Przed rozpoczęciem Przed rozpoczęciem
Zakładam firmę Zakładam firmę
Rozliczam podatki Rozliczam podatki
Ubezpieczam się Ubezpieczam się
Prowadzę firmę Prowadzę firmę
Zamykam firmę Zamykam firmę

Promocja w biznesie

Nawet, jeśli będziesz miał najbardziej oryginalny pomysł na biznes, doskonałe i unikatowe produkty, albo najwyższej jakości usługi – nikt się o nich nie dowie, jeśli ich odpowiednio nie wypromujesz. Promocja powinna być podstawowym elementem budowania strategii marketingowej Twojej firmy. Pamiętaj, że celem jest, aby Twoja firma była znana i ceniona przez klientów. Na konkurencyjnym rynku nie jest to łatwe zadanie – dlatego ważne jest, aby działania promocyjne były przemyślane i realizowane systematycznie, zgodne z ustalonym planem.

Promocja pełni jednocześnie kilka funkcji. Informuje obecnych i potencjalnych klientów na temat oferty Twojej firmy, skłania ich do określonych zachowań (np. zakupu) oraz pokazuje Twoje przewagi nad konkurencją.

Podstawowe zasady promocji

Przede wszystkim należy pamiętać, że działania promocyjne powinny być przemyślane i odpowiednio przygotowane pod kątem profilu działalności Twojej firmy: odbiorców (potencjalnych klientów i partnerów handlowych, do których chcesz kierować swoją ofertę); celu, który chcesz osiągnąć (zwiększenie sprzedaży, większa rozpoznawalność Twojej firmy) oraz środków. Nie ma produktu ani usługi dla wszystkich, dlatego powinieneś koncentrować się na tych odbiorcach, których najbardziej zainteresuje Twoja oferta. Ważna jest też systematyczność działań. Utrzymywanie relacji z dotychczasowymi klientami oraz powiększanie grona nowych wymaga stałej komunikacji z rynkiem.

Obecnie przedsiębiorcy mają do wyboru bogatą ilość narzędzi i kanałów promocji. Skuteczne pozostają tradycyjne formy, takie jak m.in. reklama w prasie, radiu czy telewizji, kampanie outdoor (np. tablice reklamowe). Pomimo rozwoju elektronicznych środków komunikacji, popularnym narzędziem promocji firmy jest także udział w targach i wystawach. To nie tylko sposób na promocję, ale także doskonały sposób na nawiązanie nowych relacji handlowych i pozyskanie klientów. Więcej na temat udziału w targach przeczytasz w artykule Udział w targach.

Promocja w internecie

Wykorzystanie tradycyjnych kanałów promocji w przypadku mniejszych firm może być problemem m.in. ze względu na koszty. Kampania w radiu czy telewizji to wydatek rzędu nawet kilkuset tysięcy złotych. Do Twojej dyspozycji są jednak inne  – przede wszystkim internet. Globalna sieć daje – przynajmniej teoretycznie – nieograniczone możliwości (więcej na temat promocji w internecie w artykule Jak promować firmę w internecie).

W ostatnich latach popularne i chętnie wykorzystywane w działalności biznesowej stały się media społecznościowe. Pozwalają na większą interakcję z odbiorcą, a także dotarcie do grup osób, firm i instytucji, które będą dla Ciebie najbardziej warte zainteresowania z punktu widzenia biznesowego. Tutaj znajdziesz kilka porad na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w promocji swojej firmy.

Udostępnij Wydrukuj

Czy ta strona była przydatna?

Tak | Trochę | Nie