Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Koncesja na przesyłanie i dystrybucję ciepła (PCC)

Opis jest w trakcie aktualizacji i niektóre treści mogą być nieaktualne lub niepełne

Uzyskanie koncesji na przesyłanie i dystrybucję ciepła.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła wymaga uzyskania koncesji. Kwestie uzyskania przedmiotowej koncesji regulują przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne. Koncesję wydaje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki w drodze decyzji. Przez przesyłanie ciepła należy rozumieć transport ciepła siecią ciepłowniczą do odbiorców przyłączonych do tej sieci (z wyłączeniem sprzedaży). Natomiast przez dystrybucję ciepła należy rozumieć rozdział ciepła do odbiorców przyłączonych do sieci ciepłowniczej (także z wyłączeniem sprzedaży). Uzyskania koncesji nie wymaga przesyłanie lub dystrybucja ciepła, jeżeli łączna moc zamówiona przez odbiorców nie przekracza 5MW.

Podmioty uprawnione do realizacji procedury

1. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, koncesja na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła może zostać udzielona tylko temu przedsiębiorcy, który spełnia następujące warunki:

1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;

2) dysponuje środkami finansowymi w wielkości gwarantującej prawidłowe wykonywanie działalności bądź jest w stanie udokumentować możliwość ich pozyskania;

3) ma możliwości techniczne gwarantujące prawidłowe wykonywanie działalności;

4) zapewni zatrudnienie osób o właściwych kwalifikacjach zawodowych w zakresie eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji (art. 54 ustawy Prawo energetyczne);

5) uzyskał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.

2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmawia udzielenia koncesji, gdy wnioskodawca nie spełnia wymaganych przepisami warunków. Nie zostanie wydana koncesja wnioskodawcy:

  • który znajduje się w postępowaniu upadłościowym lub likwidacji;
  • któremu w ciągu ostatnich 3 lat cofnięto koncesję na działalność określoną ustawą wskutek naruszenia warunków koncesji lub innych warunków wykonywania koncesjonowanej działalności gospodarczej, albo który nie usunął stanu prawnego lub faktycznego niezgodnego z warunkami koncesji i innymi przepisami prawa regulującymi wykonywanie koncesjonowanej działalność gospodarczej lub
  • którego w ciągu ostatnich 3 lat wykreślono z rejestru działalności regulowanej z powodu: złożenia niezgodnego ze stanem faktycznym oświadczenia o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania koncesjonowanej działalności w zakresie przesyłania energii elektrycznej, nieusunięcia, w wyznaczonym przez organ koncesyjny terminie, naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej, lub też rażącego naruszenia tych warunków;
  • skazanemu prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo mające związek z przedmiotem działalności gospodarczej określonej ustawą – Prawo energetyczne.

3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może odmówić koncesji lub ograniczyć jej zakres w stosunku do złożonego wniosku ze względu na zagrożenie obronności państwa lub obywateli.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

URZĄD REGULACJI ENERGETYKI al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa

Co zrobić krok po kroku

  1. Przygotowanie i złożenie wniosku o udzielenie koncesji

Wnioskodawca ubiegający się o wydanie koncesji składa wniosek wraz załącznikami do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Wniosek należy złożyć osobiście lub można go także wysłać pocztą na adres:

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki

Al. Jerozolimskie 181

02-222 Warszawa.

Dokumenty

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Np. akt notarialny, odpis z księgi wieczystej, wypis z rejestru gruntów, umowy dzierżawy, umowy użyczenia, umowy leasingu, faktury zakupu, itp.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa
Gwarancje bankowe, gwarancje ubezpieczeniowe oraz umowy gwarancyjne.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Jak uzyskać dokument?
Uzyskanie NIP dla spółki cywilnej Zgłoszenie identyfikacyjne NIP-7
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Informacja dodatkowa

W szczególności statut, umowa, akt założycielski.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Osoby zatrudnione powinny posiadać świadectwa kwalifikacyjne wydawane na podstawie przepisów ustawy Prawo energetyczne oraz świadectwa kwalifikacyjne wydawane na podstawie innych przepisów, uprawniające do zajmowania się eksploatacją tych sieci, instalacji i urządzeń.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Jak uzyskać dokument?
Pozwolenie na budowę
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Jak uzyskać dokument?
Pozwolenie na użytkowanie
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Wniosek ten powinien zawierać w szczególności:

1) oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby lub miejsca zamieszkania, a w razie ustanowienia pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu przedsiębiorcy - również ich imiona i nazwiska;

2) określenie przedmiotu oraz zakresu prowadzonej działalności, na którą ma być wydana koncesja oraz projekt planu rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe i energię,

3) informacje o dotychczasowej działalności wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe z ostatnich 3 lat, jeżeli podmiot prowadzi działalność gospodarczą;

4) określenie czasu, na jaki koncesja ma być udzielona, wraz ze wskazaniem daty rozpoczęcia działalności;

5) określenie środków, jakimi dysponuje podmiot ubiegający się o koncesję, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania działalności objętej wnioskiem;

6) numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

W zaświadczeniu znajdują się m.in.:

  • dane identyfikacyjne wnioskodawcy
  • adres jego siedziby lub zamieszkania
  • informacje o braku lub wystąpieniu zaległości podatkowych (wraz z ich tytułem, okresem i  kwotą)
  • informacje o odsetkach za zwłokę lub ich braku wraz z kwotą
  • o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązania podatkowego

Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:

1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:

a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości

b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy

2) dotyczące:

a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów

b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty

Jak uzyskać dokument?
Uzyskaj zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach dochodowych, VAT lub akcyzie
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Zaświadczenie zawiera:

  1. Numer.
  2. Dane wnioskodawcy (nazwę/imię i nazwisko, adres, NIP, REGON, PESEL, seria i numer dowodu osobistego/paszportu).
  3.  Informację, że wnioskodawca nie posiada zaległości w opłacaniu składek na:
    - ubezpieczenia społeczne,
    - ubezpieczenia zdrowotne,
    - Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    - Fundusz Emerytur Pomostowych.
  4.  Oznaczenie dnia, na który wnioskodawca nie posiada zaległości.
Jak uzyskać dokument?
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

W zależności od warunków określonych w pozwoleniu na budowę:

a) pozwolenie na użytkowanie oraz protokół sprawdzenia technicznego dopuszczenia i przyjęcia do eksploatacji urządzeń instalacji i sieci, albo

b) zawiadomienie właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy (składane co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania) oraz protokół sprawdzenia technicznego, dopuszczenia i przyjęcia do eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci;

W przypadku, gdy właściwy organ nadzoru budowlanego nie wniesie sprzeciwu dotyczącego inwestycji, po 21 dniach od dnia doręczenia ww. zawiadomienia, należy do akt postępowania dołączyć informujące o tym oświadczenie

  • Informacje dodatkowe o dokumentach wskazujących, że Przedsiębiorca spełnia warunki organizacyjne zapewniające prawidłowe wykonywanie działalności objętej koncesją.

1)  Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (które dołączają przedsiębiorcy – osoby fizyczne, których dane nie znajdują się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – CEIDG) albo odpis z rejestru przedsiębiorców – Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) powinny być uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu.

2) Kopię umowy spółki dołącza się, gdy wnioskodawcą jest spółka osobowa.

3) Aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności przedsiębiorcy powinna dotyczyć: w przypadku spółek kapitałowych – członków zarządu spółki, a w przypadku spółek osobowych – wszystkich wspólników. Ponadto powinna być dołączona informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności przedsiębiorstwa (jako podmiotu zbiorowego). W przypadku, gdy przedsiębiorca, wspólnik lub członek zarządu jest osobą nie będącą obywatelem Polski, należy także nadesłać odpowiednią informację wydaną przez właściwy organ kraju, którego ww. osoba jest obywatelem, wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego na język polski.

4) Oświadczenie przedsiębiorcy, że nie został w ciągu ostatnich 3 lat wykreślony z rejestru działalności regulowanej.

5) Pełnomocnictwo dołącza się w przypadku dokonywania czynności przez pełnomocnika (wraz z oryginałem dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej w wysokości 17,00 złotych).

