Bankowość online, Profil Zaufany, podpis elektroniczny – załatwianie spraw urzędowych online

Chcesz załatwić sprawę urzędową online za pośrednictwem biznes.gov.pl? Żeby to zrobić musisz potwierdzić swoją tożsamość i podpisać elektroniczne wniosek wysyłany do urzędu.

Potwierdzenie tożsamości

Jeśli załatwiasz sprawę urzędową przez biznes.gov.pl, pierwszym krokiem zawsze będzie potwierdzenie Twojej tożsamości. Jeśli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem biznes.gov.pl, Twoja tożsamość potwierdzona będzie po zalogowaniu na podstawie danych, które podałeś przy rejestracji konta (imię, nazwisko, adres e-mail). Przejdź do strony logowania/rejestracji.

Nie musisz się rejestrować na portalu biznes.gov.pl jeśli:

Podpisywanie wniosków

Każdy Twój wniosek składany do urzędu przez internet powinien być podpisany. Możesz to zrobić korzystając z Profilu Zaufanego (pamiętaj, że służy on tylko do kontaktów z administracją) albo kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Możesz także podpisywać wnioski wykorzystując Twój serwis bankowości online (jeśli potwierdziłeś Profil Zaufany przez Twój serwis bankowości online.

Co to jest Profil Zaufany? Do czego służy? Jak uzyskać Profil Zaufany?

Profil Zaufany jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji – to odpowiednik kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Wykorzystując Profil Zaufany możesz załatwić sprawy administracyjne (np. wysłać pismo, odwołanie, skargę) drogą elektroniczną, bez konieczności osobistego udania się do urzędu.

Aby uzyskać Profil Zaufany powinieneś:

  1. założyć konto na portalu Profil Zaufany (zobacz instrukcję zakładania konta) i złożyć wniosek o potwierdzenie profilu;
  2. potwierdzić wniosek udając się z dowodem osobistym albo paszportem do wybranego przez siebie punktu potwierdzającego. Punkty potwierdzające znajdują się w: urzędach skarbowych, wojewódzkich, oddziałach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, konsulatach, placówkach bankowych (znajdź punkt potwierdzający).

Profil możesz także potwierdzić kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Ważne! Jeśli korzystasz z bankowości elektronicznej w bankach ING, Inteligo, Millennium lub PKO BP, możesz potwierdzić Profil Zaufany za pośrednictwem banków, bez konieczności wizyty w urzędzie. Więcej informacji znajdziesz w artykule Korzystanie z eWniosków biznes.gov.pl oraz CEIDG z wykorzystaniem bankowości internetowej.  

Jaka jest zaleta korzystania z bankowości? Zakładając Profil Zaufany przez bankowość internetową, możesz wykonać wszystkie kroki (złożenie wniosku, potwierdzenie profilu) za pośrednictwem swojego serwisu bankowości.

Kwalifikowany podpis elektroniczny. Gdzie mogę kupić i ile będzie to kosztowało?

Kwalifikowany podpis elektroniczny możesz kupić u jednego z dostawców - firm nadzorowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji. Aktualną listę tych firm znajdziesz na stronie NCCert. Możliwe jest także korzystanie e-podpisu wydanego przez kwalifikowane podmioty w dowolnym kraju UE.

Usługi certyfikacyjne mają charakter komercyjny, a wysokość opłat określają podmioty świadczące te usługi. Ceny zestawów różnią się w zależności od długości ważności certyfikatu (rok lub dwa lata) i rodzaju urządzenia do składania podpisu elektronicznego (czytnik kart usb, token usb lub pcmcia). Możliwy jest zakup karty z certyfikatem bez czytnika, albo samych czytników i dodatkowych licencji na oprogramowanie. Kupujący zawiera z kwalifikowanym podmiotem umowę subskrybencką, której warunki określa polityka certyfikacji lub kodeks postępowania certyfikacyjnego. Zakup podpisu elektronicznego na potrzeby działalności gospodarczej może być zakwalifikowany, jako koszt uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Udostępnij Wydrukuj

Czy ta strona była przydatna?

Tak | Trochę | Nie