj też termin, do którego chcesz spłacić należność
- opisz swoją sytuację oraz podaj ważne przyczyny, które uzasadniają twoją prośbę o rozłożenie należności na raty
- wskaż, o jaką ulgę wnioskujesz: pomoc publiczną, pomoc de minimis, czy ulgę, która nie jest pomocą publiczną
- jeżeli wnioskujesz o pomoc de minimis, dołącz:
- zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymałeś w roku, w którym ubiegasz się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis lub formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym
- sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości
- oświadczenie o nienaruszeniu przez przedsiębiorcę ograniczeń, nakazów i zakazów w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej ustanowionych w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii
Termin
Wniosek o rozłożenie podatku na raty, złóż przed upływem terminu jego płatności. Jeśli złożysz wniosek po tym terminie, to powstanie zaległość podatkowa. W takim przypadku – oprócz zaległości – zapłacisz też odsetki za zwłokę. Nie pozbawi cię to jednak możliwości złożenia wniosku o rozłożenie na raty całej należności.
Wniosek o rozłożenie na raty podatku złóż jak najszybciej po stwierdzeniu, że nie jesteś w stanie zapłacić zobowiązania podatkowego w całości. Wniosek złóż najszybciej jak to jest możliwe także wtedy, kiedy powstanie zaległość podatkowa.
Urząd sprawdzi formalnie i merytorycznie twój wniosek
Jeśli twój wniosek jest niepełny lub zawiera błędy formalne, urząd wezwie ciebie do uzupełnienia informacji. Masz na to 7 dni od daty otrzymania wezwania. Jeśli tego nie zrobisz w wyznaczonym terminie, urząd nie rozpatrzy twojej sprawy - otrzymasz postanowienie o pozostawieniu bez rozpatrzenia twojego wniosku. Na postanowienie możesz złożyć zażalenie. Masz na to 7 dni od dnia jego otrzymania.
Pamiętaj, że urząd nie rozpatrzy twojej sprawy, jeśli nie podasz we wniosku adresu. W tym przypadku nie dostaniesz wezwania do uzupełnienia informacji, a urząd nie wydaje postanowienia. Z kolei tobie nie przysługuje zażalenie.
Dostaniesz decyzję o rozłożeniu należności podatkowej na raty albo o odmowie jej rozłożenia na raty
Jeśli twój wniosek spełnia wymogi, urząd może uznać twoją prośbę o spłatę należności podatkowej w ratach. To oznacza, że zapłata należnych zobowiązań przesunie się w czasie. Raty zapłacisz w terminach wskazanych w decyzji.
Jeśli jednak nie zapłacisz w terminie którejkolwiek z rat, to decyzja o rozłożeniu należności podatkowej w ratach w części dotyczącej tych rat wygaśnie z mocy prawa. A to oznacza, że musisz spłacić jak najszybciej wymagane raty wraz z odsetkami za zwłokę. W przypadku pozostałych rat, które nie są jeszcze wymagane, decyzja przyznająca ulgę pozostaje ważna. Jeśli jednak nie zapłacisz w terminie trzech kolejnych rat, decyzja o rozłożeniu na raty wszystkich niezapłaconych rat wygaśnie. W takiej sytuacji należy zapłacić jednorazowo całość należności podatkowej pozostałej do spłaty wraz z odsetkami za zwłokę.
Urząd może też odmówić ci rozłożenia płatności na raty. Pamiętaj, że rozstrzygnięcia w sprawach związanych z ulgami w spłacie należności podatkowych są uznaniowe. To oznacza, że nawet jeśli są powody przemawiające za przyznaniem ci ulgi, urząd nie musi jej udzielić.
Po otrzymaniu decyzji odmownej możesz ponownie złożyć wniosek o rozłożenie na raty należności podatkowych, wskazując na nowe okoliczności, które uzasadniają twoją prośbę. W takiej sytuacji, organ zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie w tym zakresie. Nie ma podstaw do odmowy wszczęcia postępowania z tego powodu, że sprawa została poprzednio zakończona decyzją odmowną.
Urząd może też wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania, gdy na przykład:
- złożysz wniosek, choć nie masz do tego uprawnień (nie jesteś stroną sprawy)
- twój wniosek dotyczy spraw, których urząd nie może rozpatrzyć (brak podstawy prawnej).
Urząd może wydać decyzję o umorzeniu postępowania, gdy na przykład.:
- nie ma jeszcze albo już nie ma zobowiązania podatkowego określonego w twoim wniosku,
- zobowiązanie podatkowe się przedawniło.
Ile zapłacisz
Zapłać w terminie opłatę prolongacyjną związaną z przyznaniem ci przez urząd możliwości spłaty należności podatkowej w ratach. Jeśli tego nie zrobisz, decyzja o przyznaniu ulgi staje się nieważna (w części lub w całości). Wysokość opłaty ustalana jest od kwoty podatku lub zaległości podatkowej.
Opłata naliczana jest w przypadku wydania decyzji o rozłożeniu na raty:
- podatku – od następnego dnia po terminie zapłaty podatku do dnia płatności każdej kolejnej raty
- zaległości podatkowej – od następnego dnia od daty złożonego wniosku w sprawie spłaty w ratach do dnia spłaty każdej kolejnej raty.
Skorzystaj z kalkulatora od zaległości podatkowych udostępnionego przez Ministerstwo Finansów. Kalkulator pomaga ustalić wysokość odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
Opłaty nie zapłacisz, jeśli przyczyną wniosku o rozłożenie na raty płatności były klęska żywiołowa lub wypadek losowy.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Dokument zawiera:
- podstawę prawną,
- liczbę rat, kwotę oraz termin spłaty należności,
- pouczenie, że w przypadku braku spłaty w terminie, decyzja przestaje obowiązywać,
- pouczenie o możliwości odwołania się od decyzji.
Ile zapłacisz
Usługa jest płatna, szczegóły znajdziesz w opisie kroków
Ile będziesz czekać
Urząd załatwi twoją sprawę w ciągu miesiąca, a jeśli będzie trudniejsza – w ciągu 2 miesięcy. Termin ten może się wydłużyć, gdy trzeba będzie wykonać dodatkowe czynności dla wyjaśnienia sprawy. Ponadto na czas trwania postępowania wpływają okresy zawieszenia postępowania lub opóźnienia (z twojej przyczyny lub niezależne od urzędu).
Jak możesz się odwołać
Złóż odwołanie, jeśli nie zgadzasz się z decyzją urzędu. Masz na to 14 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie złóż do dyrektora izby administracji skarbowej, za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego. Pismo złóż w urzędzie, który wydał decyzję.
Jeśli decyzja dyrektora izby administracji skarbowej będzie dla ciebie niekorzystna, możesz zaskarżyć decyzję do sądu administracyjnego.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2016 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa
- Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis