Masz wyroby akcyzowe (alkohol, tytoń), które mają uszkodzone, nieważne lub nieprawidłowo nałożone banderole podatkowe? Chcesz legalnie sprzedawać te wyroby? Musisz oznaczyć je banderolami legalizacyjnymi. O tym czym są banderole legalizacyjne i gdzie je zdobyć, dowiesz się poniżej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Napoje alkoholowe (wyroby spirytusowe, wino), wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń), susz tytoniowy*, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy -banderolami podatkowymi, na które musisz wcześniej złożyć wstępne zapotrzebowanie.
Jeśli okaże się, że nałożone na wyroby akcyzowe banderole podatkowe uległy zniszczeniu, uszkodzeniu lub utraciły ważność, musisz wycofać takie wyroby z obrotu. Możesz je sprzedawać dopiero po nałożeniu banderol legalizacyjnych.
Ważne! Po 31 grudnia 2020 roku banderolami legalizacyjnymi powinien być oznaczony płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie wyprodukowane, importowane lub nabyte wewnątrzwspólnotowo do 30 czerwca 2020 roku.
Natomiast płyny do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie, które zostaną wprowadzone do obrotu między 1 lipca a 31 grudnia 2020 roku, muszą zostać oznaczone banderolami legalizacyjnymi po 30 kwietnia 2021 roku.
*Susz tytoniowy to tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym, przy czym nie ma znaczenia jego wilgotność.
Gdzie załatwisz sprawę
Złóż wniosek oraz załączniki do urzędu skarbowego właściwego w sprawach znaków akcyzy, który jest właściwy dla siedziby twojej firmy lub miejsca zamieszkania -w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej.
Sprawdź, gdzie załatwisz sprawę.
Co zrobić krok po kroku
Wycofaj ze sprzedaży wyroby akcyzowe ze zniszczonymi, uszkodzonymi, nieprawidłowo naniesionymi lub banderolami podatkowymi, które utraciły ważność
Wycofane z obrotu wyroby akcyzowe muszą znajdować się poza punktem sprzedaży detalicznej.
Termin
W przypadku wyrobów tytoniowych – po upływie ważności banderol podatkowych. Banderole naniesione na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego, jeżeli znajdują się w obrocie handlowym.
W przypadku innych wyrobów akcyzowych – natychmiast, jeśli doszło do zniszczenia lub uszkodzenia banderol podatkowych lub w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia nowego wzoru tych banderol.
Dokonaj spisu wycofanych z obrotu wyrobów akcyzowych i przekaż go do naczelnika urzędu skarbowego
Spis dotyczy wyrobów akcyzowych wyłącznie przeznaczonych do dalszej sprzedaży. Spis przekaż do urzędu skarbowego, właściwego dla siedziby twojej firmy.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Termin
Po wycofaniu wyrobów akcyzowych z obrotu.
Urząd potwierdzi spis wyrobów akcyzowych
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Termin
Po przekazaniu spisu.
Złóż wniosek o sprzedaż banderol legalizacyjnych
Złóż wniosek wraz z załącznikami do urzędu skarbowego, na terenie którego znajduje się siedziba twojej firmy. Wniosek możesz również złożyć elektronicznie na platformie PUESC - wystarczy, że założysz tam konto i uzyskasz certyfikat celny.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa
Zaświadczenie, w którego treści zostają wskazane następujące dane:
- firma i siedziba przedsiębiorcy oraz jego adres oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- numer w rejestrze przedsiębiorców,
- określenie rodzaju i zakresu działalności gospodarczej objętej wpisem,
- określenie miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej,
- data dokonania wpisu.
Jak uzyskać dokument?
Wpis do rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa
Zaświadczenie zawiera następujące dane: imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo firmę, siedzibę i adres przedsiębiorcy; numer: a) w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo ewidencji działalności gospodarczej, o ile przedsiębiorca taki numer posiada; b) identyfikacji podatkowej (NIP); c) identyfikacyjny krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), o ile przedsiębiorca taki numer posiada; określenie rodzaju działalności gospodarczej, która będzie wykonywana; wskazanie miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej; data dokonania wpisu.
Jak uzyskać dokument?
Wpis do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa
Zaświadczenie, w którego treści zostają wskazane następujące dane: firma i siedziba przedsiębiorcy, jego adres oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) określenie rodzaju i zakresu działalności gospodarczej objętej wpisem, określenie miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej, data dokonania wpisu.
Jak uzyskać dokument?
