Zasada odpowiedzialności solidarnej

Pracownikom delegowanym do wykonywania usług w Polsce przysługuje należne wynagrodzenie. Jeśli jest problem z wypłatą wynagrodzeń, pojawia się pytanie kto za to odpowiada? Zgodnie z mechanizmem odpowiedzialności solidarnej obowiązki spoczywają tu zarówno na pracodawcy delegującego osoby do pracy w Polsce, jak i na wykonawcy, który powierza wykonanie prac. To zasada odpowiedzialności solidarnej. W przypadku delegowanych do Polski pracowników, ma ona zastosowanie przy pracach związanych z robotami budowlanymi lub utrzymaniem obiektu budowlanego, w szczególności takich jak :

  • wykopy;
  • roboty ziemne;
  • montowanie i demontowanie elementów prefabrykowanych;
  • wyposażanie lub instalowanie;
  • renowacja;
  • demontowanie;
  • rozbiórka;
  • konserwacja;
  • prace malarskie i porządkowe.

Wykonawca ponosi solidarną odpowiedzialność za zobowiązania powstałe w trakcie wykonywania wymienionych wyżej prac z tytułu zaległego wynagrodzenia w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wynagrodzenia wraz z dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych. Do odpowiedzialności solidarnej za ww. zobowiązania stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

Kiedy wykonawca nie ponosi odpowiedzialności

Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności solidarnej w przypadku dochowania należytej staranności polegającej na łącznym spełnieniu poniższych warunków:

1. Przekazaniu pracodawcy delegującemu pracownika na terytorium RP pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia dotyczących:

  • norm i wymiaru czasu pracy oraz okresów odpoczynku dobowego i tygodniowego;
  • wymiaru urlopu wypoczynkowego;
  • minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie odrębnych przepisów. Ponadto w przypadku pracodawcy mającego siedzibę w pastwie niebędącym państwem członkowskim, wysokość wynagrodzenia, która będzie przysługiwała cudzoziemcowi za wykonywanie pracy nie może być niższa o więcej niż 30 % od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w województwie, ogłaszanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
  • wysokości wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych;
  • bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • ochrony pracownic w okresie ciąży oraz w okresie urlopu macierzyńskiego;
  • zatrudniania młodocianych oraz wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko;
  • zasady równego traktowania oraz zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu, o których mowa w art. 112 i art. 113 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
  • wykonywania pracy zgodnie z przepisami o zatrudnianiu pracowników tymczasowych;
  1. Odebraniu od pracodawcy potwierdzenia złożenia oświadczenia zawierającego następujące informacje niezbędne w celu przeprowadzenia kontroli sytuacji faktycznej w miejscu pracy:
  • dane identyfikacyjne pracodawcy obejmujące:
    • nazwę,
    • siedzibę (adres) oraz numer telefonu i adres poczty elektronicznej o charakterze służbowym, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną – miejsce zamieszkania (adres) oraz numer telefonu i adres poczty elektronicznej o charakterze służbowym,
    • numer identyfikacji podatkowej NIP albo numer identyfikacyjny uzyskany w państwie członkowskim siedziby pracodawcy dla celów podatkowych albo ubezpieczeniowych;
  • przewidywaną liczbę pracowników delegowanych na terytorium Polski wraz z danymi obejmującymi ich imię i nazwisko, datę urodzenia oraz obywatelstwo;
  • przewidywaną datę rozpoczęcia i zakończenia delegowania pracowników na terytorium Polski;
  • adresy miejsca pracy pracowników delegowanych na terytorium Polski;
  • charakter usług uzasadniający delegowanie pracowników na terytorium Polski;
  • dane osoby upoważnionej do pośredniczenia w kontaktach z Państwową Inspekcją Pracy oraz do przesyłania i otrzymywania dokumentów lub zawiadomień, przebywającej w okresie delegowania na terytorium RP, obejmujące jej imię i nazwisko, adres, pod którym przebywa, oraz numer telefonu i adres poczty elektronicznej o charakterze służbowym – w przypadku pracodawców z UE, a w przypadku pracodawców spoza UE dane osoby działającej w imieniu pracodawcy, przebywającej na terytorium RP i upoważnionej do reprezentowania tego pracodawcy przed Państwową Inspekcją Pracy, obejmujące jej imię i nazwisko, adres, pod którym przebywa, oraz numer telefonu i adres poczty elektronicznej o charakterze służbowym;
  • miejsce przechowywania:
    • kopii umowy o pracę pracownika delegowanego na terytorium Polski lub innego równoważnego dokumentu poświadczającego warunki zatrudnienia w ramach nawiązanego stosunku pracy;
    • dokumentacji dotyczącej czasu pracy pracownika delegowanego na terytorium Polski w zakresie rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz liczby godzin przepracowanych w danym dniu lub jej kopii;
    • dokumentów określających wysokość wynagrodzenia pracownika delegowanego na terytorium Polski wraz z wysokością dokonanych odliczeń zgodnie z właściwym prawem oraz dowodów wypłaty pracownikowi wynagrodzenia lub ich kopii.

Jeżeli pracownik delegowany na terytorium Polski ma wykonywać pracę na rzecz pracodawcy użytkownika w rozumieniu przepisów o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, oświadczenie obejmuje ponadto dane identyfikacyjne tego pracodawcy tj.:

  • nazwę,
  • siedzibę (adres) oraz numer telefonu i adres poczty elektronicznej o charakterze służbowym, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną – miejsce zamieszkania (adres) oraz numer telefonu i adres poczty elektronicznej o charakterze służbowym,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer identyfikacyjny uzyskany w państwie członkowskim siedziby pracodawcy dla celów podatkowych albo ubezpieczeniowych.

Udostępnij Wydrukuj

Czy ta strona była przydatna?

Tak | Trochę | Nie