Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Koncesja na wytwarzanie ciepła (WCC)

Opis jest w trakcie aktualizacji i niektóre treści mogą być nieaktualne lub niepełne

Uzyskanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła (czyli energii cieplnej w wodzie gorącej, parze lub w innych nośnikach) wymaga uzyskania koncesji. Kwestie uzyskania przedmiotowej koncesji regulują przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne. Koncesję wydaje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki w drodze decyzji. Nie wymaga uzyskania koncesji wytwarzanie ciepła w źródłach o łącznej mocy zainstalowanej cieplnej nieprzekraczającej 5MW. Ponadto koncesji nie wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła uzyskiwanego w przemysłowych procesach technologicznych, a także gdy wielkość mocy zamówionej przez odbiorców nie przekracza 5MW.

 

Podmioty uprawnione do realizacji procedury

1. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, koncesja na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła może zostać udzielona tylko temu przedsiębiorcy, który spełnia następujące warunki:

1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;

2) dysponuje środkami finansowymi w wielkości gwarantującej prawidłowe wykonywanie działalności bądź jest w stanie udokumentować możliwość ich pozyskania;

3) ma możliwości techniczne gwarantujące prawidłowe wykonywanie działalności;

4) zapewni zatrudnienie osób o właściwych kwalifikacjach zawodowych w zakresie eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji (art. 54 ustawy Prawo energetyczne);

5) uzyskał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.

 

2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmawia udzielenia koncesji, gdy wnioskodawca nie spełnia wymaganych przepisami warunków. Nie zostanie wydana koncesja wnioskodawcy:

  • który znajduje się w postępowaniu upadłościowym lub likwidacji;
  • któremu w ciągu ostatnich 3 lat cofnięto koncesję na działalność określoną ustawą wskutek naruszenia warunków koncesji lub innych warunków wykonywania koncesjonowanej działalności gospodarczej, albo który nie usunął stanu prawnego lub faktycznego niezgodnego z warunkami koncesji i innymi przepisami prawa regulującymi wykonywanie koncesjonowanej działalność gospodarczej (art. 58 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej);
  • którego w ciągu ostatnich 3 lat wykreślono z rejestru działalności regulowanej z powodu: złożenia niezgodnego ze stanem faktycznym oświadczenia o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania koncesjonowanej działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, nieusunięcia, w wyznaczonym przez organ koncesyjny terminie, naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej, lub też rażącego naruszenia tych warunków (art. 71 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej);
  • skazanemu prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo mające związek z przedmiotem działalności gospodarczej określonej ustawą - Prawo energetyczne.

3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może odmówić koncesji lub ograniczyć jej zakres w stosunku do złożonego wniosku ze względu na zagrożenie obronności państwa lub obywateli.

 

Inne

W Polsce funkcjonują następujące oddziały terenowe:

  • Północny Oddział Terenowy z siedzibą w Gdańsku (obszar działania – województwo pomorskie i warmińsko-mazurskie);
  • Południowy Oddział Terenowy z siedzibą w Katowicach (obszar działania – województwo śląskie oraz świętokrzyskie);
  • Południowo-Wschodni Oddział Terenowy z siedzibą w Krakowie (obszar działania – województwo małopolskie i podkarpackie);
  • Wschodni Oddział Terenowy z siedzibą w Lublinie (obszar działania – województwo lubelskie i podlaskie);
  • Środkowozachodni Oddział Terenowy z siedzibą w Łodzi (obszar działania – województwo mazowieckie i łódzkie);
  • Zachodni Oddział Terenowy z siedzibą w Poznaniu (obszar działania – województwo wielkopolskie i kujawsko-pomorskie).
  • Północno-Zachodni Oddział Terenowy z siedzibą w Szczecinie (obszar działania – województwo zachodniopomorskie i zachodnie);
  • Południowo-Zachodni Oddział Terenowy z siedzibą we Wrocławiu (obszar działania – województwo dolnośląskie i opolskie).

