Przed rozpoczęciem Przed rozpoczęciem
Zakładam firmę Zakładam firmę
Rozliczam podatki Rozliczam podatki
Ubezpieczam się Ubezpieczam się
Prowadzę firmę Prowadzę firmę
Zamykam firmę Zamykam firmę

Decyzja administracyjna I instancji – postępowanie odwoławcze

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorcy niejednokrotnie napotykają trudności stawiane im przez organy administracji publicznej lub samorządowej. Znajomość zasad postępowania administracyjnego oraz możliwość odwołania od stanowiska organu pierwszej instancji mogą pomóc w „przeforsowaniu" własnego stanowiska w sprawie.

Decyzja Administracyjna

Decyzja jest podstawowym aktem wydawanym przez wszystkie urzędy i organy administracji. Rozstrzyga sprawę, co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończy sprawę w danej instancji. Zgodnie z art. 107 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, (dalej k.p.a.), decyzja powinna zawierać:

  • oznaczenie organu administracji publicznej,

  • datę wydania,

  • oznaczenie strony lub stron,

  • powołanie podstawy prawnej,

  • rozstrzygnięcie,

  • uzasadnienie faktyczne i prawne,

  • pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie,

  • podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu,

  • ponadto decyzja w stosunku, do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.

Uzasadnienie decyzji administracyjnej

Kluczowym elementem decyzji jest jej uzasadnienie. Powinno ono zawierać:

  1. wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione,

  2. dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej,

  3. uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.

Można odstąpić od uzasadnienia decyzji, gdy uwzględnia ona w całości żądanie strony. Nie dotyczy to jednak decyzji rozstrzygających sporne interesy stron oraz decyzji wydanych na skutek odwołania. Organ może odstąpić od uzasadnienia decyzji również w przypadkach, w których z dotychczasowych przepisów ustawowych wynikała możliwość zaniechania lub ograniczenia uzasadnienia ze względu na interes bezpieczeństwa Państwa lub porządek publiczny.

Pouczenie

Każda decyzja musi zawierać pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie. Błędne pouczenie w decyzji, co do prawa odwołania albo wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego nie może szkodzić stronie, która zastosowała się do tego pouczenia.

Decyzję doręcza się stronom na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a w szczególnych przypadkach może być ogłoszona ustnie.

Środki odwoławcze

Jedną z naczelnych zasad postępowania administracyjnego jest zasada dwuinstancyjności. Oznacza ona, iż od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie do jednej instancji.

Bardzo rzadko przepisy szczególne nie przewidują możliwości wniesienia odwołania do organu II instancji i decyzja od razu staje się ostateczna.

Inny przypadek, to postępowania administracyjne, w których organem I instancji jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze albo minister. W takich przypadkach na wydaną decyzję nie składa się skargi. Stronie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jeżeli organ podtrzyma swoją decyzję, możliwe jest zaskarżenie decyzji do sądu administracyjnego.

Sposób

Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

W odwołaniu strona nie musi podawać konkretnych zarzutów wobec decyzji. Odwołanie można oprzeć na każdej przesłance. Strona może napisać, że po prostu nie zgadza się z wydaną decyzją i na tym zakończyć pisanie decyzji.

Ograny odwoławcze

Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba, że przepisy szczególne przewidują inny organ odwoławczy.

Organami wyższego stopnia w rozumieniu k.p.a. są:

  • w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego - samorządowe kolegia odwoławcze (SKO), chyba że ustawy szczególne stanowią inaczej,

  • w stosunku do wojewodów - właściwi w sprawie ministrowie,

  • w stosunku do organów administracji publicznej innych niż określone w pkt 1 i 2 - odpowiednie organy nadrzędne lub właściwi ministrowie, a w razie ich braku - organy państwowe sprawujące nadzór nad ich działalnością,

  • w stosunku do organów organizacji społecznych - odpowiednie organy wyższego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku - organ państwowy sprawujący nadzór nad ich działalnością.

Termin

Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie.

Warto wskazać, iż przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu, a wniesienie odwołania w ustawowym terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.

Wyjątki od wskazanej zasady przewiduje art. 130 § 3 i 4 k.p.a., tj. gdy:

  • decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności,

  • decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy,

  • decyzja jest zgodna z żądaniem wszystkich stron.

Organ administracji publicznej, który wydał decyzję, obowiązany jest przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu w terminie siedmiu dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, chyba, że w tym terminie nie wydał nową decyzję.

Pełnomocnictwo procesowe

Zgodnie z art. 32 k.p.a. strona postepowania administracyjnego może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu.

Dowiedz się więcej w dziale Pełnomocnik.

W sprawach mniejszej wagi organ administracji publicznej może nie żądać pełnomocnictwa, jeśli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony, a nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do występowania w imieniu strony.

Udostępnij Wydrukuj

Czy ta strona była przydatna?

Tak | Trochę | Nie