Jeśli jesteś lekarzem i chcesz otworzyć gabinet lekarski to musisz uzyskać wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Poniżej dowiesz się jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) jest jawnym, elektronicznym rejestrem prowadzonym przez określony organ rejestrowy. W przypadku indywidualnych lub indywidualnych specjalistycznych praktyk zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów, organem tym jest okręgowa izba lekarska właściwa dla miejsca wykonywania praktyki. Listę organów rejestrowych wraz z danymi teleadresowymi dla praktyk lekarzy i lekarzy dentystów znajdziesz tutaj.
Lekarz lub lekarz dentysta zamierzający udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach praktyki lekarskiej musi posiadający prawo wykonywania zawodu odpowiednio lekarza lub lekarza dentysty.
Warunki jakie musisz spełnić aby wykonywać zawód w ramach indywidualnej/ indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej
1) musisz posiadać prawo wykonywania zawodu;
2) nie możesz być zawieszony w prawie wykonywania zawodu ani ograniczony w wykonywaniu określonych czynności medycznych (przez okręgową radę lekarską w związku z niedostatecznym przygotowaniem zawodowym lub niezdolnością do wykonywania zawodu albo przez okręgowy sąd lekarski w toku postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej);
3) nie możesz być ukarany karą zawieszenia prawa wykonywania zawodu;
4) nie możesz być pozbawiony możliwości wykonywania zawodu prawomocnym orzeczeniem środka karnego zakazu wykonywania zawodu albo zawieszony w wykonywaniu zawodu zastosowanym środkiem zabezpieczającym;
5) musisz uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej;
6) musisz zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej;
7) w przypadku indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej - musisz posiadać specjalizację w dziedzinie medycyny odpowiadającej rodzajowi i zakresowi wykonywanych świadczeń zdrowotnych.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- okręgowe izby lekarskie
- Wojskowa Izba Lekarska
Wniosek o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność lecznicza składa się wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony RPWDL, z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis indywidualnej/ indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Lekarz/ lekarz dentysta, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej, składa organowi prowadzącemu rejestr, wniosek o wpis do rejestru wraz z oświadczeniem.
Co musi zawierać wniosek
1) określenie rodzaju wniosku tj. wniosek o wpis,
2) oznaczenie organu prowadzącego rejestr wraz z kodem okręgowej izby lekarskiej - dane te znajdziesz w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność lecznicza oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru,
3) imię i nazwisko lekarza oraz jego tytuł zawodowy,
4) numer wpisu do okręgowego rejestru lekarzy i lekarzy dentystów,
5) numer prawa wykonywania zawodu,
6) Numer Identyfikacji Podatkowej NIP,
7) dane teleadresowe,
8) w przypadku specjalistycznej praktyki lekarskiej - posiadane specjalizacje,
9) datę rozpoczęcia działalności leczniczej,
10) kod rodzaju praktyki zawodowej, określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia,
11) zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
12) adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Dokument elektroniczny
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa
Oświadczenie zawiera następującą treść:
Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny oświadczam, że:
- dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą są kompletne i zgodne z prawdą;
- znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności leczniczej w zakresie objętym składanym wnioskiem określone w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
- nie prowadzę hurtowni farmaceutycznej, hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych, apteki ogólnodostępnej ani punktu aptecznego, a także nie wystąpiłem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na ich prowadzenie;
- nie zajmuję się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi ani nie wystąpiłem z wnioskiem o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 73a ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
Ponadto oświadczenie zawiera:
- imię i nazwisko, nazwę albo firmę wnioskodawcy, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby;
- oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
- podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Formalna i merytoryczna weryfikacja wniosku
1. Organ prowadzący rejestr zweryfikuje poprawność oraz kompletność złożonych przez ciebie dokumentów.
2. W przypadku, gdy złożone dokumenty nie będą spełniały wymagań formalnych, organ wezwie cię do ich uzupełnienia (termin na dokonanie wpisu do rejestru będzie biegł na nowo od daty uzupełnienia wniosku lub załączników). W wezwaniu tym, zostaniesz pouczony, że w przypadku nie usunięcia braków wniosek nie zostanie rozpatrzony. Na uzupełnienie braków będziesz miał 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania.
