Znasz się na podatkach i chcesz doradzać innym? Zostań doradcą podatkowym. Poniżej dowiesz się jak zdobyć uprawnienia doradcy podatkowego.
Jak załatwić sprawę
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Kto może zostać wpisany na listę doradców podatkowych
Na listę doradców podatkowych wpisuje się osobę fizyczną, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
- ma pełną zdolność do czynności prawnych
- korzysta z pełni praw publicznych
- jest nieskazitelnego charakteru i swoim dotychczasowym postępowaniem daje rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu doradcy podatkowego
- posiada wyższe wykształcenie
- odbyła w Polsce sześciomiesięczną praktykę zawodową
- złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin na doradcę podatkowego
- wystąpiła z wnioskiem o wpis na listę w ciągu 3 lat od złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu na doradcę podatkowego.
Na listę doradców podatkowych może zostać wpisana również osoba, która posiada stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych lub nauk ekonomicznych w zakresie prawa finansowego oraz osoba, której kwalifikacje do wykonywania zawodu doradcy podatkowego zostały uznane w państwach członkowskich Unii Europejskiej, pod warunkiem, że:
- ma pełną zdolność do czynności prawnych
- korzysta z pełni praw publicznych
- wystąpi z wnioskiem o wpis na listę doradców podatkowych w terminie 12 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o uznaniu kwalifikacji.
W jakiej formie doradca podatkowy może wykonywać zawód
Doradca podatkowy może działać jako:
- osoba fizyczna, prowadząca działalność we własnym imieniu i na własny rachunek
- uczestnik spółki niemającej osobowości prawnej, pod warunkiem że komplementariuszami w spółce komandytowej i spółce komandytowo-akcyjnej oraz wspólnikami w pozostałych spółkach są wyłącznie doradcy podatkowi, adwokaci, radcowie prawni, biegli rewidenci, rzecznicy patentowi lub prawnicy zagraniczni wykonujący stałą praktykę, z tym że większość komplementariuszy w spółce komandytowej i spółce komandytowo-akcyjnej oraz wspólników w pozostałych spółkach stanowią podmioty wymienione w art. 3 ustawy o doradztwie podatkowym
- osoba pozostająca w stosunku pracy z podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności doradztwa podatkowego
- osoba wykonująca zawód w ramach stosunku pracy z pozostałymi przedsiębiorcami, o których mowa w art. 27 ustawy o doradztwie podatkowym, działając jedynie na rzecz podmiotu, w którym jest zatrudniona.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Nie później niż w okresie 3 lat od zdania egzaminu na doradcę podatkowego (w przypadku osób, które przystępowały do egzaminu na doradcę podatkowego).
Gdzie załatwisz sprawę
KRAJOWA IZBA DORADCÓW PODATKOWYCH W WARSZAWIE
ul. Giełdowa
4C/34,
01-211
Warszawa
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis na listę doradców podatkowych
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć do Krajowej Rady Doradców Podatkowych. We wniosku podaj:
- imię i nazwisko oraz datę urodzenia
- miejsce zamieszkania
- miejsce wykonywania doradztwa podatkowego (siedzibę)
- rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej lub zatrudnienia
- NIP lub inny numer służący identyfikacji dla celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych nadany w państwie pochodzenia
- informacje o zmianach danych wskazanych powyżej dokonanych w ciągu 5 lat przed złożeniem wniosku o wpis.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa
Wniosek powinien zawierać:
1) nazwisko, imię oraz datę urodzenia;
2) oznaczenie miejsca zamieszkania;
3) oznaczenie miejsca wykonywania doradztwa podatkowego (siedziby);
4) rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej lub rodzaje zatrudnienia – w przypadku nieprowadzenia dodatkowej działalności lub niebycia zatrudnionym (na mocy art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym) konieczne jest oświadczenie potwierdzające ten fakt;
5) numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub inny numer służący identyfikacji dla celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych nadany w państwie pochodzenia osoby składającej wniosek;
6) informacje o zmianach danych wymienionych w pkt 1-5, dokonanych w ciągu 5 lat poprzedzających złożenie wniosku o wpis – w przypadku braku zmian w powyższym zakresie w okresie 5 lat poprzedzających złożenie wniosku konieczne jest oświadczenie potwierdzające ten fakt.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia
Wszystkie dokumenty składane w związku z wnioskiem o wpis na listę doradców podatkowych muszą być dokumentami oryginalnymi lub notarialnie poświadczonymi za zgodność z oryginałem kopiami.
