Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Zasady prowadzenia księgowości i opłacania podatków dochodowych po okresie zawieszenia działalności gospodarczej i za ten okres

Prowadzenie ksiąg handlowych

Przedsiębiorcy zawieszający działalność gospodarczą podlegają zwolnieniu z obowiązków związanych z rachunkowością, m.in. zamykania ksiąg rachunkowych. Zwolnienie z obowiązku zamykania ksiąg rachunkowych w okresie zawieszenia działalności jednostki pociąga za sobą zwolnienie z innych obowiązków związanych z rachunkowością, tj. prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania, badania, składania w sądzie rejestrowym oraz składania do publikacji sprawozdania finansowego.

Z możliwości niezamykania ksiąg rachunkowych za rok obrotowy mogą skorzystać jednostki, które spełniły łącznie następujące warunki:

  • ich działalność przez cały czas pozostawała zawieszona
  • nie dokonywały odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych i nie występowały inne zdarzenia wywołujące skutki o charakterze majątkowym lub finansowym

Jeśli przedsiębiorca nie zamyka ksiąg rachunkowych z powodu zawieszenia działalności gospodarczej przez cały rok obrotowy, może także odstąpić od przeprowadzenia inwentaryzacji.

W efekcie wznowienie działalności gospodarczej kończące etap zawieszenia nie wymaga otwarcia ksiąg handlowych ani też dokonywania spisu, wykazu czy też wyceny firmy lub jej składników.

Zaliczki na podatek dochodowy

Przedsiębiorcy, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej, nie muszą za okres objęty zawieszeniem odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy (miesięcznych, kwartalnych, uproszczonych) i to nawet wtedy, gdy w roku tym osiągnęli dochód podlegający opodatkowaniu (np. w związku ze sprzedażą składnika majątku, od przychodu z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku/lokacie bankowej).

Pamiętaj

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia z obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy jest zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego - w formie pisemnej - o okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Musi to nastąpić przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Powyższe zasady odnoszą się również do podatników, będących wspólnikami spółki jawnej, komandytowej, która zawiesiła wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów - Prawo przedsiębiorców.

Jednakże po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej a więc w momencie jej wznowienia podatnicy, wpłacają zaliczki według ogólnych zasad. Dotyczy to również przychodów osiągniętych w okresie zawieszenia działalności.

Zatem zaliczki miesięczne, wpłaca się w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następującego po okresie zawieszenia. Gdy okres zawieszenia kończy się w ostatnim miesiącu roku podatkowego podatnik wpłaca zaliczkę w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego.

Mali podatnicy (gdy wartość przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 mln 200 tys. euro) mogący wpłacać zaliczki kwartalne, wpłacają je po wznowieniu odpowiednio do 20 dnia po kwartale w którym ustało zawieszenie działalności lub do 20 dnia stycznia, gdy w/w okoliczność przypadła na ostatni kwartał roku podatkowego.

Rozliczenie podatku i jego zapłata

Podatnicy, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej nie są natomiast zwolnieni z obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego ani z obowiązku zapłaty podatku dochodowego (jeżeli wystąpił) za okres zawieszenia działalności gospodarczej. W efekcie zobowiązani są rozliczyć i zapłacić podatek za każdy rok podatkowy przypadający na okres zawieszenia i to bez względu na okres wznowienia działalności.


Podstawa prawna:

Czy ta strona była przydatna?