3. Po weryfikacji formalnej następuje weryfikacja merytoryczna, podczas której organ ocenia, czy zostały spełnione wszystkie wymagania do uzyskania wpisu indywidualnej lub specjalistycznej praktyki lekarskiej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Wpis indywidualnej/ indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Organ prowadzący rejestr po weryfikacji złożonych dokumentów, dokonuje wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz wydaje zaświadczenie o wpisie. Zaświadczenie jest wystawiane w postaci elektronicznej i generowane z systemu teleinformatycznego w sposób umożliwiający jego wydruk. Nie wymaga podpisu ani pieczęci. Organ prowadzący rejestr przekaże ci, na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku, informację o wydaniu zaświadczenia oraz dane umożliwiające pobranie zaświadczenia z systemu teleinformatycznego.
Pamiętaj, że urząd może ci odmówić wpisu do rejestru. Stanie się tak, gdy:
- masz prawomocne orzeczenie zakazujące wykonywania działalności,
- w ciągu ostatnich 3 lat wykreślono ciebie z rejestru dlatego, że złożyłeś nieprawdziwe oświadczenie dołączane do wniosku, poważnie złamałeś warunki wymagane do wykonywania działalności albo nie przestrzegałeś zaleceń pokontrolnych,
- nie spełniasz warunków prowadzenia działalności.
Odmowa wpisu do rejestru następuje w drodze uchwały organu prowadzącego rejestr.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał, Dokument elektroniczny
Informacja dodatkowa
Zaświadczenie o wpisie zawiera:
1) numer zaświadczenia;
2) oznaczenie organu prowadzącego rejestr;
3) numer księgi rejestrowej;
4) firmę, nazwę albo imię i nazwisko podmiotu wykonującego działalność leczniczą;
5) oznaczenie rodzaju praktyki zawodowej - w przypadku praktyki zawodowej;
6) adres w sieci publicznej (Internet) wskazujący dokładną lokalizację księgi rejestrowej;
7) datę wystawienia.
Przekazanie zawiadomienia do CEIDG o dokonaniu wpisu
Organ prowadzący rejestr przekazuje drogą elektroniczną do CEIDG, niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego po ostatecznym rozstrzygnięciu sprawy, której dotyczy, informację o wpisie do rejestru działalności regulowanej wraz z podaniem daty uprawomocnienia i znaku sprawy.
Termin
Niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego.
Ile zapłacisz
134 zł
Wpis do rejestru podlega opłacie wynoszącej 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru (zaokrąglonej w górę do pełnego złotego).
Gdzie zapłacić: opłatę od wniosku wpłać na konto urzędu wojewódzkiego, który prowadzi rejestr podmiotów leczniczych do którego chcesz się wpisać. Informacje na temat numeru konta, na które należy wpłacić opłatę znajdziesz podczas wypełniania wniosku w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL).
Opłata w 2023 r. wynosi 134 zł.
Ile będziesz czekać
Organ prowadzący rejestr dokonuje wpisu do rejestru w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli nie dokona wpisu w tym terminie, a od dnia wpływu wniosku upłynęło 40 dni, możesz rozpocząć działalność po uprzednim pisemnym zawiadomieniu o tym organu prowadzącego rejestr. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał cię do uzupełnienia wniosku o wpis, nie później niż przed upływem co najmniej 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin na dokonanie wpisu do rejestru biegnie od dnia wpływu uzupełnionego wniosku o wpis.
Jak możesz się odwołać
W terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia uchwały o odmowie wpisu możesz złożyć odwołanie do Ministra Zdrowia, za pośrednictwem organu który wydał uchwałę.
Czy ta strona była przydatna?