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

Urząd Regulacji Energetyki
Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa

Co zrobić krok po kroku

1. Przygotowanie i złożenie wniosku o udzielenie koncesji

Wnioskodawca ubiegający się o wydanie koncesji składa wniosek wraz załącznikami do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Wniosek należy złożyć osobiście lub można go także wysłać pocztą na adres:

Urząd Regulacji Energetyki

Departament Rynków Paliw Gazowych i Ciekłych

Al. Jerozolimskie 181

02-222 Warszawa.

Ponadto wniosek można złożyć do Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki, zgodnie z właściwością terytorialną Oddziału (ze względu na siedzibę firmy).

Dokumenty

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Np. akt notarialny, odpis z księgi wieczystej, wypis z rejestru gruntów, umowy dzierżawy, umowy użyczenia, umowy leasingu, faktury zakupu, itp.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa
Gwarancje bankowe, gwarancje ubezpieczeniowe oraz umowy gwarancyjne.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Jak uzyskać dokument??
Zgłoszenie identyfikacyjne NIP-7 Uzyskanie NIP dla spółki cywilnej
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

W szczególności statut, umowa, akt założycielski.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Osoby zatrudnione powinny posiadać świadectwa kwalifikacyjne wydawane na podstawie przepisów ustawy Prawo energetyczne oraz świadectwa kwalifikacyjne wydawane na podstawie innych przepisów, uprawniające do zajmowania się eksploatacją tych sieci, instalacji i urządzeń.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Jak uzyskać dokument??
Pozwolenie na budowę
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Jak uzyskać dokument??
Pozwolenie na użytkowanie
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

1. Pozwolenie zintegrowane powinno spełniać wymagania określone dla pozwoleń:

  • na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
  • wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;
  • na wytwarzanie odpadów

oraz pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód.

Zatem pozwolenie powinno określać:

1) rodzaj i parametry instalacji istotne z punktu widzenia przeciwdziałania zanieczyszczeniom;

2) wielkość dopuszczalnej emisji w warunkach normalnego funkcjonowania instalacji, nie większą niż wynikająca z prawidłowej eksploatacji instalacji, dla poszczególnych wariantów funkcjonowania;

3) maksymalny dopuszczalny czas utrzymywania się uzasadnionych technologicznie warunków eksploatacyjnych odbiegających od normalnych, w szczególności w przypadku rozruchu i wyłączania instalacji, a także warunki lub parametry charakteryzujące pracę instalacji, określające moment zakończenia rozruchu i moment rozpoczęcia wyłączania instalacji oraz warunki wprowadzania do środowiska substancji lub energii w takich przypadkach;

4) jeżeli ma to wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska:

a) wymagany termin zakończenia eksploatacji instalacji,

b) dopuszczalny łączny czas dalszej eksploatacji instalacji oraz sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji;

5) źródła powstawania albo miejsca wprowadzania do środowiska substancji lub energii;

6) termin, od którego jest dopuszczalna emisja, w przypadku realizacji nowej instalacji;

7) oznaczenie głównego prowadzącego instalację lub określenie zakresu odpowiedzialności poszczególnych prowadzących oznaczone części instalacji za eksploatację instalacji zgodnie z przepisami ochrony środowiska, w przypadku, o którym mowa w art. 183b;

2. W pozwoleniu zintegrowanym określa się – dla instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego – zakres i sposób monitorowania wielkości emisji zgodny z wymaganiami dotyczącymi monitorowania określonymi w konkluzjach BAT, jeżeli zostały one określone. W przypadku braku konkluzji BAT – można uwzględnić dokumenty referencyjne BAT, w zakresie, w jakim wykraczają one poza wymagania, o których mowa w art. 147 Prawa ochrony środowiska, oraz wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 października 2014 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody.

3. W pozwoleniu zintegrowanym urząd może określić – dla instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego – zakres i sposób monitorowania wielkości emisji w zakresie wykraczającym poza wymagania dotyczące monitorowania określone w konkluzjach BAT, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy ochrony środowiska.

