Prowadzisz działalność gospodarczą za granicą? Sprawdź poniżej co zrobić, aby prowadzić ją na terytorium Polski.
Jak załatwić sprawę
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą zagranicznym (obywatelem RP prowadzącym działalność za granicą, cudzoziemcem prowadzącym działalność za granicą lub posiadasz spółkę prowadzącą działalność za granicą) i chcesz prowadzić działalność w Polsce to możesz to zrobić po utworzeniu oddziału w Polsce i wpisaniu go do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Sposób złożenia wniosku
Wymagane dokumenty
Wpis oddziału Krajowego Rejestru Sądowego następuje na podstawie wniosku.
Do wniosku dołącz:
- druk KRS-WK - organy podmiotu
- druk KRS-WL - prokurenci
- druk KRS-WJ - reprezentant podmiotu zagranicznego
- druk KRS-WM - przedmiot działalności (przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział w Polsce może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego)
- adres w Polsce osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego
- zaświadczenie polskiego przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego co do wzajemności działania
- akt założycielski, umowa lub statut wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski
- odpis z rejestru wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski
- dowody uiszczenia opłat
Dokumenty, złóż do Krajowego Rejestru Sądowego, w oryginałach albo poświadczonych urzędowo odpisach lub wyciągach.
Jeśli utworzysz na terytorium Polski więcej niż jeden oddział, to możesz złożyć wymagane dokumenty (ale nie urzędowe formularze) w aktach jednego z oddziałów. Wskaż ten oddział w aktach rejestrowych pozostałych oddziałów. Oznacz też sąd, w którym te akta się znajdują i podaj numer oddziału w rejestrze.
Opłaty
- 500 zł – opłata sądowa za wpis
- 100 zł – opłata za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
Opłatę sądową oraz opłatę za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym możesz zapłacić:
Jeśli chcesz zapłacić bezgotówkowo, możesz przelać pieniądze na konto sądu (zobacz numery rachunków bankowych sądów), albo skorzystać z systemu e-Płatności, dzięki któremu zrobisz przelew ze swojego konta bankowego, zapłacisz kartą kredytową albo kartą płatniczą.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
Wniosek złóż do sądu (Wydział Krajowego Rejestru Sądowego) właściwego ze względu na siedzibę twojego oddziału.
Ile będziesz czekać
Wniosek o wpis sąd rejestrowy rozpoznaje w terminie 7 dni od daty wpływu wniosku albo usunięcia przeszkody do dokonania wpisu (co nie uchybia terminom określonym w przepisach szczególnych). Jeżeli rozpoznanie wniosku będzie wymagało wysłuchania uczestników postępowania albo przeprowadzenia rozprawy, wniosek należy rozpoznać nie później niż w terminie miesiąca.
Jeżeli twój wniosek będzie miał jakieś braki formalne dotyczące formularza lub opłaty sądowej, sąd rejestrowy zwróci wniosek, a braki wniosku będziesz mógł uzupełnić w terminie 7 dni. W przypadku innych braków formalnych sąd wezwie cię do ich usunięcia w terminie 7 dni.
Jak możesz się odwołać
Sąd rozpatruje sprawę dotyczącą wpisu w rejestrze w postępowaniu nieprocesowym. Gdy w wyniku przeprowadzonego postępowanie zapadnie decyzja o braku wpisu w rejestrze to stronie będzie przysługiwało prawo do wniesienia apelacji. Apelację wnosi się do sądu okręgowego za pośrednictwem sądu, który wydał decyzję, w terminie dwutygodniowym od jej doręczenia (wraz z uzasadnieniem).
Warto wiedzieć
Przekazanie danych do ZUS, GUS i urzędu skarbowego
Pamiętaj też, aby uzupełnić dane potrzebne do pełnej identyfikacji twojego oddziału jako płatnika ZUS (takie jak np. numery rachunków bankowych, informacje o szczególnym statusie oddziału, przewidywanej liczbie pracowników czy też miejsca prowadzenia działalności oraz szczegółowe dane kontaktowe). Zrób to już po rozpoczęciu działalności – w ciągu 7 (dane dla ZUS) lub 21 (dane dla GUS i urzędu skarbowego) dni od dnia rejestracji oddziału w KRS. Dane wpisz na jednym formularzu (NIP-8) i złóż go we właściwym ze względu na siedzibę oddziału urzędzie skarbowym. Dane, które przekażesz urzędowi, skarbowemu trafiają do Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników, a stąd będą przesłane automatycznie do systemów teleinformatycznych ZUS i GUS. Identycznie wygląda, to jeśli składasz wniosek w formie elektronicznej.
Nazwa oddziału przedsiębiorcy zagranicznego
Do oznaczenia oddziału musisz używać twojej oryginalnej nazwy razem z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej oraz dodaniem wyrazów "oddział w Polsce".
Prowadzenie rachunkowości oddziału
Dla oddziału prowadź oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.
Zmiana danych oddziału
Jeżeli po rejestracji oddziału przedsiębiorstwa zagranicznego w Polsce nastąpią zmiany wymagające zgłoszenia (np. zmiana siedziby), to wniosek w tej sprawie złóż najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.
Czy ta strona była przydatna?