Czego dotyczą postępowania podatkowe
Postępowania podatkowe to kategoria spraw, które prowadzą urzędy podatkowe, np.:
- izba administracji skarbowej
- urząd skarbowy
- urząd celno-skarbowy
- urząd miasta
- urząd gminy
- starostwo powiatowe
Sprawę kończy zazwyczaj decyzja podatkowa.
Postępowanie podatkowe nie dotyczy składania zeznań i deklaracji oraz ich korekt - z wyjątkiem podatków:
- od nieruchomości
- od spadków i darowizn
- leśnego
- rolnego
W ich przypadku składasz deklarację lub informację, a urząd wydaje decyzję, która ustala podatek.
Postępowania podatkowe nie dotyczą też spraw zaświadczeń.
Niemniej wszystkie te sprawy reguluje Ordynacja podatkowa.
Zasady ogólne
Urzędy powinny działać zgodnie z ogólnymi zasadami postępowania podatkowego.
Kto uczestniczy w postępowaniu
- ty jako strona - podatnik (osobiście lub przez pełnomocnika)
- urząd (właściwy dla rodzaju i miejsca sprawy, np. położenia nieruchomości)
Ile trwa załatwienie sprawy
Zaświadczenia - do 7 dni.
Sprawy w postępowaniu podatkowym urzędy powinny załatwiać niezwłocznie.
Wyjątkiem są sprawy:
- które wymagają wyjaśnień (urząd ma miesiąc od rozpoczęcia postępowania, np. złożenia wniosku)
- szczególnie trudne (dwa miesiące)
- odwołania (dwa miesiące)
Do tych terminów nie wlicza się czasu na dokonanie przez stronę lub inny urząd wymaganych czynności, a także okresów zawieszenia oraz opóźnień wynikających z twojej winy.
W przypadku naruszenia wspomnianych terminów lub przewlekłego działania możesz złożyć ponaglenie do organu wyższego stopnia (np. dyrektora izby administracji skarbowej).
Podstawa prawna:
Czy ta strona była przydatna?