  • Informacje dodatkowe o dokumentach wskazujących, że spełnione są warunki techniczne zapewniające prawidłowe wykonywanie działalności gospodarczej.

1) Opis sieci ciepłowniczych oraz eksploatowanych instalacji zewnętrznych wykorzystywanych do prowadzenia działalności objętej koncesją powinien zawierać schematy sieci, instalacji lub urządzeń.

2) Powinny zostać dołączone decyzje i inne dokumenty wydane przez organy nadzoru budowlanego, administracji architektoniczno-budowlanej, organy właściwe w sprawach zagospodarowania przestrzennego obejmujące wszystkie obiekty budowlane ujęte we wnioskowanym zakresie. W przypadku braku możliwości przedstawienia decyzji o pozwoleniu na użytkowanie lub na budowę wraz z zawiadomieniem o zakończeniu budowy, przedsiębiorca przedstawia decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu bądź decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego lub informację o zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wraz z informacją uzyskaną od organu administracji architektoniczno – budowlanej, nadzoru budowlanego lub gminy o dacie powstania obiektu i braku możliwości uzyskania kopii ‐ decyzji jak na wstępie lub informacji o jej wydaniu oraz informację organu budowlanego potwierdzającą, iż przedmiotowy obiekt nie jest samowolą budowlaną i spełnia wymagania stawiane mu przepisami prawa;

3) Dołącza się warunki techniczne przyłączenia sieci ciepłowniczej do źródła ciepła lub umowę przyłączeniową – z wyłączeniem przypadków, gdy przedsiębiorca przesyła i dystrybuuje własną siecią ciepłowniczą ciepło wytworzone we własnym źródle.

  • Informacje dodatkowe o dokumentach potwierdzających, że wnioskodawca dysponuje środkami finansowymi zapewniającymi prawidłowe wykonywanie działalności lub ma możliwość ich pozyskania.

1) Sprawozdania finansowe powinny być z ostatnich trzech lat (rozliczenia roczne PIT dla osób fizycznych lub wspólników spółek cywilnych, bilanse oraz rachunki zysków i strat dla pozostałych podmiotów). Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy niż trzy lata to powinny zostać złożone wyżej wymienione dokumenty prowadzone od dnia podjęcia działalności.

2) Zaświadczenie z banku, w którym jest prowadzony podstawowy rachunek przedsiębiorcy,  powinno określać wielkość obrotów po stronie Wn i Ma, zdolność płatniczą i kredytową, zawierać informacje o udzielonych przedsiębiorcy kredytach oraz informację, czy rachunek wolny jest od tytułów egzekucyjnych.

3) W przypadku spółek cywilnych niezbędne jest przedstawienie zaświadczeń z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek, odrębnie dla każdego wspólnika oraz dla spółki. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności, dla której nie zaistniał obowiązek zgłoszenia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy dołączyć zaświadczenie; iż przedsiębiorca nie figuruje w ewidencji płatników składek. 

Dokumenty wymienione w punktach 2-3 powinny być aktualne, tzn. uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem.

  • Uwagi dodatkowe dla przedsiębiorców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), składających wniosek o udzielenie koncesji:

1) przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej i państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) mogą prowadzić działalność koncesjonowaną w Polsce bezpośrednio tj. bez pośrednictwa oddziału. W takim przypadku przedsiębiorcy ci powinni przedstawić odpis z właściwego odpowiednika polskiego rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w kraju rejestracji spółki, (oczywiście o ile planowana działalność ma być prowadzona bezpośrednio, bez zakładania oddziału);

2) informacja odnośnie niekaralności członków zarządu spółki powinna pochodzić z polskiego Krajowego Rejestru Karnego oraz z odpowiednika takiego rejestru prowadzonego w kraju rejestracji spółki, wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego na język polski; uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu;

3) w przypadku, gdy ww. osoby nie są obywatelami kraju rejestracji spółki, należy także nadesłać odpowiednią informację wydaną przez właściwe organy krajów, których ww. osoby są obywatelami, uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu;

4) informacja odnośnie niekaralności przedsiębiorstwa (jako podmiotu zbiorowego) powinna pochodzić z polskiego Krajowego Rejestru Karnego oraz z odpowiednika takiego rejestru prowadzonego w kraju rejestracji spółki (o ile takie rejestry istnieją); wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego na język polski; uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu;

