Przed rozpoczęciem Przed rozpoczęciem
Zakładam firmę Zakładam firmę
Rozliczam podatki Rozliczam podatki
Ubezpieczam się Ubezpieczam się
Prowadzę firmę Prowadzę firmę
Zamykam firmę Zamykam firmę

Jak przyjmować e-płatności

Jak przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż? Wpływ na to będzie miała nie tylko jakość Twoich produktów i usług, właściwa promocja (dowiedz się więcej), czy odpowiednie standardy obsługi klienta (tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat). Pomyśl także o tym, jak zapewnić klientom dogodny sposób płatności. W swojej placówce możesz np. zainstalować terminal do obsługi kart płatniczych. Więcej na ten temat dowiesz się w artykule Jak przyjmować płatności kartami.

Wraz z rozwojem e-handlu rozwijają się także systemy płatności online. Klienci coraz częściej oczekują możliwość płacenia przez internet, a zaletą tej formy jest wygoda i szybkość transakcji. Jak udostępnić e-płatności i na co zwracać uwagę, podpisując umowy z firmami obsługującymi te systemy? Poniżej przedstawiamy kilka porad.

Rodzaje e-płatności

Zanim zdecydujesz się wprowadzenie płatności online np. do swojego sklepu internetowego powinieneś wiedzieć, że do wyboru masz nawet kilkadziesiąt różnych kanałów płatności. Najpopularniejsze z nich to:

  • Płatności kartami – klient płaci online korzystając ze swojej karty kredytowej.
  • Przelewy online dokonywane za pośrednictwem banków. Są to przelewy online albo tzw. szybkie przelewy (takie jak m.in.: mTransfer, Płacę z Inteligo, MultiTransfer, iPko, Przelew24 BZ WBK, Płacę z IKO, Płać z ING, Przelew z BPH, Pekao24 Przelew, Millennium Płatności Internetowe, Płacę z Alior Bankiem, Płacę z Citi Handlowy, r-Przelew Raiffeisen Bank, T-Mobile Usługi Bankowe, Eurobank Płatności Online, Płacę z Idea Bank, Pocztowy24, Płacę z PBS!). Zaletą szybkich przelewów jest szybkość przeprowadzania transakcji i jej zautomatyzowanie (klient tylko loguje się i potwierdza transakcję bez konieczności wypełniania formularzy). Możesz także spotkać się z podziałem na e-transfery i e-przelewy. W przypadku płatności e-transferem, formularz płatności na stronie banku wypełniony zostaje automatycznie, a w przypadku e-przelewu, dane trzeba uzupełnić ręcznie. To rozróżnienie jest ważne, ponieważ przy e-transferach prowizja, jaką pobiera pośrednik, jest zazwyczaj wyższa.
  • E-portfele – są rodzajem kont internetowych, dzięki którym można dokonywać przelewów i płatności, odbierać środki pieniężne od innych użytkowników w Polsce, jak i za granicą. Ich cechą jest to, że płatności są przeprowadzane przy wykorzystaniu e-maila (numerem konta jest adres e-mail), co pozwala uniknąć ujawniania danych z karty kredytowej. Portfel zasilany jest z konta, karty kredytowej lub np. przez SMS. Najbardziej popularne systemy to m.in. Paypal, Skrill, YetiPay, Skycash.
  • Płatności odroczone, ratalne – umożliwiają klientom zapłatę za towar w dłuższym terminie. To m.in. system Feerbuy
  • Płatności mobilne – umożliwiają dokonywania zapłaty przy pomocy telefonu komórkowego, dzięki specjalnym aplikacjom (m.in.: BLIK, NFC, IKO, IKASA, PeoPay)
  • Płatności SMS – tzw. SMS-y premium, którymi można dokonywać opłaty np. za gry, czy dostęp do treści w internecie.
  • Płatności wirtualną walutą – za pomocą tzw. bitcoinów. Do obsługi tego rodzaju płatności służą np. aplikacje na smartfona. Prowizje są mniejsze niż w przypadku innych form płatności, należy jednak pamiętać, że kurs bitcoinów może ulegać gwałtownym zmianom (ryzyko kursowe)

Znajomość dostępnych kanałów płatności pozwoli Ci m.in. obiektywnie ocenić ofertę firm oferujących systemy obsługi płatności online. Pamiętaj, że Twoi klienci mogą korzystać z różnych form płatności, posiadać konta w różnych bankach, dlatego ważne jest, aby udostępnić im możliwie szeroką możliwość dokonywania płatności (choć dla Ciebie może to wiązać się z dodatkowymi kosztami). Przykładem może być tutaj udostępnienie możliwość płacenia przez SMS – przydatna dla użytkowników niekorzystających z bankowości elektronicznej.

Gdzie załatwić e-płatności?

Zawieranie umów dotyczących obsługi e-płatności przez Twoją firmę z każdym bankiem z osobna może być trudnym i czasochłonnym zajęciem. Najwygodniejszą drogą do uruchomienia płatności online jest kontakt z firmą pośrednicząca (intergratorem) pomiędzy Twoją firmą i np. bankiem Twojego klienta, wystawcą kart kredytowych albo operatorem telekomunikacyjnym (pamiętaj jednak, że w przypadku niektórych sytemów np. Paypal, konieczna będzie oddzielna rejestracja).