Termin
Nie później niż w okresie 3 lat od zdania egzaminu na doradcę podatkowego (w przypadku osób, które przystępowały do egzaminu na doradcę podatkowego).
Komisji Ochrony Zawodu, Etyki i Spraw Wewnątrzkorporacyjnych sprawdza wniosek formalnie i merytorycznie
Komisji Ochrony Zawodu, Etyki i Spraw Wewnątrzkorporacyjnych, która działa w ramach Krajowej Rady Doradców Podatkowych, sprawdza czy wniosek jest kompletny i poprawny, w tym czy wnioskodawca złożył wszystkie niezbędne dokumenty.
Po przeprowadzeniu weryfikacji formalnej i merytorycznej, Komisja może:
- wezwać do uzupełnienia braków we wniosku w terminie 7 dni od wezwania - w przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku.
- wydać opinię o rekomendacji do wpisu na listę doradców podatkowych.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Krajowa Rady Doradców Podatkowych wydaje decyzję o wpisie na listę doradców podatkowych
Decyzja w sprawie wpisu na listę doradców podatkowych jest decyzją administracyjną, podejmowaną w formie uchwały podpisanej przez przewodniczącego posiedzenia, po zasięgnięciu opinii Komisji Ochrony Zawodu, Etyki i Spraw Wewnątrzkorporacyjnych.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Termin
Decyzja podejmowana jest podczas posiedzenia Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Posiedzenia odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
Wpis na listę doradców podatkowych
Wpis na listę doradców podatkowych następuje po wydaniu decyzji o wpisie na listę doradców podatkowych oraz po złożeniu ślubowania wobec przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub osoby przez niego upoważnionej spośród członków Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
Informacja o terminie ślubowania podawana na stronie internetowej KIDP oraz przekazywana wnioskodawcy pisemnie.
Wpis doradcy podatkowego na listę obejmuje:
- numer i datę wpisu
- nazwisko, imię oraz datę urodzenia
- oznaczenie miejsca zamieszkania
- oznaczenie miejsca wykonywania doradztwa podatkowego (siedziby)
- rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej lub rodzaje zatrudnienia
- NIP lub inny numer służący identyfikacji dla celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych nadany w państwie pochodzenia.
Ważne! Z dniem wpisu na listę osoba wpisana nabywa prawo wykonywania zawodu doradcy podatkowego oraz używania tytułu „doradca podatkowy”.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych, w terminie 14 dni od dnia dokonania wpisu na listę doradców podatkowych, przekazuje Ministrowi Finansów następujące dane:
- numer i datę wpisu
- imię i nazwisko doradcy podatkowego oraz
- miejsce wykonywania czynności doradztwa podatkowego (siedzibę).
Minister Finansów publikuje je w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów.
Termin
Wnioskodawca zostaje wpisany na listę doradców podatkowych w dniu złożenia ślubowania. Termin ślubowania wyznacza się zazwyczaj na 2-3 po wydaniu decyzji w sprawie wpisu na listę.
Ile zapłacisz
1100 zł
Opłatę za wpis na listę doradców podatkowych wpłać w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o wpisie na listę doradców podatkowych.
Opłatę wnieś na rachunek bankowy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy
Ile będziesz czekać
Decyzja o wpisie jest podejmowana podczas posiedzenia Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące.
Jak możesz się odwołać
Jeżeli odmówiono ci wpisu na listę doradców podatkowych, możesz w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Warto wiedzieć
- Każdy doradca podatkowy wpisany na listę doradców podatkowych staje się członkiem Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
- Doradca podatkowy ma obowiązek zawiadomić Krajową Radę Doradców Podatkowych o wszelkich zmianach danych ujętych we wniosku w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tych zmian.
- Tytuł „doradca podatkowy” podlega ochronie prawnej.
Czy ta strona była przydatna?