5) decyzja organu podatkowego w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej może pochodzić z kraju rejestracji spółki (akceptowany będzie również dokument nadania numeru NIP przez polski organ podatkowy);

6) zgodność przedkładanych dokumentów z prawem miejsca ich wystawienia powinna zostać potwierdzona w sposób określony w art. 3 zd. 1 Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, czyli klauzulą apostille. Zgodnie zaś z art. 3 zdanie 2 powołanej Konwencji, dołączenie apostille nie może być wymagane, gdy (…) umowa między dwoma lub większą liczbą Umawiających się Państw, zniosły lub uprościły legalizację lub zwolniły taki dokument z legalizacji;

7) dokumenty przedkładane w obcym języku muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. Wszystkie strony przedkładanej dokumentacji muszą być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania przedsiębiorcy;

8) przedsiębiorca zamieszkały za granicą lub mający siedzibę za granicą, jeżeli nie ustanowi pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w kraju, jest obowiązany wskazać w kraju pełnomocnika do doręczeń. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń przeznaczone dla tego przedsiębiorcy pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia zgodnie z art. 40 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego.

  1. Weryfikacja formalna złożonego wniosku

1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonuje weryfikacji formalnej wniosku o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania paliw gazowych. Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, organ właściwy wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.).

2. Jeżeli strona nie wpłaciła należności tytułem opłat i kosztów postępowania, które zgodnie z przepisami powinny być uiszczone z góry, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki prowadzący postępowanie wyznaczy jej termin do wniesienia tych należności. Termin ten nie może być krótszy niż siedem dni, a dłuższy niż czternaście dni. Jeżeli w wyznaczonym terminie należności nie zostaną uiszczone, wniosek podlega zwrotowi (art. 261 § 1 i 2 k.p.a.).

3. Jeżeli w złożonych dokumentach brakuje dokumentacji poświadczającej, że przedsiębiorca ubiegający się o przyznanie koncesji zezwalającej na wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na przesyłania i dystrybucji ciepła spełnia warunki określone przepisami prawa, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wzywa do jej uzupełnienia w wyznaczonym terminie. Nie uzupełnienie dokumentacji skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.

  1. Wszczęcie postępowania administracyjnego

1. W przypadku, gdy złożony wniosek o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła nie posiadał braków formalnych lub też zostały one uzupełnione, to Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wszczyna postępowanie administracyjne prowadzone zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Zgodnie z art. 10 § 1 k.p.a. strony mają prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania i do wypowiedzenia się co do zebranych materiałów i dowodów przed wydaniem decyzji o udzieleniu koncesji.

3. Na każdym etapie organ prowadzący postępowanie ma prawo wezwać osoby (wnioskodawcę, strony, pełnomocnika) do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie (zgodnie z art. 50 -56 k.p.a.).

  1. Uzyskanie opinii Zarządu Województwa

1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki występuje do właściwego miejscowo Zarządu Województwa o opinię dotyczącą koncesji zezwalającej prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na przesyłaniu i dystrybucji ciepła.

2. Zarząd Województwa analizuje przesłany przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wniosek przedsiębiorcy i wydaje w drodze postanowienia opinię (w trybie art. 106 kodeksu postępowania administracyjnego). Nie wydanie opinii w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia sprawy do zaopiniowania, uznaje się za równoważne z wydaniem pozytywnej opinii.

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
  1. Ocena merytoryczna wniosku

1. Organ prowadzący postępowanie dokonuje oceny merytorycznej wniosku oraz zebranych uzgodnień, uwag, zastrzeżeń.

2. Przed podjęciem decyzji w sprawie udzielenia koncesji Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może dokonać sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła, w celu stwierdzenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją oraz czy daje rękojmię prawidłowego wykonywania działalności objętej koncesją.

3. Udzielenie koncesji może być uzależnione od złożenia przez wnioskodawcę zabezpieczenia majątkowego w celu zaspokojenia roszczeń osób trzecich, mogących powstać wskutek niewłaściwego prowadzenia działalności objętej koncesją, w tym szkód w środowisku. Obowiązek złożenia zabezpieczenia nakładany jest w drodze postanowienia, na które nie służy zażalenie (postanowienie można jedynie zaskarżyć w odwołaniu od decyzji).

