print

Wykreślenie spółki akcyjnej z KRS

Wniosek o wykreślenie spółki z KRS należy złożyć na formularzu KRS-X2 w ciągu 7 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania likwidacyjnego przez walne zgromadzenie oraz dołączyć:

  • sprawozdanie likwidacyjne,
  • sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji,
  • protokół potwierdzający zatwierdzenie obu sprawozdań przez walne zgromadzenie,
  • oświadczenie likwidatorów o ogłoszeniu obu sprawozdań w siedzibie spółki,
  • uchwałę walnego zgromadzenia o wyznaczeniu przechowawcy ksiąg i dokumentów rozwiązanej spółki (o ile dokument taki nie został złożony podczas zgłaszania otwarcia likwidacji spółki w KRS),
  • oświadczenie o braku toczących się postępowań sądowych, administracyjnych, komorniczych oraz o zaspokojeniu wszystkich wierzytelności.

Ponadto, w przypadku, gdy spółka zatrudniała pracowników, likwidatorzy muszą złożyć do urzędu skarbowego formularz NIP-8 w celu wyrejestrowania spółki jako płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W formularzu NIP-8 należy podać datę wyrejestrowania ostatniego pracownika.

Więcej na ten temat dowiesz się w dalszej części kreatora.

Dokumenty te można złożyć po upływie roku od daty ukazania się ostatniego ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli do zgłaszania wierzytelności.

 

Koszt złożenia wniosku do KRS wynosi 300 zł oraz 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Sąd po stwierdzeniu, że proces likwidacji został przeprowadzony prawidłowo, wydaje postanowienie o wykreśleniu spółki z rejestru.

 

Ustanie bytu prawnego spółki następuje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia zarządzającego wykreślenie spółki akcyjnej z Krajowego Rejestru Sądowego (art. 6945 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego).

 

 

Czy ta strona była przydatna?

Twoja opinia przyczyni się do polepszenia tej strony.