O punkcie kontaktowym biznes.gov.pl

Biznes.gov.pl to serwis przeznaczony dla osób zamierzających rozpocząć i prowadzących działalność gospodarczą. Celem portalu jest pomoc w realizacji spraw związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności oraz uproszczenie formalności niezbędnych do założenia i prowadzenia firmy.

W serwisie dostępne są opisy urzędowych usług oraz gotowe formularze. Za pomocą serwisu, osoby prowadzące firmę mogą składać wnioski do instytucji państwowych drogą elektroniczną, a także załatwiać swoje biznesowe sprawy przez internet. Serwis łączy w sobie wiele usług i funkcji nie tylko dla przedsiębiorców, ale także dla administracji państwowej. Przedsiębiorcy znajdą tutaj szczegółowe informacje o obowiązujących przepisach prawa, wymaganych procedurach i formalnościach związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce oraz w całej Unii Europejskiej.

Serwis spełnia też rolę wyszukiwarki danych kontaktowych wszystkich instytucji obsługujących przedsiębiorców. Daje praktyczne instrukcje, jak sobie radzić w biznesie, i umożliwia realizację spraw administracyjnych drogą elektroniczną (poprzez moduł eWnioski).

Jednym z najważniejszych funkcjonalności serwisu jest Centrum Pomocy Przedsiębiorcy biznes.gov.pl. Jest to punkt informacyjny w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, przeznaczonym dla przedsiębiorców i administracji. Centrum obsługuje użytkowników Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz serwisu biznes.gov.pl. Konsultanci Centrum Pomocy odpowiadają na pytania wykorzystując różne kanały komunikacyjne: telefon, livechat, automatycznie przez wirtualnego urzędnika lub formularz kontaktowy. Często wykorzystane narzędzia to wideorozmowa (video chat), współdzielenie ekranu (co-browse) oraz wykonywanie połączeń telefonicznych z konsultantami za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Centrum Pomocy jest dostosowane również do obsługi osób niesłyszących. Wszystkie informacje, jak i usługi elektroniczne, dostępne są w języku polskim i angielskim.

Jak się z nami skontaktować

Jeśli chciałbyś uzyskać informację dotyczącą prowadzenia działalności, skorzystaj z Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Z Centrum skontaktować się możesz wypełniając formularz lub telefonicznie, w dni powszednie z wyłączeniem świąt od 7:00 do 17:00 pod numerem 801 055 088 lub 22 765 67 32. Możesz także skorzystać z telefonu internetowego. Centrum Pomocy zapewnia także obsługę osób niesłyszących.

Jeśli chciałbyś przesłać swoje uwagi na temat funkcjonowania portalu oraz treści na nim zawartych, możesz skorzystać z formularza w Centrum Pomocy albo zgłosić komentarz – na dole każdej strony możesz ocenić artykuł i wyrazić swoją opinię.

Podziel się informacją o portalu biznes.gov.pl z innymi przedsiębiorcami – pobierz materiały promocyjne. Zajrzyj też na nasz profil Facebook, gdzie codziennie publikujemy nowe informacje.

Media o nas

Zobacz, co o punkcie kontaktowym biznes.gov.pl piszą media:

Historia

28 grudnia 2009 r. na mocy Dyrektywy usługowej oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (obecnie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy) utworzony został pojedynczy punk kontaktowy, którego celem było wsparcie dla osób prowadzących lub planujących rozpocząć działalność gospodarczą.

Kolejnym etapem ewolucji pojedynczego punktu kontaktowego był projekt „Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" realizowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (Lider), Instytut Logistyki i Magazynowania oraz Krajową Izbę Gospodarczą (Partnerzy), które w ramach Działania „Uruchomienie Elektronicznego Punktu Kontaktowego" stworzyły platformę informacji o warunkach wykonywania działalności gospodarczej.  W ramach projektu powstał portal internetowy biznes.gov.pl. Przy jego tworzeniu wykorzystano m.in. dorobek projektu „Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka (UEPA)"

Portal biznes.gov.pl i rozwój punktu kontaktowego dla przedsiębiorców

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wspólnie z Partnerami – Instytutem Logistyki i Magazynowania i Krajową Izbą Gospodarczą – prowadzi obecnie prace nad rozwojem punktu kontaktowego w ramach Projektu „Rozwój Pojedynczego Punktu Kontaktowego trzeciej generacji". Więcej informacji o Liderze projektu i Partnerach. Celem tego przedsięwzięcia jest umożliwienie realizacji, w sposób łatwy i intuicyjny, kolejnych procedur drogą elektroniczną oraz uproszczenie formalności niezbędnych do założenia i prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto, celem jest także usprawnienie działań związanych z uznawaniem kwalifikacji w ramach zawodów i działalności regulowanych.

W ramach projektu wdrażanych jest m.in. 100 nowych e-procedur oraz 300 opisów czynności i poradników dla przedsiębiorców w zakresie zakładania i prowadzenia biznesu, powiększając tym samym dostępną już bazę. Wiele udogodnień już dziś można znaleźć na portalu biznes.gov.pl, który staje się przyjaznym interfejsem administracji w kontaktach z biznesem. Z usług portalu, jak i Centrum Pomocy, już dziś korzysta wiele firm. Chcemy, aby co najmniej 60% z aktywnych 1,8 mln przedsiębiorców korzystało na co dzień z naszych rozwiązań. W projekcie uruchomiane jest również centrum przedsiębiorcy oraz prowadzone są cykle szkoleń dopasowane do potrzeb użytkowników.

Portal biznes.gov.pl jest ściśle powiązany z funkcjonującym systemem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Polska Cyfrowa. Jest kontynuacją projektu pt.: „Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 61 milionów zł z czego ponad 51 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich.

Podstawa prawna

Dyrektywa Usługowa

Na mocy Dyrektywy Usługowej (dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, Dz Urz L 376, 27.12.2006 r), każdy kraj Unii Europejskiej został zobowiązany do utworzenia pojedynczego punktu kontaktowego. Punkty zapewniają usługodawcom możliwość dopełnienia wszystkich procedur i formalności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności usługowej. W Polsce punkt kontaktowy został wprowadzony na mocy ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Więcej informacji na temat Dyrektywy usługowej uzyskać  można między innymi na stronie Komisji Europejskiej.

Treść dyrektywy (również w języku polskim) znajduje się tutaj.

Ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy

Problematykę polskiego punktu kontaktowego (Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy) regulują przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.

Ustawa o świadczeniu usług drogę elektroniczną – punkt kontaktowy dla usługodawców i usługobiorców

Punkt kontaktowy biznes.gov.pl realizuje także zadania wynikające z ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, związane z funkcjonowaniem punktów kontaktowych dla administracji oraz usługodawców i usługobiorców.

Ustawa o uznawaniu kwalifikacji

Punkt kontaktowy biznes.gov.pl realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, umożliwiając załatwianie spraw związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług

Biznes.gov.pl jest także punktem kontaktowym, którego zadania określa ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Zadania te dotyczą m.in. publikowania informacji na temat warunków zatrudnienia delegowanych pracowników, obowiązków pracodawcy. Punkt umożliwia także składanie drogą elektroniczną dokumentów związanych z delegowaniem pracowników.

Udostępnij Wydrukuj

Czy ta strona była przydatna?

Tak | Trochę | Nie