1
Głosów za: 1
Głosów przeciw: 0
Obecnie przedsiębiorca ma trudności w jednoznacznym zidentyfikowaniu klienta. Aby tego dokonać, najczęściej prosi klienta o okazanie dowodu, jego skan lub kserokopię. Niestety ta metoda nie jest w pełni bezpieczna. Co więcej w mojej opinii nie jest w pełni zgodna z RODO. Poznając dane z dowodu (m.in. pesel i nr dokumentu) nieuprawniona osoba trzecia (wyrabiając np. fałszywy, czy kolekcjonerski dowód, ale też niekoniecznie) może wziąć na daną osobę kredyt/pożyczkę, czy też inną usługę. Co więcej smsy z kodem potwierdzającym transakcję też nie są w pełni bezpieczną formą, ponieważ taka nieuprawniona osoba jest w stanie wyrobić sobie u operatora duplikat karty sim.
Brakuje przemyślanego rozwiązania systemowego, które by chroniło przed tego typu nadużyciami.
źródła i szerszy opis problemu:
https://niebezpiecznik.pl/post/ktos-wzial-pozyczke-na-moje-dane-musze-splacic-20-000-zlotych-historia-prawdziwa/
https://niebezpiecznik.pl/post/duplikat-karty-sim-kradziez-bank-mbank-bzwbk/
https://niebezpiecznik.pl/post/microsoft-zada-od-polakow-2-zlotych-albo-skanu-dowodu-czyli-mroczna-strona-przygotowan-do-wejscia-rodo-gdpr/
Dziękujemy za zgłoszenie pomysłu za pośrednictwem Głosu Przedsiębiorcy. Analiza pomysłu wskazuje, że nie będziemy mogli go wdrożyć. Zależy nam na pomysłach, które zawierają konkretne propozycje zmian w prawie, dotyczą prowadzenia działalności gospodarczej, koszty wprowadzenia ich w życie nie przewyższają aktualnych możliwości państwa i jest realna możliwość realizacji pomysłu w obecnych warunkach. Zachęcamy do dalszego korzystania z Głosu Przedsiębiorcy i zgłaszania kolejnych pomysłów, a także oceniania i komentowania pozostałych propozycji.