Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

O nas

O punkcie kontaktowym Biznes.gov.pl

Biznes.gov.pl to serwis przeznaczony dla osób zamierzających rozpocząć i prowadzących działalność gospodarczą. Celem portalu jest pomoc w realizacji spraw związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności oraz uproszczenie formalności niezbędnych do założenia i prowadzenia firmy.

W serwisie dostępne są opisy urzędowych usług oraz gotowe formularze. Za pomocą serwisu, osoby prowadzące firmę mogą składać wnioski do instytucji państwowych drogą elektroniczną, a także załatwiać swoje biznesowe sprawy przez internet. Serwis łączy w sobie wiele usług i funkcji nie tylko dla przedsiębiorców, ale także dla administracji państwowej. Przedsiębiorcy znajdą tutaj szczegółowe informacje o obowiązujących przepisach prawa, wymaganych procedurach i formalnościach związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce oraz w całej Unii Europejskiej.

Serwis spełnia też rolę wyszukiwarki danych kontaktowych wszystkich instytucji obsługujących przedsiębiorców. Daje praktyczne instrukcje, jak sobie radzić w biznesie, i umożliwia realizację spraw administracyjnych drogą elektroniczną (poprzez moduł Usługi Online).

Jednym z najważniejszych funkcjonalności serwisu jest Centrum Pomocy Przedsiębiorcy biznes.gov.pl. Jest to punkt informacyjny w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, przeznaczonym dla przedsiębiorców i administracji. Centrum obsługuje użytkowników Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz serwisu biznes.gov.pl. Konsultanci Centrum Pomocy odpowiadają na pytania wykorzystując różne kanały komunikacyjne: telefon, livechat, automatycznie przez wirtualnego urzędnika lub formularz kontaktowy. Często wykorzystane narzędzia to wideorozmowa (video chat), współdzielenie ekranu (co-browse) oraz wykonywanie połączeń telefonicznych z konsultantami za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Centrum Pomocy jest dostosowane również do obsługi osób niesłyszących. Wszystkie informacje, jak i usługi elektroniczne, dostępne są w języku polskim i angielskim.

Jak się z nami skontaktować

Jeśli chciałbyś uzyskać informację dotyczącą prowadzenia działalności, skorzystaj z Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Z Centrum skontaktować się możesz wypełniając formularz lub telefonicznie, w dni powszednie z wyłączeniem świąt od 7:00 do 17:00 pod numerem 801 055 088 lub 22 765 67 32. Możesz także skorzystać z telefonu internetowego. Centrum Pomocy zapewnia także obsługę osób niesłyszących.

Jeśli chciałbyś przesłać swoje uwagi na temat funkcjonowania portalu oraz treści na nim zawartych, możesz skorzystać z formularza w Centrum Pomocy albo zgłosić komentarz – na dole każdej strony możesz ocenić artykuł i wyrazić swoją opinię.

Podziel się informacją o portalu biznes.gov.pl z innymi przedsiębiorcami. Zajrzyj też na nasz profil Facebook, gdzie codziennie publikujemy nowe informacje.

Historia

28 grudnia 2009 r. na mocy Dyrektywy usługowej oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (obecnie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy) utworzony został pojedynczy punkt kontaktowy, którego celem było wsparcie dla osób prowadzących lub planujących rozpocząć działalność gospodarczą.

Etapem ewolucji pojedynczego punktu kontaktowego był projekt „Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" realizowany przez Ministerstwo Rozwoju (Lider), Instytut Logistyki i Magazynowania oraz Krajową Izbę Gospodarczą (Partnerzy), które w ramach Działania „Uruchomienie Elektronicznego Punktu Kontaktowego" stworzyły platformę informacji o warunkach wykonywania działalności gospodarczej.  W ramach projektu powstał portal internetowy Biznes.gov.pl. Przy jego tworzeniu wykorzystano m.in. dorobek projektu „Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka (UEPA)"

Portal Biznes.gov.pl i rozwój punktu kontaktowego dla przedsiębiorców

Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Partnerami – Instytutem Logistyki i Magazynowania i Krajową Izbą Gospodarczą, realizowało projekt „Rozwój Pojedynczego Punktu Kontaktowego trzeciej generacji". Więcej informacji o Liderze projektu i Partnerach. Celem tego przedsięwzięcia było umożliwienie realizacji, w sposób łatwy i intuicyjny, kolejnych procedur drogą elektroniczną oraz uproszczenie formalności niezbędnych do założenia i prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto, celem było również usprawnienie działań związanych z uznawaniem kwalifikacji w ramach zawodów i działalności regulowanych.

W ramach projektu wdrożonych zostało m.in. 100 nowych e-procedur oraz 300 opisów czynności i poradników dla przedsiębiorców w zakresie zakładania i prowadzenia biznesu, powiększając tym samym dostępną już bazę. W projekcie uruchomiane zostało też centrum przedsiębiorcy oraz prowadzone były cykle szkoleń dopasowane do potrzeb użytkowników.

Portal Biznes.gov.pl jest ściśle powiązany z funkcjonującym systemem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Polska Cyfrowa. Był kontynuacją projektu pt.: „Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka. Całkowita wartość projektu wynosiła ponad 61 milionów zł, z czego ponad 51 mln zł pochodziło z Funduszy Europejskich.

Materiały informacyjne

Pobierz materiały informacyjne portalu Biznes.gov.pl

Partnerzy Projektu CEIDG/PPK

LIDER PROJEKTU

Ministerstwo Rozwoju

Ministerstwo Rozwoju jest urzędem obsługującym centralny organ administracji rządowej – Ministra Rozwoju.

