Jak załatwić sprawę w urzędzie

Prowadząc i rozwijając swoją firmę, wielokrotnie będziesz kontaktował się z organami administracji w celu załatwienia sprawy urzędowej. Chcesz uzyskać pozwolenie na budowę? Potrzebna Ci jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla składowiska odpadów? Na portalu biznes.gov.pl dowiesz się krok po kroku, jak i w jakim urzędzie załatwić sprawy związane z prowadzeniem Twojej firmy.

Przejdź do działu Znajdź usługę i wybierz interesującą Cię sprawę.

Obawiasz się, że załatwienie sprawy urzędowej będzie z koniecznością wypełniania wielu papierowych formularzy i wyczekiwania w długich kolejkach? Niepotrzebnie. Większość spraw związanych m.in. z założeniem firmy, płaceniem podatków, odprowadzaniem składek na ZUS, możesz załatwić elektronicznie. Korzystając z platformy ePUAP i zintegrowanego z nią punktu kontaktowego biznes.gov.pl, każdy przedsiębiorca ma dziś łatwy dostęp do usług oferowanych przez administrację i jest w stanie szybko załatwić niezbędne dla prowadzenia działalności sprawy.

Wystarczy złożyć wniosek on-line na adres właściwego urzędu. Sprawdź, jakie sprawy możesz załatwić online za pośrednictwem biznes.gov.pl.

Jak załatwić sprawę online

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, jak wygląda załatwianie spraw urzędowych online, zajrzyj do artykułu Załatw sprawę online. Znajdziesz tam także informacje na temat najpopularniejszych systemów e-administracji przydatnych w biznesie.

Pamiętaj, że przy kontakcie z urzędami ułatwieniem w załatwianiu spraw będzie dla Ciebie będzie podpis elektroniczny lub profil zaufany

Wyszukaj właściwy urząd

Skorzystaj też z wyszukiwarki urzędów, która pozwoli Ci odnaleźć właściwego adresata pism urzędowych.

Załatwianie spraw przez pełnomocnika

Pamiętaj, że załatwiając sprawy urzędowe możesz korzystać z pełnomocnika. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule o pełnomocnictwie.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak zrealizować sprawę na biznes.gov.pl przez pełnomocnika, polecamy artykuł Załatw sprawę na biznes.gov.pl online przez pełnomocnika.

Kontakty z administracją – przepisy

To, w jaki sposób urząd będzie załatwiał Twoją sprawę, zależy od jej rodzaju. Postępowanie administracyjne, dotyczące takich spraw jak np. zagadnienia budowlane, sanitarne, drogowe, rolnych, leśne, przemysłowe i środowiskowe, regulują przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA). Zawarte są tam także zasady postępowania w sprawie skarg i wniosków przed organami państwowymi (np. ministerstwo), organami jednostek samorządu terytorialnego (np. urząd gminy) oraz przed organami organizacji społecznych (stowarzyszenie, fundacja).

Zajrzyj do poradnika Załatwiam sprawę w urzędzie zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego i zobacz szczegółowe informacje na temat zasad kontaktów z urzędami zgodnie z KPA. Dowiesz się tam, jakie są zasady ubiegania się o zezwolenia, składania wniosków.

Pamiętaj jednak, że KPA nie jest stosowany w postępowaniach podatkowych. W przypadku tych spraw obowiązują przepisy Ordynacji podatkowej.

Dowiedz się więcej, jak wygląda załatwianie spraw podatkowych zgodnie z Ordynacją podatkową.

W zależności od rodzaju załatwianej przez Ciebie sprawy mogą obowiązywać szczegółowe przepisy dotyczące np. terminu załatwiania spraw. W opisach usług znajdziesz dokładne podstawy prawne dla każdej z usług oraz czas, w jakim a powinna zostać załatwiona.

Bez zaświadczenia potwierdzającego znane urzędowi fakty

Kontaktując się z urzędami, pamiętaj, że urzędy nie mogą domagać się zaświadczenia na potwierdzenie faktów, jeżeli znane są one organowi "z urzędu", albo możliwe są do łatwiego ustalenia przez urząd.

Zgodnie z art. 220 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego w sytuacji, gdy:

  • znane są one organowi z urzędu;
  • możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie:
  • posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych, rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
  • wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
  • przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych). Jak wynika z powyższego, urzędy są uprawnione do pozyskiwania informacji od innych urzędów, bez angażowania wnioskodawcy.

Organ administracji publicznej żądający od strony lub innego uczestnika postępowania zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego jest obowiązany wskazać przepis prawa wymagający urzędowego potwierdzenia tych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia albo oświadczenia Zakres zastosowania tego przepisu uległ stopniowemu poszerzeniu i obecnie dotyczy on różnego rodzaju dokumentów - obok zaświadczeń i oświadczeń dotyczy także dokumentów potwierdzających uiszczenie opłat i kosztów postępowania oraz innych dokumentów.

Spory z administracją

W kontaktach z administracją mogą pojawić się kwestie sporne. Nie z każdą decyzją musisz się zgadzać – od każdej decyzji administracyjnej przysługuje Ci prawo odwołania. W artykule Spory z organami administracji dowiesz się więcej na ten temat.

Szczegółowe informacje znajdziesz także w poradnikach Załatwiam sprawę w urzędzie (zgodnie z Ordynacją podatkową) oraz Załatwiam sprawę w urzędzie (zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego).

Rejestry publiczne

Rejestr publiczny to, zgodnie z przepisami, rejestr, ewidencja, wykaz, lista, spis albo inna forma ewidencji, służąca do realizacji zadań publicznych, prowadzone przez podmiot publiczny na podstawie odrębnych przepisów ustawowych. Rejestry są niezbędne dla skutecznej i sprawnej realizacji zadań publicznych oraz zapewnienia sprawnego działania w wewnętrznej komunikacji administracji publicznej. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat rejestrów i zasad dostępu do nich, zajrzyj do artykułu Rejestry publiczne.

Udostępnij Wydrukuj

Czy ta strona była przydatna?

Tak | Trochę | Nie