4. Pozwolenie zintegrowane powinno także określać, w odniesieniu do instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego:

1) rodzaj prowadzonej działalności;

2) sposoby osiągania wysokiego poziomu ochrony środowiska jako całości;

3) wymagania zapewniające ochronę gleby, ziemi i wód gruntowych, w tym środki mające na celu zapobieganie emisjom do gleby, ziemi i wód gruntowych oraz sposób ich systematycznego nadzorowania, o ile są konieczne;

4) w przypadku instalacji, które wymagają raportu początkowego – sposób prowadzenia systematycznej oceny ryzyka zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami powodującymi ryzyko, które mogą znajdować się na terenie zakładu w związku z eksploatacją instalacji, albo sposób i częstotliwość wykonywania badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami oraz pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych, w tym pobierania próbek;

5) sposoby ograniczania oddziaływań transgranicznych na środowisko;

6)  wielkość emisji hałasu wyznaczoną dopuszczalnymi poziomami hałasu poza zakładem, wyrażonymi wskaźnikami hałasu LAeq D i LAeq N, w odniesieniu do rodzajów terenów przeznaczonych pod zabudowę: mieszkaniową, szpitale i domy opieki społecznej, budynki związane ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży oraz przeznaczonych na cele uzdrowiskowe, rekreacyjno-wypoczynkowe oraz mieszkaniowo-usługowe; oraz rozkład czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami;

7) ilość, stan i skład ścieków, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi;

8) ilość wykorzystywanej wody, o ile nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 202 ust. 6 (tzn. nie określa się tej ilości, jeżeli wody te są pobierane wyłącznie na potrzeby instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego);

9) sposoby zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii oraz wymóg informowania o wystąpieniu awarii, jeżeli nie dotyczy to zakładów o zwiększonym ryzyku albo dużym ryzyku wystąpienia awarii (o których mowa w art. 248 ust. 1);

10) sposoby postępowania w przypadku zakończenia eksploatacji instalacji, w tym sposoby usunięcia negatywnych skutków powstałych w środowisku w wyniku prowadzonej eksploatacji, gdy są one przewidywane;

11) sposoby zapewnienia efektywnego wykorzystania energii;

12) zakres, sposób i termin przekazywania organowi właściwemu do wydania pozwolenia i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska corocznej informacji pozwalającej na przeprowadzenie oceny zgodności z warunkami określonymi w pozwoleniu , w zakresie nieobjętym przepisami art. 149 ustawy Prawo ochrony środowiska.

5. W pozwoleniu zintegrowanym można określić dodatkowe wymagania dla instalacji, jeśli jest to konieczne do osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony środowiska jako całości. Ponadto, w pozwoleniu ustala się sposób i częstotliwość wykonywania badań zanieczyszczenia gleby i ziemi substancjami powodującymi ryzyko oraz wykonywania pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych.

6. Uzasadnienie pozwolenia zintegrowanego powinno zawierać ocenę kosztów osiągnięcia granicznych wielkości emisyjnych (w wyniku której można uzyskać zezwolenie na odstępstwo od nich).

Jak uzyskać dokument??
Uzyskanie pozwolenia zintegrowanego
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Wniosek powinien zawierać:

1) oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby lub miejsca zamieszkania, a w razie ustanowienia pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu przedsiębiorcy - również ich imiona i nazwiska;

2) określenie przedmiotu oraz zakresu prowadzonej działalności, na którą ma być wydana koncesja,

3) informacje o dotychczasowej działalności wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe z ostatnich 3 lat, jeżeli podmiot prowadzi działalność gospodarczą;

4) określenie czasu, na jaki koncesja ma być udzielona, wraz ze wskazaniem daty rozpoczęcia działalności;

5) określenie środków, jakimi dysponuje podmiot ubiegający się o koncesję, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania działalności objętej wnioskiem;

6) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (o ile przedsiębiorca taki numer posiada), lub numer identyfikacji podatkowej (NIP). Przedsiębiorcy z innych państw mogą, zamiast numeru KRS, podać równoważny numer z innego państwa.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

W zaświadczeniu znajdują się m.in.:

- dane identyfikacyjne wnioskodawcy,

- adres jego siedziby lub zamieszkania,

- informacje o braku lub wystąpieniu zaległości podatkowych (wraz z ich tytułem, okresem i  kwotą),

- informacje o odsetkach za zwłokę lub ich braku wraz z kwotą,

- o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązania podatkowego.

Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:

1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:

a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości,

b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy,

c) postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe;

2) dotyczące:

a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów,

b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty.

