Jesteś pielęgniarką lub położną i chcesz pracować w zawodzie? Musisz najpierw zdobyć wpis do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych na obszarze której zamierzasz wykonywać swój zawód. Szczegóły znajdziesz poniżej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- listownie
- elektronicznie
w siedzibie izby
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Pielęgniarka lub położna (obywatel RP/UE), która ma prawo wykonywania zawodu i chce go wykonywać na obszarze danej okręgowej izby pielęgniarek i położnych, musi najpierw uzyskać wpis do rejestru członków tej izby.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- okręgowe izby pielęgniarek i położnych
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o przyjęcie i wpis do rejestru członków złóż w okręgowej izbie pielęgniarek i położnych
Wniosek złóż w okręgowej izbie pielęgniarek i położnych na obszarze której zamierzasz wykonywać zawód.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Oryginał
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Oryginały dokumentów do wglądu.
Urząd sprawdzi twój wniosek
Okręgowa rada pielęgniarek i położnych weryfikuje poprawność oraz kompletność wniosku i załączników wymaganych dla właściwego przeprowadzenia procedury.
W przypadku, gdy wniosek i załączniki nie spełniają warunków formalnych, ORPiP wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków w wyznaczonym terminie (z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania).
Przyjęcie i wpis do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych
Okręgowa rada pielęgniarek i położnych dokonuje wpisu do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych, pielęgniarki/położnej, która złożyła poprawne i kompletne dokumenty (wniosek i załączniki), stwierdzające spełnienie wymagań określonych w ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawie o samorządzie pielęgniarek i położnych albo odmawia przyjęcia i wpisu do rejestru. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych wydaje uchwałę o przyjęciu i wpisie do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych. Natomiast odmowa wpisu do rejestru skutkuje przekazaniem wnioskodawcy uchwały mającej moc decyzji administracyjnej, na którą służy odwołanie. Ponadto, ORPiP zamieszcza informację o wpisie do rejestru członków tejże izby, w dokumencie „Prawo wykonywania zawodu pielęgniarki/-arza/położnej/-ego”, po czym dokument jest zwracany.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Termin
Niezwłocznie po podjęciu uchwały przez okręgową radę pielęgniarek i położnych.
Przekazanie danych do Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych
Okręgowa rada pielęgniarek i położnych - nie później niż w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu do rejestru - przekazuje drogą elektroniczną dane obejmujące wpis w okręgowym rejestrze pielęgniarek i położnych do Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych, którego właścicielem i administratorem jest Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Aktualizacja danych następuje on-line i jest widoczna natychmiast po wprowadzeniu danych do okręgowego rejestru.
Termin
W ciągu 7 dni.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Ile będziesz czekać
Wpis uzyskasz niezwłocznie po podjęciu uchwały przez okręgową radę pielęgniarek i położnych.
Jak możesz się odwołać
Masz 14 dni od dnia doręczenia uchwały o odmowie wpisu do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych, aby wnieść odwołanie. Odwołanie złóż do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych za pośrednictwem okręgowej rady, która podjęła uchwałę o odmowie.
Do uchwał w sprawach stwierdzenia i przyznania prawa wykonywania zawodu stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące decyzji administracyjnych.
Czy ta strona była przydatna?