  1. Zawiadomienie stron postępowania o zebraniu wszystkich materiałów w sprawie

Strony postępowania zawiadamiane są o zebraniu wszystkich materiałów w sprawie, oraz możliwości zapoznania się i złożenia ewentualnych wniosków i zastrzeżeń (zgodnie z art. 10 §1 kodeksu postępowania administracyjnego). Strony mają prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania i do wypowiedzenia się, co do zebranych materiałów i dowodów przed udzieleniem koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła.

Dokumenty

  1. Wydanie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzji w sprawie udzielenia koncesji

1. W przypadku, gdy z analizy dokumentów wynika, ze wnioskodawca spełnia wszelkie wymagania wynikające z przepisów prawa, to Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje decyzję o udzieleniu koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła.

2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje decyzję o odmowie udzielenia koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła, jeżeli wnioskodawca nie spełnia wymagań wynikających z przepisów prawa. O wydaniu decyzji odmownej informuje się za pośrednictwem Ministra Gospodarki Komisję Europejską. W informacji powinny być zawarte przyczyny odmowy udzielenia koncesji.

3. Przedsiębiorcy, którzy uzyskali koncesję zezwalającą na przesyłania i dystrybucji ciepła wpisywani są do prowadzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki bazy przedsiębiorstw posiadających koncesję na przesyłanie i dystrybucję ciepła.

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał

Termin

Twoja sprawa zostanie załatwiona w ciągu miesiąca. W szczególnych przypadkach, termin ten może się wydłużyć do dwóch miesięcy, o czym poinformuje cię urzędnik

Ile zapłacisz

616,00 zł

1. Zgodnie z częścią 3, punkt 44 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej opłata za wydanie koncesji zezwalającej na wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na przesyłaniu i dystrybucji ciepła wynosi 616 złotych. Z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej zwolnione są m. in. jednostki budżetowe, samorządu terytorialnego, organizacje pożytku publicznego.

2. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwila złożenia wniosku o wydanie koncesji. Zgodnie z §3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, wnioskodawca zobowiązany jest do dostarczenia dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku.

3. Opłatę skarbową należy wpłacić na rzecz właściwego miejscowo organu podatkowego (w tym przypadku Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy). Wpłaty można dokonać w kasie, ewentualnie dokonać przelewu na rachunek Urzędu Dzielnicy Ochota – Miasta Stołecznego Warszawy, ul. Grójecka 17a.

Ile będziesz czekać

Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).

Jak możesz się odwołać

1. Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne od decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w sprawie udzielenia koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła służy odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – sądu ochrony konkurencji i konsumentów. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem Urzędu Regulacji energetyki w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia decyzji. Postępowanie w sprawie odwołania toczy się według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego w sprawach z zakresu regulacji energetyki (art. 47946 – 47956). Odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu powinno czynić zadość wymaganiom przepisanym dla pisma procesowego oraz zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji i wartości przedmiotu sporu, przytoczenie zarzutów, zwięzłe ich uzasadnienie, wskazanie dowodów, a także zawierać wniosek o uchylenie albo zmianę decyzji w całości lub w części.

2. Zgodnie z art. 47948 § 2 k.p.c., jeżeli Prezes Urzędu uzna odwołanie za słuszne, może – nie przekazując akt sądowi – uchylić albo zmienić swoją decyzję w całości lub w części, o czym bezzwłocznie powiadamia stronę, przesyłając jej nową decyzję, od której stronie służy odwołanie.

3. Na wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki postanowienia można złożyć zażalenie. Należy to zrobić w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. Zażalenie rozpatrywane jest także zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego.

Warto wiedzieć

Na stronach internetowych Urzędu Regulacji Energetyki zamieszczony jest Pakiet informacyjny dla przedsiębiorców zamierzających prowadzić działalność gospodarczą polegającą na przesyłania i dystrybucji ciepła.

Czy ta strona była przydatna?