Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Powiadomienie pracowników o przekształceniu

Nie musisz powiadamiać pracowników o przekształceniu. Powszechnie w piśmiennictwie i orzecznictwie przyjmuję się, że przekształcenie formy prawnej w jakiej działasz nie powoduje zmiany pracodawcy. Oznacza to, że w przypadku przekształcenia podmiotu zatrudniającej pracowników w inną spółkę prawa handlowego nie dochodzi do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę w rozumieniu Kodeksu pracy.  

Przekształcony podmiot nie jest nowym, lecz tym samym (nie takim samym, bo działającym w innej formie prawnej) pracodawcą.

Obowiązki wobec zatrudnionych pracowników wynikające z przekształcenia

Przedsiębiorca jednoosobowy lub wspólnicy spółki cywilnej planujący przekształcenie w inną spółkę, powinni jednak powiadomić na piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie przekształcenia dotychczasowej firmy.

Przekazanie tych informacji pracownikom może wynikać z panujących u danego pracodawcy obyczajów.

Uwaga! Przekształcany pracodawca jest taki sam, więc zawarte umowy o pracę obowiązują nadal w takim kształcie, w jakim je zawarto. Jeśli jednak na skutek przekształcenia zmieniła się firma (tzn. nazwa, pod którą pracodawca prowadzi swoje przedsiębiorstwo) albo dodatkowe określenie wskazujące formę organizacyjno-prawną (w praktyce jest to reguła), to ze względów formalnych warto nanieść zmiany w części nagłówkowej obowiązujących umów o pracę określających osobę pracodawcy. Korektę taką najprościej wprowadzić w formie aneksu do umowy o pracę (porozumienie zmieniające). 

Wniesienie przedsiębiorstwa aportem/sprzedaż przedsiębiorstwa

Wniesienie przedsiębiorstwa aportem do spółki lub sprzedaż przedsiębiorstwa oznacza przejście zakładu pracy w rozumieniu przepisu art. 231 Kodeksu pracy.

Na bazie majątku przedsiębiorstwa przejętego przez spółkę jego dotychczasowi pracownicy będą wykonywać tę samą lub podobną pracę, co w poprzednim przedsiębiorstwie. Skutek przejścia zakładu pracy jest taki, że spółka staje się prawnie stroną dotychczasowych stosunków pracy łączących pracowników z przedsiębiorcą i odpowiada za zobowiązania z nich wynikające. Skutek ten następuje automatycznie, niezależnie od woli i czynności zaangażowanych stron.

Obowiązek poinformowania o przejęciu zakładu pracy

Obowiązkowo o  przejęciu zakładu pracy musi powiadomić przedsiębiorca jednoosobowy lub wspólnicy spółki cywilnej, którzy wnoszą aportem majątek do nowej spółki albo sprzedają majątek na rzecz spółki. Informacje te należy przekazać co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejęcia zakładu pracy. Niewywiązanie się z tego obowiązku nie wpływa co prawda na skutek przejścia zakładu pracy na spółkę, może jednak powodować odpowiedzialność odszkodowawczą wobec pracowników. Ponadto, w ciągu 2 miesięcy od dnia przejścia zakładu pracy na spółkę (od dnia przekształcenia) pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia, za 7-dniowym uprzedzeniem. Rozwiązanie stosunku pracy w ten sposób powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.


Podstawa prawna: