Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Zgłoszenie sprawy do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Jesteś mikro, małym albo średnim przedsiębiorcą, którego prawa są naruszane? Opisz sprawę i złóż wniosek o interwencję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie
Załatw online

Wniosek podpisz kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub Profilem Zaufanym.

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Możesz zgłosić się do Rzecznika z wnioskiem o pomoc we własnej sprawie, jeśli spełniasz dwa warunki:

  • jesteś mikro, małym lub średnim przedsiębiorcą
  • sprawa, którą zgłaszasz dotyczy postępowania przed organem administracji publicznej, organizacją lub instytucją publiczną

Do Rzecznika swoje sprawy mogą zgłaszać także organizacje przedsiębiorców.

Jesteś mikroprzedsiębiorcą, jeśli w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  • zatrudniałeś mniej niż 10 pracowników
  • twój roczny obrót netto (ze sprzedaży usług, towarów, wyrobów i operacji finansowych) nie przekroczył równowartości w złotych 2 mln euro
  • suma twoich aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyła równowartości w złotych 2 mln euro

Jesteś małym przedsiębiorcą, jeśli w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  • w twojej firmie zatrudniono mniej niż 50 pracowników oraz
  • twój roczny obrót netto (ze sprzedaży usług, towarów, wyrobów i operacji finansowych) nie przekroczył równowartości w złotych 10 mln euro
  • suma aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyła równowartości 10 mln euro w złotych

Jesteś średnim przedsiębiorcą, jeśli w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  • w twojej firmie zatrudniono mniej niż 250 pracowników
  • twój roczny obrót netto (ze sprzedaży usług, towarów, wyrobów i operacji finansowych) nie przekroczył równowartości w złotych 50 mln euro
  • suma twoich aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyła równowartości 43 mln euro w złotych

Dokładne informacje o tym, kto jest mikroprzedsiębiorcą, małym i średnim przedsiębiorcą, znajdziesz w art. 7 ustawy Prawo przedsiębiorców.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • oddziały terenowe Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
  • Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Jeśli twoja firma mieści się na terenie województwa:

  • małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego lub świętokrzyskiego – wniosek złóż w oddziale terenowym w Krakowie
  • kujawsko-pomorskiego, pomorskiego lub zachodniopomorskiego – wniosek złóż w oddziale terenowym w Gdańsku
  • podlaskiego lub warmińsko-mazurskiego – wniosek złóż w oddziale terenowym w Białymstoku
  • dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego lub wielkopolskiego – wniosek złóż w oddziale terenowym w Poznaniu

Jeżeli na terenie twojego województwa nie ma oddziału terenowego to wniosek złóż do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w Warszawie.

Aby dowiedzieć się gdzie zrealizować usługę, podaj siedzibę.

Co zrobić krok po kroku

1. Złóż wniosek o podjęcie interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Rzecznik zajmie się sprawą z urzędu lub na twój wniosek.

Wniosek możesz złożyć:

  • elektronicznie poprzez portal Biznes.gov.pl

  • pocztą elektroniczną na adres: wnioski@rzecznikmsp.gov.pl lub biuro@rzecznikmsp.gov.pl

  • osobiście lub listownie do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa, tel.: 22 123 70 70

  • w oddziale terenowym biura Rzecznika właściwym dla twojej siedziby:

    • oddział terenowy w Krakowie (województwo małopolskie, podkarpackie, śląskie i świętokrzyskie): ul. Kanoniczna 11, 31-001 Kraków, tel. kom: 721 721 930, e-mai: krakow@rzecznikmsp.gov.pl

    • oddział terenowy w Gdańsku (województwo kujawsko-pomorskie, pomorskie i zachodniopomorskie): ul. Gomółki 2, 80-279 Gdańsk, tel.: 58 350 21 70, e-mail: gdansk@rzecznikmsp.gov.pl

    • oddział terenowy w Białymstoku (województwo podlaskie i warmińsko-mazurskie): ul Ciepła 1, 15-472 Białystok, tel. kom: 690 901 717, e-mail: bialystok@rzecznikmsp.gov.pl

    • oddział terenowy w Poznaniu (województwo dolnośląskie, lubuskie, opolskie i wielkopolskie): ul. Wielka 20, 61-774 Poznań, tel. kom: 726 726 830, e-mail: poznan@rzecznikmsp.gov.pl

Dokumenty

Ustanowienie pełnomocnika

Jeśli chcesz, aby reprezentował cię pełnomocnik, pamiętaj o dołączeniu pełnomocnictwa oraz dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (17 zł). Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu. Z opłaty skarbowej zwolnione są m.in. jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego.

Opłatę skarbową od pełnomocnictwa wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby biura lub oddziału terenowego Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, w którym składasz pełnomocnictwo:

  • opłatę za pełnomocnictwo składane do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w Warszawie wpłać na konto Urzędu Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy. Sprawdź numer konta
  • opłatę za pełnomocnictwo składane do oddziału terenowego w Krakowie wpłać na konto Urzędu Miasta Krakowa. Sprawdź numer konta
  • opłatę za pełnomocnictwo składane do oddziału terenowego w Gdańsku wpłać na konto Urzędu Miasta Gdańska. Sprawdź numer konta
  • opłatę za pełnomocnictwo składane do oddziału terenowego w Białymstoku wpłać na konto Urzędu Miasta Białegostoku. Sprawdź numer konta
  • opłatę za pełnomocnictwo składane do oddziału terenowego w Poznaniu wpłać na konto Urzędu Miasta Poznania. Sprawdź numer konta

2. Weryfikacja wniosku przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik może:

  • podjąć czynności
  • wskazać ci przysługujące prawa i środki działania
  • przekazać sprawę według właściwości
  • odmówić podjęcia czynności, o czym poinformuje cię i uzasadni swoją decyzję

3. Odpowiedź na wniosek

Rzecznik przekaże ci informację, jakie jest jego stanowisko w twojej sprawie. Rzecznik wyjaśni też, jakie czynności podejmie (albo zawiadomi o ich braku).

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).

Ile będziesz czekać

Nie dłużej niż miesiąc na podjęcie czynności przez Rzecznika. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).

Warto wiedzieć

Rzecznik zajmując się twoją sprawą może:

  • żądać od urzędów i instytucji publicznych złożenia wyjaśnień, udzielenia informacji lub udostępnienia akt i dokumentów
  • wesprzeć cię na etapie postępowań administracyjnych, a w razie potrzeby wnieść skargę do sądu administracyjnego
  • złożyć do właściwych urzędów wniosek o wydanie objaśnień prawnych szczególnie skomplikowanych przepisów, które dotyczą prowadzenia działalności gospodarczej
  • zwrócić się do Naczelnego Sądu Administracyjnego lub Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie, jeśli sądy rozbieżnie stosują prawo
  • wystąpić do właściwych instytucji z wnioskiem o zmianę prawa
  • poinformować właściwe jednostki nadzoru lub kontroli o odnotowanych nieprawidłowościach
  • wnieść skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego
  • zwrócić się o rozpoczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego, a także brać udział w tych postępowaniach – na takich samych prawach jak prokurator
  • żądać od uprawnionego oskarżyciela (np. prokuratora) rozpoczęcia postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa wszczynane z urzędu
  • informować właściwe urzędy i instytucje o barierach i utrudnieniach w wykonywaniu działalności gospodarczej

W sprawach karno-skarbowych Rzecznik może złożyć do sądu wyłącznie tzw. skargę nadzwyczajną.

Czy ta strona była przydatna?