Jak uzyskać dokument??
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Zaświadczenie zawiera:

  1. Numer.
  2. Dane wnioskodawcy (nazwę/imię i nazwisko, adres, NIP, REGON, PESEL, seria i numer dowodu osobistego/paszportu).
  3.  Informację, że wnioskodawca nie posiada zaległości w opłacaniu składek na:
    - ubezpieczenia społeczne,
    - ubezpieczenia zdrowotne,
    - Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    - Fundusz Emerytur Pomostowych.
  4.  Oznaczenie dnia, na który wnioskodawca nie posiada zaległości.
Jak uzyskać dokument??
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Zgłoszenie zawiera:

  • oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
  • adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji;
  • rodzaj i zakres prowadzonej działalności, w tym wielkość produkcji lub wielkość świadczonych usług;
  • czas funkcjonowania instalacji (dni tygodnia i godziny);
  • wielkość i rodzaj emisji;
  • opis stosowanych metod ograniczania wielkości emisji;
  • informację, czy stopień ograniczania wielkości emisji jest zgodny z obowiązującymi przepisami.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów określa (zgodnie z art. 188 ust. 2, 2a, 2b, 3 ustawy p.o.ś):

1) rodzaj i parametry instalacji istotne z punktu widzenia przeciwdziałania zanieczyszczeniom;

2) jeżeli ma to wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska:

a) wymagany termin zakończenia eksploatacji instalacji,

b) dopuszczalny łączny czas dalszej eksploatacji instalacji oraz sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji;

3) źródła powstawania albo miejsca wprowadzania do środowiska substancji lub energii;

4) termin, od którego jest dopuszczalna emisja, w przypadku określonym w art. 191a;

5) oznaczenie głównego prowadzącego instalację lub określenie zakresu odpowiedzialności poszczególnych prowadzących oznaczone części instalacji za eksploatację instalacji zgodnie z przepisami ochrony środowiska, w przypadku, o którym mowa w art. 183b;

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów określa dodatkowo:

1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany;

2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości;

3) określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku;

4) wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko;

5) opis sposobu dalszego gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów;

6) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów.

Pozwolenie może określać, o ile przemawiają za tym szczególne względy ochrony środowiska:

1) sposób postępowania w razie zakończenia eksploatacji instalacji;

2) wielkość i formę zabezpieczenia roszczeń;

3) wymagane działania, w tym wyszczególnienie środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji, a jeżeli działania mają być realizowane w okresie, na który jest wydane pozwolenie - również termin realizacji tych działań;

4) rodzaj i ilość wykorzystywanej energii, materiałów, surowców i paliw, biorąc pod uwagę wymagania, o których mowa w art. 143 pkt 1-5;

5) zakres i sposób monitorowania procesów technologicznych, w tym pomiaru i ewidencjonowania wielkości emisji w zakresie, w jakim wykraczają one poza wymagania, o których mowa w art. 147 i 148 ust. 1;

6) sposób postępowania w przypadku uszkodzenia aparatury pomiarowej służącej do monitorowania procesów technologicznych, jeżeli jej zastosowanie jest wymagane;

7) sposób i częstotliwość przekazywania informacji i danych, o których mowa w pkt 5, organowi właściwemu do wydania pozwolenia i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

Jak uzyskać dokument??
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów powstających podczas eksploatacji instalacji

  • Informacje dodatkowe o dokumentach wskazujących, że Przedsiębiorca spełnia warunki formalnoprawne oraz organizacyjne zapewniające prawidłowe wykonywanie działalności objętej koncesją.

1)  Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (które dołączają przedsiębiorcy – osoby fizyczne, których dane nie znajdują się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – CEIDG) albo odpis z rejestru przedsiębiorców – Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) powinny być uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu.

2) Decyzję o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP) dołącza się w przypadku, gdy brak informacji dotyczących tego numeru na innych przekazanych dokumentach.

3) Kopię umowy spółki dołącza się, gdy wnioskodawcą jest spółka osobowa.

4) Aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności przedsiębiorcy powinna dotyczyć: w przypadku spółek kapitałowych – członków zarządu spółki, a w przypadku spółek osobowych – wszystkich wspólników. Ponadto powinna być dołączona informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności przedsiębiorstwa (jako podmiotu zbiorowego). W przypadku, gdy przedsiębiorca, wspólnik lub członek zarządu jest osobą nie będącą obywatelem Polski, należy także nadesłać odpowiednią informację wydaną przez właściwy organ kraju, którego ww. osoba jest obywatelem, wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego na język polski.

5) Oświadczenie przedsiębiorcy, że nie został w ciągu ostatnich 3 lat wykreślony z rejestru działalności regulowanej z przyczyn, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

6) Pełnomocnictwo dołącza się w przypadku dokonywania czynności przez pełnomocnika (wraz z oryginałem dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej w wysokości 17,00 złotych).

 

  • Informacje dodatkowe o dokumentach określających możliwości techniczne prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania ciepła:

1) Dołącza się wykaz urządzeń służących do wytwarzania ciepła wraz z opisem parametrów technicznych tych urządzeń oraz określeniem rodzaju wykorzystywanego paliwa pierwotnego oraz stanu technicznego urządzeń wykorzystywanych do prowadzenia działalności objętej koncesją;

2) Charakterystyka odbiorców ciepła przyłączanych do źródła wytwarzania powinna zawierać planowaną wielkość mocy zamówionej, rodzaj nośnika ciepła.

3) Powinny zostać dołączone decyzje i inne dokumenty wydane przez organy nadzoru budowlanego, administracji architektoniczno - budowlanej, organy właściwe w sprawach zagospodarowania przestrzennego obejmujące wszystkie obiekty budowlane ujęte we wnioskowanym zakresie. W przypadku braku możliwości przedstawienia wyżej wymienionych dokumentów przedsiębiorca przedstawia decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu bądź decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego lub informację o zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wraz z informacją uzyskaną od organu administracji architektoniczno - budowlanej, nadzoru budowlanego lub gminy o dacie powstania obiektu i braku możliwości uzyskania kopii - decyzji pozwolenie na budowę lub informacji o jej wydaniu oraz informację organu nadzoru budowlanego potwierdzającą, iż przedmiotowy obiekt nie jest samowolą budowlaną i spełnia wymagania stawiane mu przepisami prawa.

4) Dołącza się warunki techniczne przyłączenia źródła ciepła do sieci ciepłowniczej lub umowę przyłączeniową - z wyłączeniem przypadków, gdy przedsiębiorca przesyła i dystrybuuje własną siecią ciepłowniczą ciepło wytworzone we własnym źródle;

5) W przypadku jednostek, w których planowane jest wytwarzanie ciepła stosując współspalanie paliw konwencjonalnych i biomasy, przy korzystaniu z systemu wsparcia określonego w art. 9a ust. 7 ustawy - Prawo energetyczne, niezbędne jest złożenie analogicznych dokumentów jak w przypadku jednostek wytwarzających energię elektryczną w technologii współspalania, tj.: tzw. „Dokumentację uwierzytelniającą. Instalacja do produkcji oraz procedury rozliczeń energii ze źródeł odnawialnych” oraz Opinię o przygotowanej dokumentacji (opracowanej przez niezależną stronę trzecią). dokumenty te składa się w 2 egzemplarzach.

6) Dołącza się uzgodnienia, decyzje i pozwolenia wymagane na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności w zakresie warunków technicznych, ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego:

  • decyzje UDT i protokoły UDT;
  • pozwolenie zintegrowane, lub w przypadku jego braku: pozwolenie na wprowadzanie zanieczyszczeń do powietrza, pozwolenie wodnoprawne i pozwolenie na wytwarzanie odpadów;
  • dokument zgłoszenia organowi ochrony środowiska eksploatowanej instalacji wprowadzającej gazy lub pyły do powietrza (jeżeli podlega zgłoszeniu).