Wpis do rejestru producentów wyrobów tytoniowych
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa
Potwierdzenie zawiera dane podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w szczególności:
- imię i nazwisko lub nazwę podmiotu,
- adres siedziby lub zamieszkania,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których podmiot prowadzi działalność gospodarczą,
- informacje dotyczące poboru lub zwolnienia z opłaty skarbowej.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa
W zaświadczeniu znajdują się m.in.:
- dane identyfikacyjne wnioskodawcy
- adres jego siedziby lub zamieszkania
- informacje o braku lub wystąpieniu zaległości podatkowych (wraz z ich tytułem, okresem i kwotą)
- informacje o odsetkach za zwłokę lub ich braku wraz z kwotą
- o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązania podatkowego
Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:
1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:
a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości
b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy
c) postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe
2) dotyczące:
a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów
b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty
Jak uzyskać dokument?
Uzyskaj zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa
Zezwolenie określa w szczególności:
1) numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych;
2) adres siedziby lub miejsca zamieszkania zarejestrowanego odbiorcy;
3) adres miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
4) rodzaj nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych;
5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego.
Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:
1) numer akcyzowy składu podatkowego;
2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;
3) rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;
4) rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;
5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia – przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego podlegającego zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, który wydaje zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, wskazuje w nim numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy.
Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa
Zezwolenie określa w szczególności:
1) adres siedziby lub zamieszkania przedstawiciela podatkowego;
2) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania sprzedawcy;
3) rodzaj wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo.
Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa
Zezwolenie określa w szczególności:
1) adres siedziby lub zamieszkania podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym;
2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy, z którego będzie następowało wyprowadzanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz numer akcyzowy tego składu podatkowego;
3) rodzaj wyrobów akcyzowych wyprowadzanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Jak uzyskać dokument?
Zezwolenie wyprowadzenia
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Uwaga! Spośród wymienionych załączników złóż tylko te, które odpowiadają profilowi twojej działalności.
Urząd może zażądać przedstawienia oryginałów tych dokumentów. Wszystkie załączniki powinny być aktualne w dniu składania wniosku (gdy jesteś vatowcem, to zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami musisz przedstawić za ostatni miesiąc lub jeśli rozliczasz się kwartalnie – za ostatni kwartał).
Wymienionych załączników nie musisz dołączać:
- jeśli urząd dysponuje tymi dokumentami i dane w nich zawarte są aktualne
- gdy urząd jest w stanie sam sprawdzić te dane.
Termin
W celu otrzymania banderol legalizacyjnych złóż najpierw wniosek w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach znaków akcyzy.
Dostaniesz decyzję w sprawie sprzedaży banderol legalizacyjnych
Aby otrzymać banderole legalizacyjne musisz za nie zapłacić. Jeśli nie wpłacisz pieniędzy lub gdy nie złożysz wymaganych dokumentów, to urząd odmówi ci sprzedaży banderol. Banderole – mając upoważnienie do ich odbioru – można odebrać również w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
Pamiętaj, że urząd może odmówić ci wydania banderol, jeśli masz zaległości podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa lub gdy jest wobec ciebie prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe lub likwidacyjne, z wyjątkiem likwidacji przedsiębiorstwa państwowego w celu jego prywatyzacji.
Gdy urząd odmówi wydania banderol, zwróci ci pieniądze w ciągu 7 dni od dnia wydania decyzji o odmowie.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Pobierz:
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Ile zapłacisz
Po złożeniu wniosku, ale jeszcze przed odbiorem decyzji w sprawie wykupu banderol, musisz zapłacić za banderole. Opłata za banderole legalizacyjne wynosi 1,30 zł za sztukę.
Pieniądze wpłać na rachunek bankowy Urzędu Skarbowego w Nowym Targu, który jako jedyny w Polsce obsługuje te należności.Sprawdź numer konta bankowego.
Ile będziesz czekać
Banderole otrzymasz od razu lub w ciągu kilku dni. Jeśli urząd skarbowy nie będzie miał banderol na stanie, to możesz czekać kilkanaście dni na ich wydanie.
Banderole możesz też odebrać w siedzibie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie.
Warto wiedzieć
Oznaczenie wyrobów akcyzowych banderolami legalizacyjnymi
Jeśli chcesz nałożyć banderole legalizacyjne na wyroby akcyzowe, musisz o tym zawiadomić naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Jak sprawdzić czy banderola jest oryginalna
W Systemie Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA) sprawdzisz jak powinna wyglądać oryginalna banderola.
Czy ta strona była przydatna?