Załatwianie spraw online, wysyłanie pism do urzędu, Profil Zaufany i podpis elektroniczny
Jeśli prowadzisz firmę, wielokrotnie będziesz miał okazję kontaktować się z urzędami. Twoje prawa w kontaktach z urzędami określone są w przepisach. Najważniejsze zasady w kontaktach przedsiębiorców z urzędami.
- Co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone
Możesz prowadzić biznes w sposób wolny, jeśli nie łamiesz wskazanych wyraźnie w prawie zakazów lub ograniczeń.
- Domniemanie uczciwości przedsiębiorcy
Nie musisz udowadniać swojej uczciwości, wątpliwości co do okoliczności konkretnej sprawy będą rozstrzygane na twoją korzyść
- Przyjazna interpretacja przepisów
Niejasne przepisy powinny być rozstrzygane na twoją korzyść
Urząd nie może nakładać na ciebie nieuzasadnionych obciążeń, np. nie powinien żądać dokumentów, którymi już dysponuje.
O czym powinieneś pamiętać jeśli załatwiasz sprawę w urzędzie
Znajdź właściwy urząd
Jeśli rozpoczynasz działalność, powinieneś ustalić, w którym urzędzie powinieneś się zarejestrować i gdzie będziesz załatwiał sprawy związane z podatkami czy ZUS. Jest to tzw. właściwość miejscowa urzędu, którą powinieneś poznać, zanim zarejestrujesz firmę. W znalezieniu urzędu pomoże ci wyszukiwarka.
Załóż Profil Zaufany albo załatw podpis elektroniczny
Większość spraw związanych m.in. z założeniem firmy, płaceniem podatków, odprowadzaniem składek na ZUS, możesz załatwić elektronicznie. Potrzebujesz to tego odpowiedniego podpisu, którym będziesz podpisywał dokumenty elektroniczne. Najwygodniejszy w kontaktach z administracją jest Profil Zaufany. To rodzaj podpisu elektronicznego, który jest bezpłatny i służy do potwierdzania Twojej tożsamości przy załatwianiu spraw w urzędach. Z kolei podpis elektroniczny jest płatny, ale umożliwia podpisywanie, oprócz urzędowych, także innych dokumentów (np. faktur elektronicznych albo dokumentów przetargowych)
Jeśli korzystasz z bankowości elektronicznej, w niektórych bankach możesz podpisywać dokumenty przez stronę banku (musisz posiadać Profil Zaufany potwierdzony przez bank)
Skorzystaj z serwisów administracji do załatwiania spraw online
Jeśli masz już Profil Zaufany albo podpis elektroniczny, korzystaj z serwisów administracji do załatwiania spraw firmowych online. Wśród nich są m.in.:
- Punkt Kontaktowy biznes.gov.pl
- ePUAP (załatwiasz wszystkie sprawy urzędowe)
- Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE) (załatwiasz sprawy w ZUS)
- eDeklaracje (załatwiasz sprawy związane z podatkami)
- Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC (załatwiasz sprawy związane z cłem)
- Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) (załatwiasz sprawy związane z rejestracją firmy jednoosobowej)
- Krajowy Rejestr Sądowy (załatwiasz sprawy związane z prowadzeniem spółek).
Załatwiaj sprawy w urzędzie przez biznes.gov.pl
Jeśli zarejestrujesz się na biznes.gov.pl, możesz za naszym pośrednictwem załatwiać najważniejsze sprawy urzędowe związane z prowadzeniem firmy. Na portalu możesz załatatwić online kilkaset różnego rodzaju spraw. Dokumenty do urzędów możesz wysyłać jako tzw. pismo ogólne albo poprzez specjalny formularz.
Zobacz:
Załatwiaj sprawy przez bankowość online
Jeśli korzystasz z bankowości elektronicznej, możesz podpisywać dokumenty
Skorzystaj z pełnomocnika
Jeśli nie masz czasu na bieganie po urzędach, możesz ustanowić pełnomocnika, który załatwi sprawy urzędowe za Ciebie.
Poznaj zasady załatwiania spraw urzędowych
W kontaktach z urzędami obowiązują określone procedury i terminy. Postępowanie administracyjne, dotyczące takich spraw jak np. zagadnienia budowlane, sanitarne, drogowe, rolnych, leśne, przemysłowe i środowiskowe, regulują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Zawarte są tam także zasady postępowania w sprawie skarg i wniosków przed organami państwowymi (np. ministerstwo), organami jednostek samorządu terytorialnego (np. urząd gminy) oraz przed organami organizacji społecznych (stowarzyszenie, fundacja).
Zobacz poradniki:
Pamiętaj jednak, że k.p.a. nie jest stosowany w postępowaniach podatkowych. W przypadku tych spraw obowiązują przepisy Ordynacji podatkowej.
Czy ta strona była przydatna?