Uznanie części ciepła wytworzonego przy wykorzystaniu tzw. współspalania za pochodzące z odnawialnego źródła energii musi być integralnie związane z posiadaniem przez wytwórcę przejrzystego i wiarygodnego systemu gwarantowania pochodzenia ciepła. Systemu, którego weryfikacja (np. opinia niezależnego audytora) w oparciu o istniejący stan prawny, organizacyjny i techniczny wytwórcy potwierdziłaby m.in. jednoznaczność metody obliczania i rozliczania udziału ciepła uznanego za odnawialne w całości wytworzonego ciepła, wiarygodność układów kontrolno - pomiarowych itp. Uwzględniając jednak przesłankę racjonalności ponoszonych przez Przedsiębiorcę kosztów, w odniesieniu do jednostek wytwarzających ciepło i stosujących współspalanie paliw konwencjonalnych i biomasy, których przedstawiciele dobrowolnie, na piśmie oświadczą, że nie będą korzystać z systemu wsparcia, określonego w art. 9a ust. 7 ustawy - Prawo energetyczne, możliwe jest odstąpienie od żądania ww. dokumentów, jak i szczegółowego zapisywania rodzajów biomasy w przedmiocie i zakresie działalności.

  • Informacje dodatkowe o dokumentach potwierdzających, że wnioskodawca dysponuje środkami finansowymi zapewniającymi prawidłowe wykonywanie działalności lub ma możliwość ich pozyskania.

1) Sprawozdania finansowe powinny być z ostatnich trzech lat (rozliczenia roczne PIT dla osób fizycznych lub wspólników spółek cywilnych, bilanse oraz rachunki zysków i strat dla pozostałych podmiotów). Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy niż trzy lata to powinny zostać złożone wyżej wymienione dokumenty prowadzone od dnia podjęcia działalności.

2) Zaświadczenie z banku, w którym jest prowadzony podstawowy rachunek przedsiębiorcy,  powinno określać wielkość obrotów po stronie Wn i Ma, zdolność płatniczą i kredytową, zawierać informacje o udzielonych przedsiębiorcy kredytach oraz informację, czy rachunek wolny jest od tytułów egzekucyjnych.

3) W przypadku spółek cywilnych niezbędne jest przedstawienie zaświadczeń z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek, odrębnie dla każdego wspólnika oraz dla spółki. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności, dla której nie zaistniał obowiązek zgłoszenia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy dołączyć zaświadczenie; iż przedsiębiorca nie figuruje w ewidencji płatników składek. 

Dokumenty wymienione w punktach 2-3 powinny być aktualne, tzn. uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem.

  • Uwagi dodatkowe dla przedsiębiorców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), składających wniosek o udzielenie koncesji:

1) przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej i państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) mogą prowadzić działalność koncesjonowaną w Polsce bezpośrednio tj. bez pośrednictwa oddziału. W takim przypadku przedsiębiorcy ci powinni przedstawić odpis z właściwego odpowiednika polskiego rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w kraju rejestracji spółki, (oczywiście o ile planowana działalność ma być prowadzona bezpośrednio, bez zakładania oddziału);

2) informacja odnośnie niekaralności członków zarządu spółki powinna pochodzić z polskiego Krajowego Rejestru Karnego oraz z odpowiednika takiego rejestru prowadzonego w kraju rejestracji spółki, uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu;

3) w przypadku, gdy ww. osoby nie są obywatelami kraju rejestracji spółki, należy także nadesłać odpowiednią informację wydaną przez właściwe organy krajów, których ww. osoby są obywatelami, uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu;

4) informacja odnośnie niekaralności przedsiębiorstwa (jako podmiotu zbiorowego) powinna pochodzić z polskiego Krajowego Rejestru Karnego oraz z odpowiednika takiego rejestru prowadzonego w kraju rejestracji spółki (o ile takie rejestry istnieją), uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu;

5) decyzja organu podatkowego w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej może pochodzić z kraju rejestracji spółki (akceptowany będzie również dokument nadania numeru NIP przez polski organ podatkowy);

6) zgodność przedkładanych dokumentów z prawem miejsca ich wystawienia powinna zostać potwierdzona w sposób określony w art. 3 zd. 1 Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, czyli klauzulą apostille. Zgodnie zaś z art. 3 zdanie 2 powołanej Konwencji, dołączenie apostille nie może być wymagane, gdy (…) umowa między dwoma lub większą liczbą Umawiających się Państw, zniosły lub uprościły legalizację lub zwolniły taki dokument z legalizacji;

7) dokumenty przedkładane w obcym języku muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. Wszystkie strony przedkładanej dokumentacji muszą być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania przedsiębiorcy;

8) przedsiębiorca zamieszkały za granicą lub mający siedzibę za granicą, jeżeli nie ustanowi pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w kraju, jest obowiązany wskazać w kraju pełnomocnika do doręczeń. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń przeznaczone dla tego przedsiębiorcy pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia zgodnie z art. 40 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Weryfikacja formalna złożonego wniosku

1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonuje weryfikacji formalnej wniosku o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła. Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, organ właściwy wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.).