Ministerstwo Rozwoju odpowiada m.in. za:

  • realizację strategii rozwoju społeczno-gospodarczego,
  • politykę gospodarczą,
  • zarządzanie systemem wdrażania Funduszy Europejskich.

Do szczegółowych zadań Ministerstwa Rozwoju należą sprawy z zakresu działów administracji rządowej:

  • rozwój regionalny,
  • gospodarka.

Dział rozwój regionalny obejmuje m.in. programowanie i koordynację polityki rozwoju oraz zarządzanie systemem Funduszy Europejskich.

Do działu gospodarka należą natomiast: konkurencyjność gospodarki, współpraca gospodarcza z zagranicą, własność przemysłowa, innowacyjność, działalność gospodarcza, promocja polskiej gospodarki w kraju i za granicą oraz współpraca z organizacjami samorządu gospodarczego.

Ministerstwo Rozwoju, jako Lider Partnerstwa, reprezentuje Partnerów przed Instytucją Zarządzającą. Jest odpowiedzialne za wspieranie Partnerów w realizacji powierzonych im zadań, ich koordynację (monitorowanie i nadzór), zapewniając jednocześnie prawidłowość operacji finansowych oraz sprawność komunikacji pomiędzy Partnerami a Instytucją Zarządzającą. Ponadto w obszarze działań MR leży także pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizacja dokumentacji związanej z realizacją poszczególnych zadań.

Kontakt:

Ministerstwo Rozwoju
Plac Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa
e-mail: kancelaria.mpit@mpit.gov.pl
Strona internetowa: https://www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia

PARTNERZY PROJEKTU

Instytut Logistyki I Magazynowania

Instytut Logistyki i Magazynowania realizuje prace badawczo-rozwojowe i usługi doradcze podnoszące efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw i całych łańcuchów dostaw. Jest wykonawcą projektów rządowych związanych z rozwojem handlu elektronicznego w Polsce. Aktywnie działa w europejskiej przestrzeni badawczej będąc koordynatorem i partnerem projektów z zakresu logistyki i e-gospodarki. Upowszechnia najnowsze osiągnięcia i najlepsze praktyki organizując kongresy, seminaria i warsztaty oraz poprzez wydawnictwa tradycyjne i portale logistyczne. Jest założycielem Wyższej Szkoły Logistyki - pierwszej uczelni logistycznej w Polsce.

W ramach projektu przy udziale ekspertów ILiM wykonuje prace związane z przygotowywaniem opisów postępowań administracyjnych oraz sprawozdawczości w zakresie działalności gospodarczej i uznawania kwalifikacji zawodowych w zawodach i działalnościach regulowanych. Przygotowuje, realizuje i monitoruje szkolenia e-learningowe. Zapewnia hosting Portalu ePK oraz Help-desk.

Kontakt:
Instytut Logistyki i Magazynowania
ul. Estkowskiego 6
61-755 Poznań
Centrala: (61) 850 48 90
office@ilim.poznan.pl
Strona internetowa: www.ilim.poznan.pl
Strona ofertowa: www.ilim.poznan.pl/oferta

Krajowa Izba Gospodarcza

Krajowa Izba Gospodarcza jest największą niezależną organizacją biznesu w Polsce. Powstała w 1990 roku. Łączy ponad 300 000 przedsiębiorców, reprezentowanych przez 150 izb gospodarczych i organizacji biznesowych. Krajowa Izba Gospodarcza realizuje projekty, które wykorzystują narzędzia informatyczne do budowania nowoczesnej gospodarki, wspierającej rozwój innowacyjnego biznesu, przedsiębiorczości  oraz e-administracji.

W ramach projektu KIG odpowiedzialny jest za utworzenie i zapewnienie funkcjonowania Centrum Pomocy, który udziela odpowiedzi na pytania związane z biznes.gov.pl. Składa się ze specjalistów oraz ekspertów odpowiedzialnych za pomoc i wsparcie w realizacji spraw zgłaszanych przez przedsiębiorców, pracowników administracji publicznej oraz sądów. Buduje i zapewnia funkcjonalność oraz treści na Portalu biznes.gov.pl.

Kontakt:
Krajowa Izba Gospodarcza
ul. Trębacka 4
00-074 Warszawa
Centrala: (22) 630 97 20
kig@kig.pl
Strona internetowa: www.kig.pl

Podstawa prawna

Dyrektywa Usługowa

Na mocy Dyrektywy Usługowej (dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, Dz Urz L 376, 27.12.2006 r), każdy kraj Unii Europejskiej został zobowiązany do utworzenia pojedynczego punktu kontaktowego. Punkty zapewniają usługodawcom możliwość dopełnienia wszystkich procedur i formalności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności usługowej. W Polsce punkt kontaktowy został wprowadzony na mocy ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Więcej informacji na temat Dyrektywy usługowej uzyskać można między innymi na stronie Komisji Europejskiej.

Ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy

Problematykę polskiego punktu kontaktowego (Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy) regulują przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.

Ustawa o świadczeniu usług drogę elektroniczną – punkt kontaktowy dla usługodawców i usługobiorców

Punkt kontaktowy biznes.gov.pl realizuje także zadania wynikające z ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, związane z funkcjonowaniem punktów kontaktowych dla administracji oraz usługodawców i usługobiorców.

Ustawa o uznawaniu kwalifikacji

Punkt kontaktowy biznes.gov.pl realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, umożliwiając załatwianie spraw związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług

Biznes.gov.pl jest także punktem kontaktowym, którego zadania określa ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Zadania te dotyczą m.in. publikowania informacji na temat warunków zatrudnienia delegowanych pracowników, obowiązków pracodawcy. Punkt umożliwia także składanie drogą elektroniczną dokumentów związanych z delegowaniem pracowników.