W Polsce działa wiele firm obsługujących płatności. Wśród najpopularniejszych są m.in.:

Największe firmy obsługują co najmniej kilkadziesiąt rożnych kanałów e-płatności, biorąc na siebie odpowiedzialność za podpisywanie umów z bankami, instytucjami kartowymi, operatorami sieci telekomunikacyjnych itd. Dzięki temu, podpisując jedną umowę możesz obsługiwać „z jednego miejsca" zarówno płatności kartami, przelewy online, czy szybkie przelewy. Dodatkowo masz możliwość administrowania wszystkimi formami płatności i otrzymujesz dostęp do zestawienia operacji ze wszystkich kanałów płatności.

Ile to kosztuje?

Podobnie jak w przypadku instalacji terminali do obsługi kart płatniczych, koszty obsługi płatności online będą uzależnione od wielu czynników, takich jak obrót, liczba kanałów płatności, które chcesz zaoferować klientom, czy dodatkowych usług. W zależności od dostawcy, różnić się mogą opłaty aktywacyjne i opłaty weryfikacyjne (kilkadziesiąt do kilkuset złotych). Podstawowym kosztem dla Ciebie będzie prowizja od każdej transakcji. Może ona wynieść nawet ponad 2% transakcji (przy szybkich e-przelewach), możesz także spotkać się także z opłatą minimalną np. 30 groszy, uiszczaną niezależnie od wartości danej transakcji. Pamiętaj, że zawsze istnieje możliwość indywidualnej negocjacji prowizji.

Zanim podpiszesz umowę domagaj się informacji o wszystkich kosztach związanych z prowadzeniem systemu płatności. Dodatkowe opłaty mogą dotyczyć np. zlecenia wypłaty środków na Twoje konto, czy zwrotu pieniędzy w przypadku rezygnacji z zakupu).

Koszty mogą wiązać się także z obsługą reklamacji tzw. chargeback (dotyczy wyłącznie płatności kartami). Klient może zwrócić się do swojego banku o anulowanie transakcji, jeśli np. nie dostarczysz produktu, jest on uszkodzony, albo jego opis na stronie różni się od stanu faktycznego. Jako sprzedawca możesz być obciążony kosztami zwrotu. Przed uruchomieniem procedury chargeback banki wymagają, aby klient podjął próbę reklamacji u sprzedawcy. Pamiętaj, aby podać na stronie internetowej, przez którą dokonujesz płatności, swoje dane kontaktowe, co pozwoli Ci uniknąć sytuacji, w której klient chcący skorzystać z chargeback, powołuje się na niemożliwość kontaktu z Twoją firmą.

Jak to działa?

Obsługa transakcji online przez Twoją firmę jest możliwa po integracji systemu płatności z Twoją stroną internetową. Od dostawcy powinieneś dostać szczegółowe instrukcje, w jaki sposób zainstalować moduł płatności (dostawcy mają często gotowe moduły pod formaty np. sklepów internetowych). Najlepiej skorzystać w tym przypadku z pomocy informatyka. W razie problemów, poproś o wsparcie firmę, która dostarcza i obsługuje system płatności. Wraz z systemem powinieneś dodatkowo otrzymać dostęp do panelu administracyjnego, gdzie możesz śledzić transakcje, czy dokonywać poleceń wypłaty na swoje konto (pieniądze z banku klienta, trafiają najpierw na rachunki operatora systemu). Zazwyczaj co miesiąc otrzymasz od firmy obsługującej płatności rozliczenie prowizji.

Na co zwracać uwagę?

Wybierając firmę obsługującą e-płatności w Twojej firmie zwróć uwagę na:

  • Doświadczenie firmy, opinie użytkowników.
  • Liczbę dostępnych kanałów płatności, banków współpracujących z daną firmą, rodzaje kart płatniczych obsługiwanych w systemie.
  • Czas, w jakim firma przekaże pieniądze na Twoje konto.
  • Systemy zabezpieczeń, szyfrowanie (zajrzyj np. na stronę internetową firmy) – dla klienta bezpieczeństwo to jeden z najważniejszych czynników, które skłonią (bądź nie) go do e-płatności.
  • Koszt dodatkowych usług – czy będziesz płacił za dostęp do danych, wypłatę środków na Twój rachunek (uważaj np. na limity), opłaty wstępne, weryfikacyjne, opłata za zwrot pieniędzy na konto kupującego.
  • Serwis – czyli pomoc techniczną dla Ciebie, a także wsparcie dla klientów dokonujących płatności.
  • Niektóre firmy oferują uruchomienie systemu na próbę – to doskonały sposób sprawdzenia, czy system dobrze działa na Twojej stronie i przyciąga klientów.
  • Regulamin – przeczytaj go dokładnie i pamiętaj, że podpisując umowę z firmą, która dostarczy system obsługi płatności online, będziesz musiał zgodzić się na pewne warunki, dotyczące m.in.: rodzaju towaru sprzedawanego za pomocą e-płatności (przedstawienie listy towarów do akceptacji). Możesz być także zobowiązany do pewnych form promocji firmy pośredniczącej.
  • Czy oferta nie jest czasowa, tzn. czy np. po okresie promocyjnym, nie będziesz musiał ponosić większych kosztów obsługi systemu.

Niezawodnym sposobem wyboru najlepszej oferty jest wysłanie zapytania do kilku firm oferujących obsługę płatności online i porównania propozycji.

Udostępnij Wydrukuj

Czy ta strona była przydatna?

Tak | Trochę | Nie