2. Jeżeli strona nie wpłaciła należności tytułem opłat i kosztów postępowania, które zgodnie z przepisami powinny być uiszczone z góry, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki prowadzący postępowanie wyznaczy jej termin do wniesienia tych należności. Termin ten nie może być krótszy niż siedem dni, a dłuższy niż czternaście dni. Jeżeli w wyznaczonym terminie należności nie zostaną uiszczone, wniosek podlega zwrotowi (art. 261 § 1 i 2 k.p.a.).

3. Jeżeli w złożonych dokumentach brakuje dokumentacji poświadczającej, że przedsiębiorca ubiegający się o przyznanie koncesji zezwalającej na wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu ciepła, spełnia warunki określone przepisami prawa, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wzywa do jej uzupełnienia w wyznaczonym terminie. Nie uzupełnienie dokumentacji skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia (art. 50 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).

3. Wszczęcie postępowania administracyjnego

1. W przypadku, gdy złożony wniosek o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła nie posiadał braków formalnych lub też zostały one uzupełnione, to Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wszczyna postępowanie administracyjne prowadzone zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Zgodnie z art. 10 § 1 k.p.a. strony mają prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania i do wypowiedzenia się co do zebranych materiałów i dowodów przed wydaniem decyzji o udzieleniu koncesji.

3. Na każdym etapie organ prowadzący postępowanie ma prawo wezwać osoby (wnioskodawcę, strony, pełnomocnika) do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie (zgodnie z art. 50 -56 k.p.a.).

4. Uzyskanie opinii Zarządu Województwa

1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki występuje do właściwego miejscowo, ze względu na miejsce lokalizacji instalacji, Zarządu Województwa o opinię dotyczącą koncesji zezwalającej prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu ciepła.

2. Zarząd Województwa analizuje przesłany przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wniosek przedsiębiorcy i wydaje w drodze postanowienia opinię (w trybie art. 106 kodeksu postępowania administracyjnego). Nie wydanie opinii w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia sprawy do zaopiniowania, uznaje się za równoważne z wydaniem pozytywnej opinii.

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał

5. Ocena merytoryczna wniosku

1. Organ prowadzący postępowanie dokonuje oceny merytorycznej wniosku oraz zebranych uzgodnień, uwag, zastrzeżeń.

2. Przed podjęciem decyzji w sprawie udzielenia koncesji Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może dokonać sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła, w celu stwierdzenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją oraz czy daje rękojmię prawidłowego wykonywania działalności objętej koncesją.

3. Udzielenie koncesji może być uzależnione od złożenia przez wnioskodawcę zabezpieczenia majątkowego w celu zaspokojenia roszczeń osób trzecich, mogących powstać wskutek niewłaściwego prowadzenia działalności objętej koncesją, w tym szkód w środowisku. Obowiązek złożenia zabezpieczenia nakładany jest w drodze postanowienia, na które nie służy zażalenie (postanowienie można jedynie zaskarżyć w odwołaniu od decyzji).

6. Zawiadomienie stron postępowania o zebraniu wszystkich materiałów w sprawie

Strony postępowania zawiadamiane są o zebraniu wszystkich materiałów w sprawie, oraz możliwości zapoznania się i złożenia ewentualnych wniosków i zastrzeżeń (zgodnie z art. 10 §1 kodeksu postępowania administracyjnego). Strony mają prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania i do wypowiedzenia się, co do zebranych materiałów i dowodów przed udzieleniem koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła.

Dokumenty

7. Wydanie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzji w sprawie udzielenia koncesji

1. W przypadku, gdy z analizy dokumentów wynika, ze wnioskodawca spełnia wszelkie wymagania wynikające z przepisów prawa, to Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje decyzję o udzieleniu koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła.

