Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Pielęgniarka, położna – wpis do rejestru

Jesteś pielęgniarką lub położną i chcesz pracować w zawodzie? Musisz najpierw zdobyć wpis do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych na obszarze której zamierzasz wykonywać swój zawód. Szczegóły znajdziesz poniżej.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • listownie
  • elektronicznie
  • w siedzibie izby

Załatw online

Wyślij pismo online wykorzystując bezpłatny podpis elektroniczny

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Pielęgniarka lub położna (obywatel RP/UE), która ma prawo wykonywania zawodu i chce go wykonywać na obszarze danej okręgowej izby pielęgniarek i położnych, musi najpierw uzyskać wpis do rejestru członków tej izby.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • okręgowe izby pielęgniarek i położnych
Aby dowiedzieć się gdzie zrealizować usługę, podaj miejsce wykonywania zawodu.

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o przyjęcie i wpis do rejestru członków złóż w okręgowej izbie pielęgniarek i położnych

Wniosek złóż w okręgowej izbie pielęgniarek i położnych na obszarze której zamierzasz wykonywać zawód.

Dokumenty

Oryginały dokumentów do wglądu.

  1. Urząd sprawdzi twój wniosek

Okręgowa rada pielęgniarek i położnych weryfikuje poprawność oraz kompletność wniosku i załączników wymaganych dla właściwego przeprowadzenia procedury.

W przypadku, gdy wniosek i załączniki nie spełniają warunków formalnych, ORPiP wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków w wyznaczonym terminie (z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania).

  1. Przyjęcie i wpis do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych

Okręgowa rada pielęgniarek i położnych dokonuje wpisu do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych, pielęgniarki/położnej, która złożyła poprawne i kompletne dokumenty (wniosek i załączniki), stwierdzające spełnienie wymagań określonych w ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawie o samorządzie pielęgniarek i położnych albo odmawia przyjęcia i wpisu do rejestru. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych wydaje uchwałę o przyjęciu i wpisie do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych. Natomiast odmowa wpisu do rejestru skutkuje przekazaniem wnioskodawcy uchwały mającej moc decyzji administracyjnej, na którą służy odwołanie. Ponadto, ORPiP zamieszcza informację o wpisie do rejestru członków tejże izby, w dokumencie „Prawo wykonywania zawodu pielęgniarki/-arza/położnej/-ego”, po czym dokument jest zwracany.

Dokumenty

Termin

Niezwłocznie po podjęciu uchwały przez okręgową radę pielęgniarek i położnych.

  1. Przekazanie danych do Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych

Okręgowa rada pielęgniarek i położnych - nie później niż w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu do rejestru - przekazuje drogą elektroniczną dane obejmujące wpis w okręgowym rejestrze pielęgniarek i położnych do Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych, którego właścicielem i administratorem jest Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Aktualizacja danych następuje on-line i jest widoczna natychmiast po wprowadzeniu danych do okręgowego rejestru.

Termin

W ciągu 7 dni.

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).

Ile będziesz czekać

Wpis uzyskasz niezwłocznie po podjęciu uchwały przez okręgową radę pielęgniarek i położnych.

Jak możesz się odwołać

Masz 14 dni od dnia doręczenia uchwały o odmowie wpisu do rejestru członków okręgowej izby pielęgniarek i położnych, aby wnieść odwołanie. Odwołanie złóż do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych za pośrednictwem okręgowej rady, która podjęła uchwałę o odmowie.

Do uchwał w sprawach stwierdzenia i przyznania prawa wykonywania zawodu stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące decyzji administracyjnych.

Czy ta strona była przydatna?

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.