Przed rozpoczęciem Przed rozpoczęciem
Zakładam firmę Zakładam firmę
Rozliczam podatki Rozliczam podatki
Ubezpieczam się Ubezpieczam się
Prowadzę firmę Prowadzę firmę
Zamykam firmę Zamykam firmę

Sprawdzanie wiarygodności zagranicznego kontrahenta

Znalazłeś doskonałą ofertę sprzedaży u zagranicznej firmy? A może firma z innego kraju chce kupić Twoje produkty za wyjątkowo atrakcyjną cenę? Zanim zdecydujesz się na transakcję, warto dokładnie sprawdzić zagranicznego partnera. Działając na rynkach zagranicznych powinieneś być świadomy, że niejednokrotnie możesz zetknąć się z nierzetelną firmą, próbującą wykorzystać barierę geograficzną, językową czy prawną, aby np. uniknąć rozliczenia za dostawę. Zdarzają się też oszustwa, polegające m.in. na podszywaniu się pod faktycznie istniejące podmioty. Może się też zdarzyć, że firma, z którą planujesz nawiązać współpracę znajduje się w złej kondycji finansowej. Jak uchronić się przed takimi sytuacjami?

W weryfikacji kontrahenta pomóc Ci mogą:

  • Sprawdzenie, czy podmiot figuruje w rejestrze firm obowiązującym w danym kraju. W przypadku firm europejskich bazę danych znajdziesz na stronie europejskiego portalu e-sprawiedliwość.  Bazę danych podatników VAT w UE znajdziesz tutaj. Przydatny może być system rejestracji i identyfikacji podmiotów gospodarczych na potrzeby celne EORI. Warto, abyś pamiętał, że w niektórych krajach funkcjonuje system licencji na prowadzenie działalności. Może się okazać, że firma, której istnienie potwierdzają źródła, nie posiada np. ważnej licencji na działalność.
  • Sprawdzenie, czy firma nie prowadzi przedstawicielstwa w Polsce. Rejestr takich podmiotów prowadzi Ministerstwo Rozwoju.
  • Kontakt z polską placówką dyplomatyczną w kraju, w którym działa Twój potencjalny kontrahent. Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji przekazują nieodpłatnie informacje dot. opinii o firmach z kraju swego urzędowania jeżeli możliwe jest ich nieodpłatne uzyskanie z organów rejestrowych, izb gospodarczych, czy wywiadowni gospodarczych. Dodatkowo rejestrują także firmy, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań wobec polskich partnerów.
  • Skontaktowanie się z lokalną izbą handlową, w celu sprawdzenia, czy interesująca nas firma rzeczywiście działa na danym terenie. W Polsce działają też dwustronne izby handlowe, które mogą być cennym źródłem informacji o zagranicznych firmach. Bazę adresową izb znajdziesz tutaj.
  • Skorzystanie z usług międzynarodowej wywiadowni gospodarczej – usługi są płatne w zależności od zakresu danych, których będziesz oczekiwał.
  • Poproszenie partnera o przedstawienie referencji lub listy klientów, z którymi współpracuje i weryfikacja jego wiadygodności na podstawie kontaktu z klientami.
  • Sprawdzenie informacji na temat partnera w internecie (strona internetowa, fora dyskusyjne). Tutaj warto szczególnie zwrócić uwagę, czy firma np. nie funkcjonuje pod domenami krajów egzotycznych. Pamiętaj, że w internecie możesz spotkać się z przypadkami podszywania się pod inne firmy, albo stronami nieistniejących firm.

Nawet po dokładnej weryfikacji potencjalnego kontrahenta, warto skorzystać z instrumentów zabezpiecznia transakcji w handlu zagranicznym, które pozwalają zminimalizować ryzyko.

Udostępnij Wydrukuj

Czy ta strona była przydatna?

Tak | Trochę | Nie