2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje decyzję o odmowie udzielenia koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła, jeżeli wnioskodawca nie spełnia wymagań wynikających z przepisów prawa. O wydaniu decyzji odmownej informuje się za pośrednictwem Ministra Gospodarki Komisję Europejską. W informacji powinny być zawarte przyczyny odmowy udzielenia koncesji.

3. Przedsiębiorcy, którzy uzyskali koncesję zezwalającą na wytwarzanie ciepła wpisywani są do prowadzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki bazy przedsiębiorstw posiadających koncesję na wytwarzanie ciepła.

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Koncesja powinna określać:

1) podmiot i jego siedzibę lub miejsce zamieszkania;

2) przedmiot oraz zakres działalności objętej koncesją;

3) datę rozpoczęcia działalności objętej koncesją oraz warunki wykonywania działalności;

4) okres ważności koncesji;

5) szczególne warunki wykonywania działalności objętej koncesją, mające na celu właściwą obsługę odbiorców, w zakresie:

  • zapewnienia zdolności do dostarczania paliw lub energii w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu wymagań jakościowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1-4, 7 i 8 ustawy Prawo energetyczne,
  • powiadamiania Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o niepodjęciu lub zaprzestaniu bądź ograniczeniu prowadzenia działalności objętej koncesją, w okresie jej obowiązywania;

6) zabezpieczenie ochrony środowiska w trakcie oraz po zaprzestaniu koncesjonowanej działalności;

7) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada, lub numer równoważnego rejestru państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcarii, Norwegii. Liechtensteinu, Islandii oraz Turcji;

8) numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Koncesja powinna regulować warunki zaprzestania działalności przedsiębiorstwa energetycznego po jej wygaśnięciu lub cofnięciu.

Termin

Twoja sprawa zostanie załatwiona w ciągu miesiąca. W szczególnych przypadkach, termin ten może się wydłużyć do dwóch miesięcy, o czym poinformuje cię urzędnik

Ile zapłacisz

616,00 zł

1. Zgodnie z częścią 3, punkt 44 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej opłata za wydanie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej, polegającej na wytwarzaniu ciepła wynosi 616 złotych. Z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej zwolnione są m. in. jednostki budżetowe, samorządu terytorialnego, organizacje pożytku publicznego.

2. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwila złożenia wniosku o wydanie koncesji. Zgodnie z §3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, wnioskodawca zobowiązany jest do dostarczenia dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku.

3. Opłatę skarbową należy wpłacić na rzecz właściwego miejscowo organu podatkowego (w tym przypadku Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy). Wpłaty można dokonać w kasie, ewentualnie dokonać przelewu na rachunek Urzędu Dzielnicy Ochota – Miasta Stołecznego Warszawy, ul. Grójecka 17a, 02‐021 Warszawa.

Ile będziesz czekać

Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację)..

Jak możesz się odwołać

1. Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, od decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w sprawie udzielenia koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła służy odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem Urzędu Regulacji energetyki w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia decyzji. Postępowanie w sprawie odwołania toczy się według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego w sprawach z zakresu regulacji energetyki (art. 47946 - 47956). Odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu powinno czynić zadość wymaganiom przepisanym dla pisma procesowego oraz zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji i wartości przedmiotu sporu, przytoczenie zarzutów, zwięzłe ich uzasadnienie, wskazanie dowodów, a także zawierać wniosek o uchylenie albo zmianę decyzji w całości lub w części.

2. Zgodnie z art. 47948 § 2 k.p.c. Jeżeli Prezes Urzędu uzna odwołanie za słuszne, może - nie przekazując akt sądowi - uchylić albo zmienić swoją decyzję w całości lub w części, o czym bezzwłocznie powiadamia stronę, przesyłając jej nową decyzję, od której stronie służy odwołanie.

3. Na wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki postanowienia można złożyć zażalenie. Należy to zrobić w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. Zażalenie rozpatrywane jest także zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego.

Warto wiedzieć

Na stronach internetowych Urzędu Regulacji Energetyki zamieszczony jest Pakiet Informacyjny dla przedsiębiorców zamierzających prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania ciepła (WCC).

Czy ta strona była przydatna?