Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Kiedy urząd prowadzi postępowanie podatkowe

Czego dotyczą postępowania podatkowe

Postępowania podatkowe to kategoria spraw, które prowadzą urzędy podatkowe, np.:

  • izba administracji skarbowej
  • urząd skarbowy
  • urząd celno-skarbowy
  • urząd miasta
  • urząd gminy
  • starostwo powiatowe

Sprawę kończy zazwyczaj decyzja podatkowa.

Postępowanie podatkowe nie dotyczy składania zeznań i deklaracji oraz ich korekt - z wyjątkiem podatków:

  • od nieruchomości
  • od spadków i darowizn
  • leśnego
  • rolnego

W ich przypadku składasz deklarację lub informację, a urząd wydaje decyzję, która ustala podatek.

Postępowania podatkowe nie dotyczą też spraw zaświadczeń.
Niemniej wszystkie te sprawy reguluje Ordynacja podatkowa.

Zasady ogólne

Urzędy powinny działać zgodnie z ogólnymi zasadami postępowania podatkowego.

Kto uczestniczy w postępowaniu

  • ty jako strona - podatnik (osobiście lub przez pełnomocnika)
  • urząd (właściwy dla rodzaju i miejsca sprawy, np. położenia nieruchomości)

Ile trwa załatwienie sprawy

Zaświadczenia - do 7 dni.

Sprawy w postępowaniu podatkowym urzędy powinny załatwiać niezwłocznie.

Wyjątkiem są sprawy:

  • które wymagają wyjaśnień (urząd ma miesiąc od rozpoczęcia postępowania, np. złożenia wniosku)
  • szczególnie trudne (dwa miesiące)
  • odwołania (dwa miesiące)

Do tych terminów nie wlicza się czasu na dokonanie przez stronę lub inny urząd wymaganych czynności, a także okresów zawieszenia oraz opóźnień wynikających z twojej winy.

W przypadku naruszenia wspomnianych terminów lub przewlekłego działania możesz złożyć ponaglenie do organu wyższego stopnia (np. dyrektora izby administracji skarbowej).


Podstawa prawna:

Czy ta strona była przydatna?