print

Podjęcie decyzji o likwidacji oddziału przedsiębiorcy zagranicznego

Zgodnie z art. 92 pkt 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, likwidacja oddziału przedsiębiorcy zagranicznego jest następstwem decyzji przedsiębiorcy zagranicznego. Z powyższego wynika, że organ kompetentny do powzięcia decyzji o likwidacji oddziału ustalany jest zgodnie z prawem spółki macierzystej. Sama likwidacja odbywać się musi jednak zgodnie z polskimi przepisami, które nakazują stosowanie procedury likwidacyjnej odpowiedniej dla likwidacji spółki z o.o. (art. 274-290 KSH). Oznacza to, że konieczne jest powołanie likwidatorów oraz wezwanie wierzycieli do zgłaszania roszczeń, a więc procedura likwidacji trwa, tak jak w przypadku likwidacji spółki z o.o., minimum 6 miesięcy. W trakcie likwidacji oddziału spółki zagranicznej nie dochodzi do podziału majątku, gdyż majątek oddziału pozostaje własnością spółki macierzystej.

 

Na gruncie Kodeksu Spółek Handlowych, postępowanie likwidacyjne należy rozumieć jako ciąg czynności, które następują pomiędzy zaistnieniem przyczyny rozwiązania oddziału a jego wykreśleniem z rejestru przedsiębiorców. Głównym celem postępowania likwidacyjnego, które służy ochronie interesów wierzycieli spółki macierzystej, jest zakończenie bieżących interesów oddziału, ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz upłynnienie majątku.

 

Otwarcie likwidacji następuje z dniem powzięcia przez przedsiębiorcę zagranicznego uchwały o rozwiązaniu oddziału (art. 274 § 1 KSH). Oznaczenie oddziału powinno zostać uzupełnione wówczas o sformułowanie „w likwidacji”.

 

Czy ta strona była przydatna?

Twoja opinia przyczyni się do polepszenia tej strony.